• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Alle nullen tót de eerste niet-nul verwijderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

justirene

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 apr 2017
Berichten
3
Hoi allemaal,

Op het moment ben ik bezig met m'n scriptie over asset management. Ik heb nu een werkblad met dagelijkse returns voor de afgelopen 20 jaar van zo'n 1.000 verschillende bedrijven. Het probleem wat ik nu heb is dat de data zo is gedownload dat als een bedrijf stopt met bestaan, ik niet een 'missing' value krijg voor return, maar een 0%, voor de rest van de tijd die ik download. Voorbeeld:
10, 8, 5, 6, 0, 0, 0, 0
5, 0, 2, 10, 4, 2, 0, 0
Ik wil dat het als volgt wordt:
10, 8, 5, 6, , , ,
5, 0, 2, 10, 4, 2, ,
Dus alleen de laatste 0'en moeten verwijderd worden, niet de 0'en tussenin (gezien dit "echte" 0% returns zijn, en de laatste 0'en eigenlijk "missing" horen te zijn).

Heeft iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast heel erg bedankt!

Irene
 
Welkom hier. Goed gebruik is om altijd een voorbeeldbestandje (in Excel) te plaatsen bij een vraag, om te voorkomen dat we moeten gokken of overtypen. Meestal heb je dan ook sneller een geschikt antwoord.
 
Ah uiteraard, hierbij een voorbeeldje. Ik hoop dat het duidelijk genoeg is. Met de hand lukt dit wel voor een klein aantal bedrijven, maar voor 1,000 wordt toch echt een beetje te veel.Bekijk bijlage example.xlsx
 
In G3 en doorvoeren naar onderen en naar rechts.

Code:
=ALS(SOM(A$3:A3)>0;A3;"")
 
Beste Harry,

Heel erg bedankt! Dit heeft mij een hoop tijd gescheeld, super!
 
Geen probleem.
Code:
=ALS(ABS(SOM(A$3:A3))>0;A3;"")
 
Geen probleem, de vraag heeft geen negatieve getallen volgens mij, anders verzin zelf even iets in plaats van beren te zien.

Als matrix invoeren.
Code:
=ALS(SOM(ABS(A$3:A3))>0;A3;"")
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan