• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Max één keer een bepaalde waarde invoeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan93

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2016
Berichten
57
Hallo,

Ik heb een database gemaakt met artikelen. Al die artikelen hebben een unieke productcode. Ik wel invoeren in excel dat elke productcode maximaal één keer kan worden aangemaakt. Is daar een functie voor?

Groet,
Daan
 
Voorzetje
Vul een bestaand nummer in (Kolom C)
 

Bijlagen

  • Productcode bestaat al.xlsb
    14 KB · Weergaven: 30
met de functie Aantal kun je kijken of een nummer bestaat en hem dan bvb met voorwaardelijke opmaak rood laten kleuren.
 
Gebruik Data Validation. Kies custom en gebruik de volgende formule (voorbeeldrange = A1:A10) als je in A1 staat:
Code:
=COUNTIF($A$1:$A$10;A1) <= 1
 
Gebruik Data Validation. Kies custom en gebruik de volgende formule (voorbeeldrange = A1:A10) als je in A1 staat:
Code:
=COUNTIF($A$1:$A$10;A1) <= 1

Alleen is nu je criterium A1. In dit geval wil ik dat als ik een artikelcode invul die al bestaat, excel een foutmelding geeft. Volgens mij moet ik met jouw formule alle al bestaande waarde als criterium invullen. Dat lijkt me onpraktisch.
De funtie countif of aantal als, telt volgens mij alleen hoe vaak een bepaalde waarde voorkomt en geeft excel geen error bij het invullen van twee keer dezelfde waarde.
 
Je moet natuurlijk wel heel de range selecteren, waarbij in dit geval dan A1 is geactiveerd. Dan wordt de data validatie keurig toegepast op de hele range. Net als bij bv. voorwaardelijke opmaak.

Dus in dit voorbeeld selecteer je de range A1:A10, je zorgt dat A1 geactiveerd is (wit), je kiest data validation, custom en vult daar de formule in.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan