• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Turftabel mzetten naar stukslijst

Status
Niet open voor verdere reacties.

FJP

Gebruiker
Lid geworden
24 aug 2009
Berichten
5
Ik probeer een turftabel om te zetten naar een verticale lijst waarin items staan met de onderdelen. Eh wat...?

Situatie:
In praktijk turf je in een tabel:
Rij: onderdeel. Bv thee, koffie, frisdrank.
Als kolom een eenheid zoals 1 kg zak, 2kg zak, espresso, etc.

Een regel kan dus meerdere kolommen aangevinkt hebben met verschillende aantallen. Zo kan ik een regel hebben met pickwick thee (rij) met 4 x 1 kg zak (kolom), doos (kolom), etc.
Deze naam 'pickwick thee' is altijd uniek en de kolommen veranderen nooit van naam.

Deze lijst moet omgezet worden naar een lange lijst van
Pickwick thee 1 kg 4 st
Pickwick thee doos 1 st
Etc.

Deze verticale lijst kan dan het systeem in.
Nu voeg ik dus de regels handmatig in in Excel maar dat is nogal veel werk. Zeker omdat je dus de kolommen dan nog moet napluizen en ze moet overzetten naar nieuwe regels.

Ik gebruik de lijst veel (welelijs) en zoek dus wat formules om het om te zetten. Ik heb het geprobeerd met vert.zoeken en transponeren maar raak bet spoor op een moment bijster. Iemand idee welke richting ik moet zoeken?
 
Volgens mij ben je het bestand vergeten te plaatsen.
 
Volgens mij kan je met een draaitabel een heel eind komen.
 

Bijlagen

  • voorbeeldnogveelmeer.xlsx
    15 KB · Weergaven: 25
Dank voor snelle reactie.
Waar ik tegen aanloop is dat je kolomkoppen moet combineren met de regels en dit weg moet zetten in regels. Ik krijg dit niet (eenvoudig) voor elkaar.

In huidig bestand lijkt het wel op een draaitafbel maar is het niet.
 
Volgens mij heb je blad met data geplaatst en een blad met de verwachte uitkomst. Volgens mij geeft de draaitabel het juiste resultaat weer. Als het bestand anders in elkaar steekt of de verwachte uitkomst moet anders zijn dan kan je dat net zo goed in één keer plaatsen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan