• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Mogelijke combinaties in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

attillato

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
3
Ik heb 23 punten die ik in gehele getallen moet verdelen over 5 groepen. het hoogste aantal punten dat 1 groep kan krijgen is 11. het is mogelijk dat een groep 0 punten krijgt. het is tevens mogelijk dat 2 groepen hetzelfde aantal punten krijgen. hoe kan ik in excel alle mogelijke combinaties uitwerken zonder alles te moeten uittypen?

enkele voorbeelden van mogelijke combinaties: 10, 9, 2, 1, 1 of 11,1,11,0,0 is een mogelijkheid maar ook 7,1,4,5,6
 
Een pragmatische aanpak; zie bijlage...
Elk van de 5 groepen mag cijfer 0 tm 11 krijgen, dus in totaal 12^5 = 248832 combinaties.
Om álle mogelijke combinaties te verkrijgen dien je de formules in A2:F2 door te trekken tot A248832:F248832
(....had ik zelf kunnen doen, maar dan werd het bestand te groot)

De lijst vervolgens filteren op kolom F (Som moet 23 zijn).
Dan heb je alle mogelijke combinaties met som = 23.
Die lijst dan alleen nog ontdubbelen.
 

Bijlagen

  • combinaties.xlsx
    14,5 KB · Weergaven: 80
is
10, 9, 2, 1, 1
gelijk aan
10, 9, 1, 2, 1
?
en wil je dat ze beide voorkomen in de oplossingen?
 
Laatst bewerkt:
Beste Conseclusie, hartelijk dank voor uw oplossing. dit is exact wat ik zocht. ik kan je niet genoeg bedanken

Beste Rikja,

ik wist niet dat beide sites met elkaar verbonden waren ...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Sylvester-ponte,

ik heb reeds met de oplossing van Conseclusie mijn resultaten bekomen. Alvast bedankt voor je reactie!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
En citeren/quoten wordt evenmin gewaardeerd.
 
attilato,

dubbel posten is onbeleefd en wordt niet in dank aangenomen.... :(

zie: http://www.oplossing.be/excel/combinaties-in-excel/msg225652/#msg225652

Rikja

Een moderatormelding is voldoende, overigens mag het stellen van dezelfde vraag op andere fora gewoon.

Beste Rikja,

ik wist niet dat beide sites met elkaar verbonden waren ...

Zijn ze ook niet, u doet in deze niets verkeerd.

En citeren/quoten wordt evenmin gewaardeerd.

Hoewel dat klopt werkt een moderatormelding hier altijd beter ;)



@TS, als u direct op iemand reageert is een quote inderdaad niet nodig. Ik zal ze nu even weghalen voor u :)
 
@ moderator
overigens mag het stellen van dezelfde vraag op andere fora gewoon.
Maar het is wel zo netjes om er even een link bij te plaatsen. Zo kunnen we beiden volgen en geen onnodige vrije tijd erin steken.
 
attilato, omdat ik het een interessante vraag vind, ben ik blij dat je hem ook hier gepost hebt.

en omdat het koningsdag is, hier een mogelijke vba oplossing voor je vraag stelling.

ps. er zit nog een klein foutje in als je interesse hebt plaats ik de verbeterde versie.
 

Bijlagen

  • test met sommen 1.xlsm
    20,6 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Waarom een moderatormelding als er volgens de moderator geen forumregels zijn overtreden ?

Niemand heeft in deze draad gezegd dat iets niet zou mogen. Er is alleen gesproken over wat wel/niet op prijs wordt gesteld.
Daar is geen moderator voor nodig.
 
@ moderator
Maar het is wel zo netjes om er even een link bij te plaatsen. Zo kunnen we beiden volgen en geen onnodige vrije tijd erin steken.

Daar ben ik het volledig mee eens.
Dit mag ook rustig onder de aandacht van een TS of moderator worden gebracht.

@snb,

Een aantal redenen voor je:

  1. Er kwam een moderatormelding binnen, deze handelen we netjes af.
  2. dit soort "halve moderator" opmerkingen behandelen we vaker, mede omdat een lid vaak melding doet dat deze opmerking als vijandig wordt opgepakt. (al was het bericht deze keer gewoon netjes.)
  3. Of een moderator nodig is bekijkt de betreffende moderator op een case-by-case basis. Waren er simpelweg moderatormeldingen gestuurd i.p.v berichten in de thread geplaatst dan had ik niet hoeven reageren en waren de niet vraag gerichte berichten (1 rikja, 2 snb, 2 mastermindzh) nooit in deze thread gekomen.



@allen

Happy kingsday!
 
@sylv

Code:
Sub M_snb()
  ReDim sn(4)
     
  With CreateObject("scripting.dictionary")
    For j = 11 To 0 Step -1
      sn(0) = j
      For jj = j -1 To 0 Step -1
        sn(1) = jj
        For jjj = jj -1 To 0 Step -1
          sn(2) = jjj
          For jjjj = jjj -1 To 0 Step -1
            sn(3) = jjjj
            For jjjjj = jjjj -1 To 0 Step -1
              sn(4) = jjjjj
              If Application.Sum(sn) = 23 Then .Item(.Count) = sn
            Next
          Next
        Next
      Next
    Next
     
    Cells(20, 1).Resize(.Count, 5) = Application.Index(.items, 0, 0)
  End With
End Sub
 
Laatst bewerkt:
@sylvester
De uitwerking van conseclusie geeft m.i. antwoord op je vraag uit #3. Zijn uitwerking leidt tot 10.000+ correcte resultaten, waaronder die uit jouw vraag:
Code:
[COLOR="#FF0000"]10	9	1	2	1[/COLOR]
10	9	1	3	0
10	9	2	0	2
[COLOR="#FF0000"]10	9	2	1	1[/COLOR]
 
Peter B, met mijn vraag in post 3 wilde ik graag weten of na het ontdubbelen van deze 2 mogelijke oplossingen
10 9 1 2 1
10 9 2 1 1
er nog maar eentje over zou moeten blijven,of dat ze beide nodig zijn.
daar is nog geen duidelijk antwoord op gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Het klopt dat er geen direct antwoord op is gekomen. Na ontdubbelen bestaan beide antwoorden in de uitwerking van conseclusie, waarmee de TS tevreden leek.

Ik kan mij goed voorstellen dat je op de TS wacht voor een antwoord. :)
 
Waarschijnlijk verschrokken wegens de reacties van het dubbel posten?
Maar daar moet hij zich niet mee verveeld voelen. Zie reactie van de moderator in #9
Ik wilde enkel aanhalen hoe het beter kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan