Windows update werkt niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lncscholten

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2003
Berichten
250
Ik heb van mijn kleinzoon zijn laptop overgenomen, maar de Windows update voor Windows 7 werkt niet meer. Ik heb Fixit er op losgelaten en die meldt dat er een Windows update fout is nl. 0x800B0100 en wat moet ik nu doen ?
 
Kijk hier even naar.
 
k kan de Trouble Shooter niet downloaden, want dan geeft hij de melding dat er een fout is opgetreden.

Ik krijg nu ook iedere keer de melding fout opgetreden in het script van deze pagina.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je deze gedaan?
Run the "sfc /scannow" command.
 
Ik heb de sfc /scannow gedaan en dan gaat het scherm weg. Wat moet ik dan doen ?
 
Senso had het wat completer kunnen/moeten maken:
Zoek naar cmd.exe (of maak er een snelkoppeling naar op je bureaublad), rechtsklik erop en kies voor "Als Administrator uitvoeren".
In het CMD-vak:
sfc /scannow

Worden door sfc problemen gevonden (en opgelost), herstart de pc en doe nog een keer hetzelfde. In principe net zolang totdat alle problemen zijn opgelost, maar laten we zeggen max. 4 keer.

Goed, er is nog wat anders wat je kunt doen, na de sfc acties (staat ook in de link van Senso, laatste stap):
Draai Surs (ook wel CheckSur genoemd: "system update readiness")
Achtergrond-artikel (met download-links): hier
Hier voor Windows 7 32-bits
Hier voor Windows 7 64-bits
Let op: Surs neemt (de eerste keer) veel tijd in beslag (reken op minstens een half uur tot 1 1/2 uur) en ook veel Internet-bandbreedte. Zodra de extra benodigde bestanden tijdens het draaien van Surs naar je pc zijn gegaan/gedownload gaat Surs een volgende keer flink veel sneller op die pc.
Log-informatie na afloop over de resultaten van Surs in het bestand C:\Windows\Logs\CBS\Checksur.log

Overigens kun je de troubleshooter natuurlijk op een andere pc downloaden en overbrengen naar de 'probleempc' via memory-stick of zoiets. Natuurlijk moet de probleempc dan wel virus-/malware-vrij zijn!

Verder betekent de foutmelding een of ander besturingssysteem-probleem (verkeerde registratie van .dll bestanden), die mogelijk worden opgelost met sfc, Surs etc.
Gebruik (als die allemaal niet geholpen hebben) de begeleide stappen op deze webpagina, uiteraard aangevend dat het Windows 7 betreft.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
ik heb fsc /scannow laten draaien en die geeft de melding geen schendingen van de integriteit gevonden, Ik heb trouble shooter op een usb-stick gezet en die gaf ook de melding er is een fout opgetreden. Ik heb SUR 2 uur laten draaien maar de computer reageert verder niet.
 
Laatst bewerkt:
Zolang het SURS balkje nog 'loopt' (lichtgroen gaat van links naar rechts op het balkje) en de harddisk geeft activiteit, dan moet je gewoon SURS zijn werk laten doen.
Dat SURS lang kan duren heb ik al gezegd, en blijkbaar heb jij een trage computer en/of trage Internet-verbinding, dan kan het allemaal nog lang(er) duren ook.

Tijs.
 
Ik ga het nog wel een keer proberen, maar als ik de harde schijf niet ziet knipperen hoe lang moet ik dan wachten ?
 
Het gaat vooral om het statusbalkje van Surs. Pas als die langere tijd 'stil' staat (zie vorige posting waar je op moet letten), dan is SURS blijkbaar vastgelopen.
Desnoods de pc/laptop 's nachts aanzetten met SURS (natuurlijk wel in powercfg.cpl aangeven dat de pc/laptop niet in slaapstand/sluimerstand mag gaan na tijd van geen activiteit).

Tijs.
 
Ik heb de hele nacht SUR laten draaien, maar de computer reageert helemaal niet. Ik ben ook naar de webwereld.nl gegaan, maar dat helpt ook niet. Wat moet ik nu dan doen ?
 
Dus de voortgangsbalk 'liep' helemaal niet meer, incl. dat er geen lichtgroene gloed ging van links naar rechts op de voortgangsbalk? En ook de harde schijf deed niets extra's op dat moment?
Ik had overigens verwacht dat met een nacht SURS het werk klaar had moeten zijn (= mededeling dat de update geïnstalleerd is).
Is je Internet-verbinding (download snelheid vooral) erg traag, misschien? Danwel je hele pc (bijv. erg weinig intern geheugen, trage harde schijf, trage CPU, onvoldoende schijfruimte etc.)?
Verder: Als je twijfelt of Checksur nog actief is en wat nuttigs doet, start Taakbeheer (bijv. via Ctrl-Shif-Esc toetscombinatie) en kijk of het proces nog actief is en nog CPU-tijd + DISK=-tijd verstookt etc.

Verder: Als ik me goed herinner slaat SURS zijn gedownloade zaken op in/onder de C:\Windows\Temp map (of zoek naar mappen/bestanden die vanaf eergisteren zijn gemaakt, in/onder de map C:\Windows). Kijk of er inderdaad door SURS wat is opgeslagen in een submap van C:\Windows
[Ik neem even aan dat je niet een of ander 'opruimprogramma' hebt dat (bijv. bij opstarten) dergelijke mappen schoont? Denk, bijv., aan CCleaner met de optie dat die elke keer zijn werk doet bij opstarten van de pc ("Computer automatisch schoonmaken tijdens het opstarten")]

Even onder de streep: Ik vind het van het uiterste belang dat SURS wordt gedraaid, zeker omdat jouw type foutmelding daar (i.c.m. sfc /scannow) mee opgelost kunnen worden. Zet in ieder geval eens je anti-virus af en programma's die het werk van SURS kunnen vertragen (of verstoren). En kijk verder nu wat C:\Windows\Logs\CBS\Checksur.log vermeldt over het startmoment, hoever hij kwam, welke fouten hij tijdens zijn actieve looptijd vond etc.

Alvast: Weblinks die ik gebruik(t) (heb) voor het oplossen van gemelde fouten in CheckSur.log (in volgorde van belang/gebruik):
deze
deze
deze
deze

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Er ging wel een lichtgroene gloed van links naar rechts, maar het groene lichtje van de HD knipperde af en toe heel even en was toen weer uit. Kan ik misschien het beste alles er af gooien en Windows 7 opnieuw installeren ? Ik heb de originele Windows 7 CD-Rom's, maar die was voor mijn Desktop PC. Kan die ook op een laptop geïnstalleerd worden ?
 
Als die gloed liep, dan was SURS nog bezig(!)

Ik vroeg er al eerder naar, en nu maar weer opnieuw: Is die laptop gemankeerd, in de sfeer van weinig intern geheugen, weinig opslagruimte, trage CPU, traag Internet, teveel 'troep' erop geïnstalleerd zodat een (in potentie) snelle laptop toch traag is geworden? Bedenk hierbij dat het apparaat blijkbaar van een kleinzoon vandaan komt, en hij (dus) mogelijk allerlei 'troep' geïnstalleerd heeft.

En kijk of ondertussen iets is gelogd in C:\Windows\Logs\CBS\Checksur.log
Ik ga ermee stoppen om te blijven vragen naar informatie waar ik eerder al naar vroeg, dus probeer meteen zo volledig mogelijk te zijn met je postings.

Mooiste zou zijn als je de laptop terug kunt zetten naar fabriekswaarden. Kijk in de handleiding van het apparaat of dat kan (meestal vanaf een recovery-partitie op de harde schijf, dus geen DVD's nodig) en hoe dan en of je dan alles kwijt bent of dat je eerst wat moet backuppen.
Installatie vanaf een niet-meegeleverde Windows 7 (die van je desktop dus) zou ik niet aanraden, omdat je het risico loopt van geen geldige licentie-sleutel etc.
Ook zou ik, voordat ik met dergelijke acties aan de slag ga, eerst nachecken welke gebruikerssoftware er op staat, of je die (na herinstallatie van Windows) nog nodig denkt te hebben en zo ja, of je daar dan de installatie-software (+ evt. licentie-sleutels) wel van hebt, de huidige licentie-sleutels van Windows en gebruikerssoftware achterhalen (bijv. via programma's zoals Magical Jelly Bean Keyfinder) en extern opslaan (op memory-stick bijv.)

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan