• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Oplossermaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExcelAmateur

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 aug 2010
Berichten
3.333
Beste helpers,

Op de site van Aad van de Wetering (home.wxs.nl/~avdw3b/aad.html), is het programmaatje Letterverg te downloaden.
Ik krijg alleen steeds een fout melding, denk dat er een bug in zit.

Ben aan het proberen om het in Excel te maken en je begrijpt het al, het wil niet lukken om de vergelijking te maken.

Ik doe er een voorbeeld bij, het moet niet gemaakt worden.
Als ik maar een hint of een idee heb hoe de vergelijking gemaakt moet worden.

Al vast hartelijk bedankt.
 

Bijlagen

  • Puzzel.xlsx
    16,6 KB · Weergaven: 63
Ga uit van je getallen. Dus maak éérst je sommen en laat dan gelijke cijfers omzetten in gelijke letters. Niet zo'n moeilijke opzet lijkt mij (uiteraard wél als je uitgaat van letters náár cijfers).
Is overigens wél iets voor VBA. Met alleen formules kan het denk ik wel, maar wordt het misschien voorspelbaar. In VBA kan je ad random een letter toewijzen aan een cijfer.
 
Ginger,

Dank voor het antwoord, ik ga eens kijken of er iets over ad random te vinden is.
 
Laatst bewerkt:
@ExcelAmateur, Ik heb die download ook ff binnen gehaald en het duurde wel even voordat ik doorhad wat je nou moest doen om zo'n som aan te maken. Maar ik moet zeggen dat hier een heel mooi algoritme achter moet zitten om adhv 4 minimale en maximale reeksen en 6 operatoren een vierkantsberekening aan te maken (ik had in eerste instantie niet gezien dat het rekenen écht alle kanten uitgaat). Dit doe je niet "zomaar effe" en zéker niet met formules.
 
Dit soort puzzels heten "cryptarithm puzzles".
 
EA, het zou mooi zijn als je een beperkt aantal "truukjes" maakt.

bvb de getallen beginnen nooit met 0 dus streep je een aantal nullen weg.
en je kan beredeneren dat C even moet zijn (kolom D)
en het lijkt me voor de formules handiger om voor elke letter een eigen vakje te reserveren.
zie voorbeeld:
 

Bijlagen

  • Puzzel 2.xlsx
    17,2 KB · Weergaven: 60
Goede morgen,

Allen hartelijk bedankt voor de antwoorden.
Het val volgens mij niet mee om zoiets te maken.
Van algoritme heb ik helemaal geen verstand van.

Ik dacht dat dit met formules snel was op te lossen, niet dus.
Zoek nog verder, ook dit val niet mee, kan niets hier over vinden.
Zal eens op Cryptarithm Puzzles zoeken.

Fijne dag.

@;
De vraag is niet opgelost maar omdat dit zomaar gemaakt kan worden met formules.
Dit moet in VBA gemaakt worden en dat lukt mij niet.
Heb ik de vraag maar als opgelost gezet.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan