Ventilator videokaart via aansluiting moederbord aangesloten, hoe automatisch aa.....

Status
Niet open voor verdere reacties.

GW2

Gebruiker
Lid geworden
14 nov 2012
Berichten
556
Ventilator videokaart via aansluiting moederbord aangesloten (alle varianten van 3 pin op 4 pin aansluiting op kaart zelf geprobeerd, maar dat werd 'm niet dus), hoe automatisch aan temperatuur laten aanpassen, iemand een idee of dat kan? Met zelf zoeken kwam ik uit op speed fan, eerste instantie wat moeilijk doorkomen, zal vast nog eens naar kijken, gooi toch ook hier vast even 'dr in, wel goed hoop ik.
 
Laatst bewerkt:
De fan op de kaart wordt, voor zover mij bekend, geregeld door een sensor op de videokaart, niet door het moederbord.
De driver van betreffende kaart zou de parameters moeten bevatten waarmee het toerental van betreffende fan wordt gestuurd.
Speedfan gaat het hem, naar mijn idee, niet doen en is daarbij naar mijn mening niet betrouwbaar.

Als de aansturing op de kaart, om wat voor reden dan ook, niet werkt zou ik wellicht kiezen voor een losse fancontroller die d.m.v. een zelf te plaatsen sensor wordt aangestuurd...
 
Hallo

Weinig nuttige / concrete /eenduidige info over te geven ...

Merk/typenr , etc .... worden niet vermeld.

Jammer.

Peter
 
Als dit een extra ventilator is dan sluit je deze aan op de case fan aansluiting. Welke dat is staat in de handleiding of er staat CF bij de aansluiting. Een ventilator zachter zetten kan met een klein apparaatje met een draaiknopje, wat tussen het kabeltje gezet kan worden. Dit is te koop in de computerwinkel.

Bij problemen met de snelheid van de videokaart ventilator is misschien de grafische driver niet geïnstalleerd.
 
Oude ventilator kapot, nieuwe op zelfde plaats gemonteerd, maar werkt op de aansluiting van de kaart zelf dus niet, en daarom op moederbord aangesloten waar die tenminste op draait! Denk, op zijn mooist is er een progje dat de moederbord aansluiting kan laten reageren op de sensor van de kaart op één of andere manier!
 
Laatst bewerkt:
Betreffende fans zijn dus niet hetzelfde, anders had de nieuwe het gewoon moeten doen.
Zo'n programmaatje waar jij naar zoekt ben ik nog nooit tegen gekomen maar dat zegt uiteraard niet veel, ik wens je succes met je zoektocht..maar vrees het ergste.
 
Ik begrijp het probleem. De nieuwe ventilator is een andere, doet het niet of zou een ander stekkertje er aan gesoldeerd moeten krijgen.

Ik heb hier het gratis OpenHardwareMonitor en de temperaturen van onderdelen gaan lang niet gelijk op. Goed repareren is dus het advies. Via advertentiezoeker.nl of eBay.com "gpu fan" kan wel eens wat te krijgen zijn.

Anders mijn advies proberen van de op het moederbord aangesloten case fan met een regelbaar weerstandje er tussen dat bij de computerwinkel te krijgen is. Je zal zelf wel weten of de grafische kaart af en toe hard blaast of dit eigenlijk nooit of enkel bij opstarten doet. Succes
 
Beetje dubbel allemaal, wilde vga kaart er weer in, want onboard leek strepen te geven (of monitor zelf doet raar), was tenminste opgelost door wat contact spray er even op, maar kwam toch steeds weer terug. Is nu alleen om één of andere reden toch al tijdje (langer dan ooit) weer goed, dus niet echt nodig (behalve het sporadische spelletje dan even niet). Dacht, proberen we het eens met de oude video kaart, die moet het met een klein investerinkje wel weer doen, maar niet zo 1.2.3. dus ! Hoe ook, het kan op de plank blijven liggen wel even. Maar bedankt voor de antwoorden maar weer zover.
 
Laatst bewerkt:
Lekker aan het zwammen hier, maar kort: heb defect ventilatortje vervangen maar aansluiting paste niet, dus op aansluiting van moederbord geprobeerd, vergeet eerder verhaal, kaart wordt heet, dus op vol vermogen moet die toch. En deed tijdje zo ook goed. Nu ander probleem, maar is ander verhaal, ventilator is klaar, bedankt voor meedenken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan