• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Hulp bij een matrixformule

Status
Niet open voor verdere reacties.

MrVangee

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2017
Berichten
27
Beste Excel-experten,

Graag jullie hulp bij mijn probleem.

In het voorbeeldbestand vinden jullie een ingevulde tabel. Er zijn enkele acties opgelijst en hiervoor is een eindtermijn vastgelegd.
Nu zou ik graag in een andere tabel enkel de gegevens verzamelen waar de kolom "datum actie voltooid" nog niet is ingevuld.
Zo ontstaat een overzicht met enkel de taken die nog uitgevoerd moeten worden.
Ik veronderstel dat dit met een matrixformule zal werken, alleen krijg ik de formule hiervoor niet juist.
Hopelijk iemand van jullie wel, waarvoor alvast dank.

Bij het openen van het voorbeeldbestand zal alles veel duidelijker worden:
Bekijk bijlage Help mij, matrixformules.xlsx

Alvast hartelijk dank,

Jannick
 
Hierbij een mogelijke oplossing.

Advies: stop met al die samengestelde cellen en zet de sheet iets anders op (alles op 1 rij en 1 kolom per item), dit maakt de gevraagde formules veel simpeler...
 

Bijlagen

  • Help mij, matrixformules (AC).xlsx
    50,4 KB · Weergaven: 38
Hierbij een mogelijke oplossing.

Advies: stop met al die samengestelde cellen en zet de sheet iets anders op (alles op 1 rij en 1 kolom per item), dit maakt de gevraagde formules veel simpeler...

Hartelijk dank voor de gegeven oplossing. Dit is precies wat ik zocht.
Nog een vraagje, zou jij de formules kunnen verplaatsen zodat het resultaat/tabel weergegeven word in een ander tabblad?
Ik heb schrik dat ik de formule helemaal ga verpesten als ik het ga proberen.
Ik zal rekening houden met je tip in de toekomst.

Nogmaals van harte bedankt voor de gegeven oplossing,

Jannick
 
Probeer het eerst zelf eens om te begrijpen wat de formule doet...

Bij verplaatsen moet je in ieder geval:
- de verwijzingen naar de bereiken aanpassen
- in jouw geval goed kijken of de informatie op een EVEN of ONEVEN rij staat (gevolg samengestelde cellen)
- het stukje RIJ()-17 zo aanpassen dat hier op de eerste regel van de verplaatste lijst 1 uitkomt. Bij doortrekken wordt dit dan 2,3,4 etc.
- Let erop dat je na wijzigen de formule afsluit met Control+Shift+Enter, het betreft matrix-functies namelijk...

Mocht het echt niet lukken plaats dan je poging (excel bestand) hier opnieuw.
 
Bijna klaar

Hey AlexCEL,

Heb de datumformules reeds zo kunnen aanpassen dat ze weergegeven worden in een ander tabblad.
Nu bij de omschrijving gebruik ik dezelfde aanpassingsmethode maar werkt de formule niet...
Heeft dit te maken met de '1' die er bij de andere formules niet staat?
Wat doe ik verkeerd?

Bekijk bijlage Matrixformule bijna af.xlsx

Alvast hartelijk dank,

Jannick
 
Bijna goed inderdaad:
Code:
D7 =ALS.FOUT(INDEX('WP1'!E:E;1+KLEINSTE(ALS('WP1'![COLOR="#FF0000"]$N$27:$N$226[/COLOR]>0;9^99;1)*ALS(ISLEEG('WP1'!$B$27:$B$226);9^99;1)*ALS(IS.ONEVEN(RIJ($27:$226));1;9^99)*RIJ($27:$226);RIJ()-6));"")
 
Bijna goed inderdaad:
Code:
D7 =ALS.FOUT(INDEX('WP1'!E:E;1+KLEINSTE(ALS('WP1'![COLOR="#FF0000"]$N$27:$N$226[/COLOR]>0;9^99;1)*ALS(ISLEEG('WP1'!$B$27:$B$226);9^99;1)*ALS(IS.ONEVEN(RIJ($27:$226));1;9^99)*RIJ($27:$226);RIJ()-6));"")

Hartelijk dank voor je hulp AlexCEL. Als er nog eens een probleem is weet ik je te vinden :)
Maar voorlopig is mijn probleem opgelost.

Nogmaals dankjewel,
Jannick
 
Aanvulling bestand

Beste,

Omdat u mij de vorige keer perfect geholpen heeft, zou ik graag mijn volgend probleem aan u voorleggen.

Ik zou graag uit verschillende werkbladen specifieke gegevens willen wegschrijven naar een apart tabblad.

Bijvoorbeeld:
Verschillende tabbladen bevatten verschillende gegevens die gecategoriseerd worden met de waardes 1 tot 5. Stel dat ik uit deze tabbladen enkel de waardes 2 met bijhorende informatie wil verzamelen op 1 tabblad, welke (matrix)formule kan hiervoor gebruikt worden?

Alvast bedankt voor de hulp,

Jannick

Bekijk bijlage Voorbeeld.xlsx
 
Voor nieuwe vragen mag je best een nieuw topic openen hoor.

De kortste klap leek mij een extra (hulp)tabblad dat dient om alle gegevens te verzamelen. Kun je eventueel nog verbergen ook. Daarna kan met een matrixfunctie de gevraagde gegevens worden verzameld.

Bestudeer bijlage maar eens.
 

Bijlagen

  • Voorbeeld (AC).xlsx
    121,8 KB · Weergaven: 40
Gelukt !!!

Beste,

Alweer hartelijk dank voor de juiste en vooral snelle reactie. Heb jouw bestand bestudeerd en heb de logica gevonden die in deze matrixformules verstopt zit :)

Nogmaals bedankt,

Jannick
 
Graag uw hulp

Beste,

De eerder opgestelde formules werkten perfect. Nu open ik enkele weken later mijn bestand opnieuw en zie dat er ergens een foute verwijzing is. Ik heb al enkele dagen proberen te achterhalen waarom deze verwijzing opeens verandert is/niet meer werkt.
Heb ook al geprobeerd om de formule opnieuw in te vullen maar zonder veel resultaat.

Zou u aan de hand van het voorbeeldbestand kunnen vinden vanwaar deze foutmelding komt?

Alvast bedankt,
Met vriendelijke groeten,

Jannick
 

Bijlagen

  • Foute verwijzing.xlsx
    97,8 KB · Weergaven: 35
Er zitten verwijzingsfouten (#VERW) in kolom D van tabblad "hulp mechanisch". Deze moeten eruit dan werkt de formule weer.

Alternatief is deze formule die de foute waarden eruit filtert.
Code:
=INDEX('Hulp mechanisch'!A:A;KLEINSTE(ALS(ALS.FOUT('Hulp mechanisch'!$D$1:$D$2001="Incident";ONWAAR);RIJ($1:$2001);99999);$B7))
Als voorheen weer een matrixfunctie.
 
Laatst bewerkt:
Aanpassing formule

Beste,

Ik heb de door jou aanbevolen alternatieve formule gebruikt. Deze werkt perfect waarvoor dank.
Nu had ik nog een klein vraagje, de waarde die weergegeven moet worden in een van de kolommen bevind zich steeds in rijen met even nummers. Ik heb geen idee waar ik deze extra voorwaarde moet toevoegen in jou formule.
Zou u de eerder gegeven formule kunnen aanpassen dat de waarde in de even rij weergegeven wordt, ik kan hem hierna wel integreren in het bestand.

Indien hier een voorbeeldbestand voor nodig is, zie bijlage.

Nogmaals mijn welgemeende dankjewel,

JannickBekijk bijlage Foute verwijzing.xlsx
 
Voor kolom G:
Code:
=INDEX('Hulp mechanisch'!F:F;[COLOR="#FF0000"][B]1+[/B][/COLOR]KLEINSTE(ALS(ALS.FOUT('Hulp mechanisch'!$D$1:$D$2001="Incident";ONWAAR);RIJ($1:$2001);99999);$B7))
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan