• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Wat-als-analyse Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

Mokum85

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
28 apr 2017
Berichten
2
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een cursus Excel en nu zit in een hoofdstuk welke over de "Wat-als-analyses" gaat.
Tot nu toe had elk hoofdstuk stap voor stap uitleg en is het ook allemaal best simpel maar in dit hoofdstuk was erg weinig uitleg en ik snap ook die hele functie niet :|

Niet dat ik nu hier wil vals spelen maar ik wil toch verder.

Om het eerlijk te houden vraag ik om uitleg hoe een theorievraag te beantwoorden en dan hoop ik dat ik het begrijp zodat ik de praktijk opdracht zelf kan doen :)

U wilt € 60 sparen per maand om in vijf jaar € 5500 gespaard te hebben. U zet uw geld op een spaarrekening tegen 4,2% rente per jaar.
Wat moet uw eerste inleg zijn om het eindbedrag in die periode te kunnen halen?
a. € 250
b. € 1021,93
c. € 1217,81
d. € 2171,81

U vind het bedrag dat "Doelzoeken" in de vorige vraag uitrekent te hoog. U wil € 750 als eerste inleg uitgeven. Hoelang moet u sparen om het eindbedrag te kunnen halen?
a. 5 jaar
b. 67 maanden
c. 6 jaar
d. 68 maanden

Als ik het probeer kom ik op andere bedragen uit dus ik zie blijkbaar iets over het hoofd.
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen :)
 
Over de eerste inleg van € X,XX en de eerste maandelijkse inleg van € 60,00 krijg je 4,2% rente per jaar. Dat is 0,35 % per maand.

De eerste inleg zet je in bijv. A1. In B1 zet je dan =(A1*1,0035)+60. Als je deze dan doortrekt naar rechts zie je vanzelf of je na zestig maanden de 5500 euro haalt of niet.
 
Het doel zoeken in een wat als analyse is niet moeilijk je moet alleen de formule weten hoe je tot het resultaat komt.
Code:
=ABS(TW(B3/12;B4;B2;B1))

De volgende keer graag zelf een bestandje plaatsen. Dan hoeft niemand iets over te typen en krijg je vaak sneller antwoord. Ik kom ook op andere bedragen uit maar dit komt omdat de antwoorden niet kloppen;)
 

Bijlagen

  • Mokum85.xlsx
    23,1 KB · Weergaven: 179
Oh ja sorry je hebt gelijk en bedankt voor de uitleg :)
De functie TW is wel in mijn cursus uitgelegd trouwens maar de functie ABS is niet ter sprake gekomen.

Ik heb trouwens de praktijk opdracht zelf gemaakt en ga er van uit dat deze goed is anders snap ik het echt niet meer :p

Bekijk bijlage Oefening_les_18.xlsx

Een agrariër heeft 1200 hectare land ter beschikking voor het produceren van mais, aardappelen en suikerbieten. Per hectare is het aantal manuren werk voor mais 6 uur, voor aardappelen 6 uur en voor suikerbieten 2 uur.
Zijn investering per hectare is voor mais €36, voor aardappelen €24 en voor suikerbieten €18.
De nettowinst voor mais bedraagt €40, voor aardappelen €30 en voor suikerbieten €20. De agrariër kan maximaal €36000 besteden en heeft 4800 manuren.

Wat is de optimale verhouding van hectares mais, aardappelen en suikerbieten waardoor een maximale winst gehaald kan worden?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan