Query?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Waldolala

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 feb 2007
Berichten
4
Ik ben een beginnend access gebruiker. Ik probeer een eenvoudige database te maken waarin gegevens worden vastgelegd die betrekking hebben op taken van diverse medewerkers. Die taken vloeien voort uit contracten met diverse partijen. De database bevat gegevens over het contract en over de taken. Voor de taken heb ik de velden actie 1, actie2, etc en datum 1, datum2, etc. aangemaakt en voor de medewerkers die dit moeten Wie 1, wie2, etc. Zag er goed uit, alleen kan ik deze data niet via een query bij elkaar brengen zoals ik het graag wil, namelijk een kolom met acties, daarachter een kolom met naam van betreffende medewerker en daarweer achter een datum en de naam van het contract. Sla ik wellicht bepaalde stappen over?
 
Lees vooral ook de Access cursus in de Handleidingen sectie, waarin Normaliseren uitgebreid besproken wordt. En kom je er niet uit, post dan een voorbeeldje van je databaseo dan kunnen we je a.d.h.v. jouw db op weg helpen. Maar zo op het eerste gezicht ben ik het met de vorige spreker eens, dat je eerst je tabellen goed in orde moet hebben, met de juiste hoofdtabellen en gekoppelde tabellen.
 
Laatst bewerkt:
En kom je er niet uit, post dan je db mee, dan kunnen we veel beter zien wat je aan het doen bent, en waar je kan verbeteren.
 
Beste mensen,

In bijlage mijn oorspronkelijke hoofdtabel. Wie 2,3 enz heb ik intussen verwijderd.Maar welke subtabellen of welke relaties ik ook leg, het lukt mij niet om eruit te krijgen wat ik wil: een overzicht met volgende kolommen: contracntnaam, wie, wat, wanneer (datum).
 

Bijlagen

  • hoofdtabel.xlsx
    8,8 KB · Weergaven: 21
Hier hebben we niet zoveel aan; kun je de db niet posten? Want ik vermoed toch dat je ergens wat verkeerd doet nu. Ik ga er, bij gebrek aan de juiste info, dus maar even vanuit dat je nu twee tabellen hebt:
De tabel [Contracten] (gezien het veld Contractnummer wat wel sleutelveld zal zijn) en de tabel Activiteiten. Die laatste Bevat dan de velden WAT, WIE, DAT en STA. En dus ook een veld Contractnummer, anders kun je de twee niet aan elkaar koppelen.
Met deze constructie moet het mogelijk zijn om een overzicht te maken van de contracten en de werkzaamheden.
 
Hartelijk dank. Hier ben ik uit. Nog wel een aanvullend vraagje: als de invoer via "formulieren" verloopt, heb ik dus ook twee formulieren nodig?
 
Wat bedoel je met je laatste vraag? Want die is dus niet helder. Een formulier kun je voor meerdere doeleinden gebruiken; de functies van een formulier kun je instellen, zodat je eenzelfde formulier kunt gebruiken voor invoer, raadplegen, muteren etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan