CD-Rom laatje gaat niet meer open.

Status
Niet open voor verdere reacties.

lncscholten

Gebruiker
Lid geworden
9 aug 2003
Berichten
246
Mijn man heeft een laptop met Vista overgenomen, maar hij kan het CD-Rom laatje niet open krijgen ook niet via Windows Vista. Hij geeft iedere keer de melding er is een fout opgetreden of hij zegt hij is in gebruik. Wat kan ik het beste daaraan doen ?
 
Ding via apparaatbeheer deïnstalleren en nieuwe hardware zoeken erna en hem weer laten installeren om mee te beginnen.
 
En gaat het laatje wel open als hij buiten Windows (dus tijdens de BIOS fase van het opstarten) op de eject knop van de CD-rom speler drukt?
Ik zou overigens vermoeden dat de CD-rom speler kapot is (of de bekabeling er naar toe), maar je kunt natuurlijk de tip van Lange Pier proberen. Evt. zelfs de hele laptop uit elkaar halen en kijken of er fysiek wat te zien is (en CD-rom speler bekabeling losmaken en opnieuw aansluiten).

Tijs.
 
Als er een schijf ingezeten heeft dan wil die bij een laptop wel eens klem raken. Zeker een kleinere CDRom voor een driver die alleen in het midden past. Trommel in alle standen wat tegen het deurtje aan om te kunnen horen of er iets los zit wat daar op wijst.

Als het niet rond draait dan wil de lade wél openen wanneer je iets duns zoals een paperclip of stomp gemaakte naald in het kleine gaatje van het deurtje steekt. Dit is de procedure voor het ontgrendelen als het apparaat dit zelf om wat voor reden dan ook niet doet. De meeste CDRom drives hebben zo een ontgrendel gaatje.

Doe voorzichtig en kijk dan of niet een te lang schroefje de drive blokkeert en deze gemakkelijk in en uit kan worden genomen.

Nu controleer je de stroom aansluiting, dat de pennetjes recht zijn. Het is vaak een insteek systeem.

Ik ga er vanuit dat herhaaldelijk het knopje indrukken niet hielp.

Dan op advertentiezoeker.nl proberen om een zelfde drive te krijgen, dus het typenummer van het onderdeel ook noteren of op internet opzoeken. Als u zoekt op type dan vindt u vaak berichten van anderen die de zelfde problemen hebben en misschien een oplossing konden vinden.
 
Ik heb hem gedeïnstalleerd, maar dat heeft niets geholpen.
Ik heb hem proberen open te maken tijdens het opstarten, maar dat lukt ook niet. Heel soms gaat hij wel open. Als ik op uitwerpen druk dan vermeldt hij dat hij in gebruik is.
 
Zal openmaken worden en de sata kabel reseaten en kijken of dat helpt.

Kijk tevens in de logboeken of er iets over te vinden is.
 
Code:
Dim oWMP
Dim colCDROMs, i
Set oWMP = CreateObject("WMPlayer.OCX.7")
Set colCDROMs = oWMP.cdromCollection
if colCDROMs.Count >= 1 then
For i = 0 to colCDROMs.Count - 1
colCDROMs.Item(i).Eject
Next
msgbox" Lade sluiten"
For i = 0 to colCDROMs.Count - 1
colCDROMs.Item(i).Eject
Next
End If
oWMP.close
Set colCDROMs = Nothing
Set oWMP = Nothing

Deze nog gevonden. Het is een script dat automatisch de lades opent en sluit. In kladblok kopiëren en > Opslaan als Open en sluit lade.vbs
Of deze zo werkt in Vista weet ik niet. Ik heb daar geen verstand van en dan moet je even wachten tot iemand hier een toelichting op geeft.
 
Hallo

Ik vermoed dat de c.d./d.v.d. drive in dit toestel defekt is ...

Of dit het enige is ???

Zeker niet nalaten om de toestand van de h.d.d. eens te controleren ... "crystaldiskinfo" is hiervoor prima.

Toestand dient goed te zijn.

Jammer genoeg , is de enige nuttige info "Mijn man heeft een laptop met Vista overgenomen" , en wordt geen merk/typenr vermeld.

Zo loop je eenduidige/specifiek voor u nuttige info misschien mis ...

Heel veel laptop drives (i.d.e./sata) zijn uitwisselbaar ....

Het enige die echt durft te verschillen , is het front van de drive , die je voorzichtig los kunt klikken en omruilen ...

Moest je lokaal iemand kennen die laptops hersteld , zal deze u hiermee zeker kunnen helpen ...

Of zelf zoeken op b.v.b. e-bay aan de hand van korrekt merk/typenr naar een drive ...

Als voorbeeld :

http://www.benl.ebay.be/itm/New-HL-...244435?hash=item3cf576d8d3:g:3wMAAOSwNSxVCWir


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Waarom doet hij het dan soms wel. Het merk is Medion MD96630. "

Dit toestel is zeker 4 jaar oud , of nog ouder ...

Elke keer dat je de laptop opstart, moet deze drive zich initialiseren ...

Slijtage door ouderdom , stof , (valpartijen???) zijn een mogelijke oorzaak.

Je zou in extremis nog kunnen proberen of zuiver maken (perslucht) helpt ...

Dit model toestel zeker op regelmatige basis eens zuiver/stofvrij maken ... (heatpiperadiator/fan)

Een gewaarschuwd mens is er 2 waard.

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=mD96630+dvd+drive&rt=nc&LH_PrefLoc=2

Peter
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan