OnClick() form formaat veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bandito

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2012
Berichten
199
Beste,

Ik wil in mijn form een zoekfunctie bouwen. Nu dacht ik dat het mooi is dat wanneer de gebruik op de knop "zoek" drukt het form van formaat veranderd en er tekstboxen tevoorschijn komen waar de gebruik zijn/haar zoekwoorden in kan typen. Weet iemand hoe ik de "details" sectie x cm langer kan laten worden wanneer er op een knop gedrukt wordt?
 
Waarom zou je de functies in een zoekformulier willen verbergen tot iemand op de knop <Zoeken> klikt? Dat is alsof je de voordeur van je huis verbergt totdat iemand op de bel drukt.... Je wéét dat je door de deur naar binnen moet, maar je krijgt de deur pas te zien als je hebt gebeld. Makes no sense in mijn optiek. Als ik een zoekformulier bouw (en dat doe ik regelmatig) dan zijn alle beschikbare functies dus gewoon vanaf minuut 1 zichtbaar. Wél kan ik me voorstellen dat je op basis van rollen/rechten bepaalde zaken wel mag zoeken, en andere niet. D.w.z. dat het zoeken uiteraard niet uit mag maken, maar wel de daarbij horende output.

Maar goed, back to the topic :).
Je kunt de hoogte van je formulier uiteraard prima met VBA aanpassen:
Code:
    Me.InsideHeight = Me.InsideHeight + 1000
bijvoorbeeld.
Maar of je daar veel mee opschiet, is dus de vraag, want je zult dan bij het laden van het formulier de hoogte óók vast moeten leggen. En de verticale scrollbar uitzetten en de zoekvelden verbergen, want anders kan de gebruiker sowieso al naar beneden scrollen naar de tekstvakken. Die moet je dus als je de hoogte aanpast ook gelijk zichtbaar maken. Overigens kun je de zichtbaarheid prima gebruiken om van de knop een switch te maken: als de tekstvakken zichtbaar zijn is het formulier vergroot, en kun je de vakken dus onzichtbaar maken en het formulier verkleinen. Zijn de vakken onzichtbaar (de standaardsituatie neem ik aan) dan kun je het formulier vergroten en de vakken zichtbaar maken.
Oh ja: de extra tekstvakken moeten onderaan het formulier staan, anders moet je elk object opnieuw positioneren.

Zelf hou ik dus niet van dit soort oplossingen; ik gebruik liever een extra tabblad wat ik verberg/zichtbaar maak op basis van rechten.
 
Hoi Octa,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Misschien ligt het aan mijn kennis over zoekformulieren dat ik het op deze manier wil. Gelukkig sta ik altijd open voor andere oplossingen.

Ik ben dus inderdaad bezig met zoekmogelijkheden voor mijn forms. Ik heb op youtube twee verschillende toturials gevonden;

Bij mijn favoriete wordt een listbox (lstMedewerkers) met gegevens gefilterd terwijl je typt. Het enige nadeel aan deze vind ik dat ik maar op 1 waarde tegelijk kan filteren. Ik heb twee textboxjes (txtvoornaam en txtachternaam) met achter de Bij Wijzigen de volgende code:

txtvoornaam:
Code:
Private Sub txtVoornaam_Change()
lstMedewerkers.Requery
End Sub

txtachternaam:
Code:
Private Sub txtAchternaam_Change()
lstMedewerks.Requery
End Sub

Daarnaast staat er in de lstMedewerkers bij rijbron:
Veld: Voornaam
Tabel: tblMedewerkersUitgebreid
Criteria Like "*" & [Forms]![MedewerkersZoek]![txtLocationFilter].[Text] & "*"

Bij veld achternaam staat hetzelfde.

Ik kan dus alleen apart op voornaam of achternaam filteren. Graag zou ik 1 textbox willen waarmee ik alles kan filteren. Dus als ik hier een achternaam in typ dat er op achternaam gefilterd en wanneer er een voornaam in getypt wordt dat er dan op voornaam gefilterd wordt.

Is dit mogelijk?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan