• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Datumberekening

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0219

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2017
Berichten
107
Beste helpers van het forum,

Misschien kan iemand mij helpen met het volgende probleem waar ik op gestuit ben.

Ik probeer een overzicht te maken voor werk. Nu wil ik proberen een einddatum automatisch te laten berekenen. Het probleem hierin is uiteraard het weekend.

Ik heb de gegevens startdatum, deze voeren wij handmatig in, deze laat ik excel omzetten naar een getal. Nu hebben wij in onze offerte een berekening staan waarin wij de totale duur voor het maken van het project laten optellen enz. Deze staan in de "staart" van de offerte die wij maken. Deze staan in uren, dagen of weken. Nu wil eigenlijk dat excel voor mij dus de einddatum berekent. Dus de startdatum + aantal dagen die wij hebben berekent in onze offerte. Dit lukt wel, alleen telt hij hierbij de zaterdag en zondag in mee. Dit moet uiteraard niet want voor ons bedrijf is een werkweek van maandag tot vrijdag.
Kan iemand mij misschien verder helpen met hoe ik deze berekening zou moeten maken ?

Alvast bedankt voor alle reacties en hulp,

Mvg,

gast0219
 
Probeer eens:
Code:
=WERKDAG(A2;B2)
met in A2 de startdatum en in B2 het aantal dagen

Plaats je de volgende keer een voorbeeldbestand?
 
Werkt de functie =Werkdag niet voor je?

Edit, Rob was me voor!
 
Beste robdgr en SjonR,

Als eerste, bedankt voor de reacties. Ik wist niet eens dat dit standaard in excel zit, maar dit werkt perfect uiteraard. En dan heb ik eigenlijk nog een kleine vraag hierop ( kan zijn dat ik iets fout doe ).
Hoe krijg ik de "datumwaarde" teruggezet naar de datum? Nogmaals het kan zijn dat ik iets fout in me bestand heb staan maar het lukt me wel om de datum in waarde te laten zetten en nu dus de werkdagen te berekenen dankzij jullie antwoorden. Alleen ik krijg de waarde niet terug naar de datum :(
 
Via celeigenschappen breng je het getal optisch terug naar een datum. of met
Code:
=TEKST(A2;"dd mm jj")
 
Laatst bewerkt:
wat bedoel je met datumwaarde? Krijg je nu een getal ipv een datum?
 
Beste robdgr, harstikke bedankt voor uw hulp, precies wat ik bedoelde. En idd ik deed het fout, de celeigenschap stond nog op standaard

Beste SjonR, U ook bedankt voor de reactie, maar robdgr heeft me er al doorheen geholpen.

Allebei nogmaals bedankt !!!!

mvg,

gast0219
 
Graag gedaan. Dank voor de terugkoppeling.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan