opstartprobleem HP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maaslander

Gebruiker
Lid geworden
30 okt 2002
Berichten
59
Hallo allen,
Wanneer ik mijn laptop opstart krijg ik het beginscherm met het logo van HP en bovenaan in het scherm een smalle gestreepte balk (zie bijlage). Verder gebeurt er niets meer en na enkele minuten valt hij uit. Wel kan ik nog in het bios komen (om mijn opstartvolgorde te veranderen), ook heb ik geprobeerd met de installatieschijf van windows 10, daarna met een herstelschijf, maar niets helpt. Bij HP kom ik ook niet verder, geen ondersteuning meer wegens te oud (van 2011). Is hier nog iets te redden? Bij voorbaat dank.

HP laptop, 64 bit, windows 10foto beginscherm3.jpg
 
Als je nog in Opdrachtprompt kan komen van een installatie dvd/usb. Probeer dan eens CheckDisk: chkdsk C: /r /f
 
Tijdens het opstarten kun je in de BIOS komen

Normaal gaat dit via de DEL of F2 toets.

Kun je daar kijken of je harde schijf nog weergegeven wordt?
 
Het lijkt erop of de batterij ook slecht is. Na F2-dl gedrukt te hebben, koos ik voor "start-up" test: memory ok, daarna voor "primary hard disk selftest-quick test. Dit doet hij dan ook, maar halverwege valt de pc uit. In het begin na het starten, krijg ik ook een waarschuwing dat de batterij zeer laag is, alhoewel die een ganse nacht aan het net gehangen heeft en het lampje van oranje naar wit is gegaan. Weggooien?
 
Zonder batterij, dus alleen op netstroom moet'ie ook werken..
Wat is dan het resultaat van betreffende testen..?
 
Start-up test: 100% of the system memory tested OK
Primary hard disk self test: na 99% uitgevallen. Dit alles met verwijderde batterij en ingestoken op het net.
 
Ik heb in het bios dvd als eerste opstartoptie gezet, dvd met windows 10 hersteltools ingestoken, maar verder dan het beginscherm met het logo van HP gaat ie niet.
 
Ik zie in het bios nergens iets om het "splash-screen" uit te zetten. Diagnostic log : 0601
 
splash-screen wordt ook wel aangeduidmet termen als "Full Logo"etc..
 
Wordt meestal bootscreen genoemd en een 0601 heeft met de batterij te maken.
Ding hangt aan de adapter?
Zo ja, haal de batterij eraf, wordt er dan wel geboot?
 
Heeft nog iemand een idee, want ik vind het zo jammer om de laptop weg te doen, veel sneller dan deze die ik nu gebruik en toch nog maar 7 jaar oud, grotere schijf enz. Echt jammer:confused:
 
Heb je toevallig gekeken bij HP of er een recentere BIOS beschikbaar is dan degene die er nu in zit..?
Dan kun je nog overwegen de BIOS te flashen, wellicht dat dat je probleem oplost..
Niet geschoten....
 
Op de laptop is windows 10 geinstalleerd. Bij HP is er geen bios update beschikbaar voor windows10, wel voor windows 7, ik heb dat gedownload en op stick gezet, maar werkt blijkbaar niet. Ik heb ook geprobeerd met bepaalde toetscombinaties ingedrukt te houden na het starten (gevonden bij startproblemen bij HP), dan lijkt hij een tijdje iets te doen, maar valt dan toch weer uit.
 
Een bios versie heeft niets met een OS verder van doen.

Welk exact type HP is het?
 
Niet geschoten is altijd mis, maar...
Omdat de laptop steeds direct uitvalt, wat je ook probeert: Is de adapter wel helemaal in orde?
Zou zomaar kunnen dat de stroomtoevoer onderbroken wordt
 
Het is een HP notebook G72-b20EB, 64bit van 2010. Aan de adapter kan het volgens mij niet liggen, vermits hij niet uitvalt wanneer ik in het bios zit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan