• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

variabele criteria toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

heesface

Gebruiker
Lid geworden
20 mei 2016
Berichten
35
Beste experts,

Wij maken analyses van kwaliteiten van bepaalde stoffen. Deze analyses moeten aan bepaalde criteria voldoen. Ik zou graag willen dat Excel aangeeft of een analyse ok of niet ok is.
In het eerste werkblad staan analyses van bijv. koper (Cu) en chroom (Cr) van een bepaalde kwaliteit
In het werkblad “criteria” staan de criteria per kwaliteit vermeld. Ik denk dat ik deze tabel niet op de juiste manier heb opgesteld.

Ik weet hoe ik cellen met een voorwaardelijke opmaak moet gebruiken maar ik wil dat Excel de verschillende criteria voor de verschillende kwaliteiten toepast a.d.h. van de kwaliteit die in kolom B staat (blad “analyses”). Geen idee hoe ik dat moet doen.
In het blad “criteria” staan verschillende criteria:

-Als de waarde tussen “binnen min / binnen max” ligt is alles OK
-Als de waarde tussen “buiten min / binnen min” of “binnen max / buiten max” ligt moet de cel oranje worden.
-Ligt de waarde onder de “buiten min” of boven de “buiten max” dan moet de cel rood worden.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bekijk bijlage kwalcon.xlsx
 
Een mogelijkheid:

Het samenvoegen van de samengevoegde cellen in blad Criteria opheffen en elke cel de bijbehorende waarde geven.
Maak twee hulpkolommen in blad Criteria.
Formule in E2: =A2+C2 en doorvoeren naar beneden
Formule in F2: =A2+D2 en ook die doorvoeren naar beneden

Je kunt dan deze drie regels gebruiken bij voorwaardelijke opmaak voor C2 in blad Analyses:
=REST(VERGELIJKEN(B2+C2;criteria!$E$2:$E$21;1);4)=0 >>opmaak rood
=REST(VERGELIJKEN(B2+C2;criteria!$E$2:$E$21;1);4)=1 >>opmaak oranje
=REST(VERGELIJKEN(B2+C2;criteria!$E$2:$E$21;1);4)=3 >>opmaak oranje

Jan
 
Jan,

Nogmals bedant voor je reactie. Ben er een tijdje mee bezig geweest maar krijg het niet aan de gang. Als ik een formule wil gebruiken in de voorwaardelijke opmaak dan krijg ik steeds de melding dat er een naam niet correct is. Volgens mij heb ik alles wel correct gespeld?

=REST(VERGELIJKEN([@[kwal pn]]+[@[C th pn]];criteria!$C$2:$C$53;1);4)=0

Ik werk met kolomkoppen omdat ik hier en daar nog wel eens een kolom tussen zet, alle kolommen hebben unieke namen.
Verder reken jij met de kwaliteitsnamen want dat zijn numerieke namen (150, 200, 250 enz.) maar we hebben ook kwaliteiten met alfanumerieke namen en dan kan er dus niet mee gerekend worden.
Je gaf aan dat dit "een" mogelijkheid was, zijn er nog andere mogelijkheden?
Wederom dank voor je reactie.
 
Nog even gebaseerd op het blad dat je hier plaatste, maar dan nu met kwaliteit als mogelijk niet-numeriek.
De hulpkolommen in blad Criteria worden dan bijvoorbeeld:
E2: =$A2& "_"& TEKST(100*$C2;"000")
F2: =$A2& "_"& TEKST(100*$C2;"000")
en dan doorgevoerd naar beneden.

De drie formules in de Voorwaardelijke opmaak van C2 worden dan:
=REST(VERGELIJKEN($B2 & "_"& TEKST(100*$C2;"000");criteria!$E$2:$E$21;1);4)=0
=REST(VERGELIJKEN($B2 & "_"& TEKST(100*$C2;"000");criteria!$E$2:$E$21;1);4)=1
=REST(VERGELIJKEN($B2 & "_"& TEKST(100*$C2;"000");criteria!$E$2:$E$21;1);4)=3

Dit zijn alleen de formules voor koper.
Overigens, als je in een van de bladen kolommen tussenvoegt, zullen ook in je oorspronkelijke bestand de formules worden aangepast.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan