• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Besparing in percentage

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gastarbeider

Gebruiker
Lid geworden
28 apr 2017
Berichten
5
Wie kan mij helpen?

Met de volgende formule wil ik in excel de besparing berekenen tussen 2 getallen in procenten.
A1:100 B1:80 C1=(A1-B2)/A1. De uitkomst is hierbij 20%.
Maar als ik bij A1:80 en bij B1:100 invoer krijg ik als uitkomst -25% in plaats van -20%.

Ik heb al meerdere formules geprobeerd maar elke keer kom ik uit op deze verschillen.

Velden A1 en B1 heb ik ingesteld op 'getal met 1 decimaal' en geven de verbruikte liters weer van rit 1 en rit 2. Veld C1 heb ik ingesteld op 'percentage met 1 decimaal' en bevat de formule.
 
Rit 1 en 2 samen zijn 100%... Je moet dus altijd door 100 delen ipv door A1.
 
Ik denk dat het dit moet zijn : ((A1-B1)/B1)x100
A1 = aantal liters 1ste rit
B1 = aantal liters 2de rit
 
Beste Ginger, alvast bedankt voor je reactie. Beiden komen inderdaad uit op 20.0% of -20.0%.
Maar als ik bij A1:10 en bij B1:8 invoer, is de uitkomst geen 20% meer maar 2.0% in plaats van 20.0%.

Beste Wieter, ook bedankt voor je reactie. Helaas hou ik hierbij het zelfde probleem. Als ik veld C1 instel als percentage geeft hij als uitkomst 2500.0%. Stel ik hem in als getal dan geeft hij 25.0
 
Dat komt omdat jouw berekening onjuist is. Als je van 80 naar 100 is de besparing 20. Dat is een kwart (dus 25%) van 80. Excel heeft het hier juist.
 
Beste Abe, bedankt voor je reactie maar hiermee is het probleem niet opgelost. als de 1e rit 8 liter is en de tweede 10 liter dan heb ik geen besparing maar een meerverbruik van 20%. Dus moet de uitkomst -20% zijn. Wat is dan wel een goede berekening?
 
Daar ga je dus de mist in. Je hebt geen meerverbruik van 20%. Je hebt een meerverbruik van 25%.
percentages zijn bedoeld om verhoudingen aan te geven ten op zichte van een "basis" waarde. Zomaar wisselen van de basis waarde is onjuist. Kan overigens wel: =ALS(A1<B1;(A1-B1)/B1;(A1-B1)/A1)
 
Beste Abe,
Gelijk geprobeerd maar ik kreeg van excel een foutmelding die mij ook niet verder hielp. Zit er dan toch een foutje in je formule. Ik denk wel dat we op de goede weg zijn.
 
Ik heb een als.fout functie toegevoegd voor wanneer beide cellen 0 of leeg zijn:

Bekijk bijlage Verbruik.xlsx

overigens hoop ik dat je het privé gaat gebruiken en niet zakelijk. Het is namelijk een wiskundige "misdaad" om percentages zo te misbruiken..;)
 
Laatst bewerkt:
Misschien niet de volledige formule geplakt in het formuleveld van C1? Bij mij werkt hij zonder foutmelding (Excel NL, versie 2007):
Code:
=ALS(A1<B1;(A1-B1)/B1;(A1-B1)/A1)

Tijs.
 
Abe, Super werkt als een tierelier. :thumb::thumb::thumb: Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan