storing

Status
Niet open voor verdere reacties.

riafaasse

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2008
Berichten
288
Hallo

Op de laptop met wi.7 verschijnt een blauw scherm met de tekst memory management geeft problemen.

Wat moet ik doen?

Gr. Ria Faasse
 
Hallo,
Windows heeft zelf geheugen diagnose om een hardware probleem vast te stellen, het Memory Diagnostics Tool. Open Memory Diagnostics Tool via Start en Configuratiescherm > Systeembeheer> Hulpprogramma Geheugen Controle. (Dit is in Vista want ik heb geen Windows 7).

Kijk in de logboeken naar opvallende meldingen van het moment dat het probleem zich voordoet.

Je kunt ook kijken naar het aantal geregistreerde fouten bij: Configuratiescherm (klassieke weergave) > Systeembeheer > Betrouwbaarheid en Prestatiecontrole.

Het zou natuurlijk kunnen dat de laptop uitzonderlijk weinig geheugen heeft en het virtueel geheugen klein ingesteld werd, ook een volle harde schijf kan een probleem worden. Wanneer je geen hardware problemen vindt met een test of diagnose en een geheugenkaartje zit niet los (waarschijnlijk de laptop uitschakelen en omkeren en daar onder een luikje), ga dan eens naar het virtueel geheugen en schakel het uit: Configuratiescherm > Systeem > Geavanceerd en kies Instellingen bij onderdeel Prestaties. Na het uitschakelen de laptop opnieuw opstarten en Virtueel Geheugen weer instellen maar dan, om het Windows gemakkelijker te maken, minimale grootte even groot als maximale grootte. De hiervoor aanbevolen ruimte staat er bij. Dit kan aan de hoge kant zijn. Eventueel kan je het virtueel geheugen verplaatsen en defragmenteren door de schijf te defragmenteren (niet bij geheugenschijven) nadat er opnieuw werd opgestart maar voordat het virtueel geheugen opnieuw wordt ingesteld.

Geef de opdracht sfc /scannow om de beveiligde systeembestanden van Windows te controleren. Bij fouten heb je de Windows installatie schijf of bestanden nodig.

Je hebt dan twee mogelijkheden zo goed als uitgesloten en de belangrijkste dingen (systeemvereiste, schijfruimte of niet vastgeklikte geheugenkaartjes en Windows originaliteit min of meer) gecontroleerd.

Bij de volgende stap kan je dus dieper zoeken bij de programma's en achtergrond processen die op de computer draaien. Laat het programma AutoRuns van Sysinternals een lijst opstellen van alles wat er op de computer draait. Kleine programma's zoals updaters kunnen fouten veroorzaken en veel belastende zoals indexeerders ook. Er is kans dat je ook malware op de computer vindt wanneer je de namen opzoekt met Google. Als je notities ervan maakt dan is deze controle de volgende keer geen uur werk meer.

Het kan ook zijn dat je afstand kan doen van stuurprogramma's voor geluid of WiFi adapter omdat Windows deze apparaten ook herkent en dan bij automatische installatie alleen de map met driver bestanden hoeft te worden aangewezen, dit is het mapje met .inf bestanden en de naam van jouw Windows versie.

Kijk of de drivers voor deze laptop geschikt zijn voor de Windows versie en controleer op de site van de fabrikant of er verbeterde drivers zijn. Check bij Apparaatbeheer of er bij de uitgeklapte onderdelen niet een uitroepteken, kruis of vraagteken staat. Bij deze onderdelen zijn er dan problemen.
 
Binnengekomen bij beheer:

Hoi Alfred, Ik kan helaas helemaal niets doen, kan niet bij het configuratiescherm komen, omdat ik alleen blauw beeld heb, met die mededeling erop

Gr. Ria

Hallo gast0225,

Er kan helemaal niets op de laptop gedaan worden als dit bericht verschijnt, dus kan niets downloaden helaas

Gr Ria
 
Laatst bewerkt:
Laptop meenemen naar een goed bekend staande laptopwinkel en daar even het geheugen laten vervangen door nieuwe reepjes, of het zelf doen als je handig bent maar dan heb je de geugenbankjes al gekocht en als het daar niet aan zou liggen dan mag je ze misschien niet meer terugbrengen.
 
Het is makkelijker als de laptop niet wil opstarten maar blauwe schermen zijn echt wel van Windows.

Vanaf een Windows installatie medium kan je Windows controleren met sfc /scannow opdracht en geheugen tests worden doorgaans aangeboden op boot disks. Ik vraag mij ook af of er niet iets veranderd is toen het probleem is opgetreden en of je dan met een installatieschijf terug kunt naar een systeem herstelpunt.

Start ook op vanaf een Windows installatie schijf om te kijken of Windows automatisch opstartproblemen kan verhelpen.

Controleer eerst de hardware. Geheugens zijn er meestal twee. Klik ze los en haal ze er uit onder een grotere hoek. Doe dan eerst de ene en daarna de andere er in. Let zoals gezegd dus ook op mogelijke gebreken aan de plaatsing zoals scheef er in zitten of het spreekwoordelijke muggenpoepje. Kapotte chips hebben vaak een klein putje in de zwarte bovenkant. Als het geheugen er maar eentje is dan kan je misschien een geheugen van iemand lenen of tweedehands via advertentiezoeker.nl (met de radioknop op datum) vinden.

Daar zit vaak ook het BIOS batterijtje. Meestal een vervangbare knoopcel. Ik zou een computer nooit wegbrengen zonder eerst dat 3 Volt batterijtje te gaan meten of te vervangen. Laat het niet in de laptop of tegen de andere onderdelen aan springen. Via peerby.nl kan je hulp vragen en spullen lenen van mensen uit de buurt. Mogelijk heeft iemand anders een kleine schroevendraaier en wat handigheid. Je kan trouwens op YouTube heel veel video's vinden van mensen die iets in allerlei modellen laptops vervangen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan