Een unieke uitkomst van en berekenend veld

Status
Niet open voor verdere reacties.

krek

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
12 mei 2007
Berichten
4
Beste ....

Om de voor en achternaam samen te voegen gebruik ik in een tabel als gegevens type: "berekenend veld.
Voornaam= Jan, Achternaam= Visser dus Naam is Jan Visser. Hoe zorg ik er voor dat de naam Jan Visser uniek wordt ?
Ik vul Jan in, niet aan de hand, Ik vul Visser in (en nu wil ik dat er een foutmelding komt omdat de Naam Jan Visser al bestaat.

Bij voorbaat dank,

Gregoire
 
Om de voor en achternaam samen te voegen gebruik ik in een tabel als gegevens type: "berekenend veld.
Tip één, en beter kan ik ze echt niet geven: blijf van berekende velden af. Berekeningen horen niet thuis in een tabel, maar in queries. Dat Access ze heeft ingebouwd, toont alleen maar aan dat ze daar geen flauw benul hebben van hoe je een database bouwt. Maar dat idee heb ik al jaren...
Als je niet wilt dat de combinatie van voornaam en Achternaam dubbel voorkomt (overigens een in mijn ogen onzinnige eis, want namen zijn nooit uniek en de combinatie van Achternaam + Voornaam) is per definitie nooit uniek en zou dat ook niet mogen zijn) dan kun je daar een unieke index van maken; dan mag je die combinatie nooit dubbel invoeren. daar hoef je a) geen berekend veld voor te maken en b) geen trucs voor uit te halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan