• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Doorkopieren besturingselementen

Status
Niet open voor verdere reacties.

tombeerke

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2017
Berichten
280
Ik ben bezig met het aanmaken van een excel blad met "aanvink" besturingselementen

Ik heb deze nodig in kolom E F G van rij 2 tot 200
Als ik de cellen doorkopieer, wordt het besturingselement mooi meegekopieerd, maar moet ik elk besturingselement "handmatig" aanpassen naar de juiste cel/rij (ook al gebruik ik geen absolute verwijzingen)

Iemand een oplossing ?

Voorbeeld in bijlage

Bekijk bijlage StockInUit.xlsx

Ook een probleem waar ik op bots is het volgende:

Het tabblad wordt ingevuld door middel van een barcodescanner, daarom is het blad beveiligd, behalve de cellen B8 : D200 (zo weet mijn barcodescanner waar hij de inhoud van de QR-code moet plaatsen), als ik nu mijn blad beveilig en ik wil mijn besturingselement aanvinken krijg ik een foutmelding (ook al zet ik de beveiliging van mijn besturingselement UIT, blijf ik foutmelding krijgen)


bedankt

Tom
 

Bijlagen

  • fout besturingselement.JPG
    fout besturingselement.JPG
    38,9 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Je bijlage is niet goed geplaatst.
 
Bij dit soort aantallen wordt immer aangeraden webdings, a te gebruiken.
 
@snb

Heb ik geprobeerd, en de C geeft inderdaad een mooi vierkantje, maar hoe kan ik dat aanvinken
(als ik nu aanvink, komt er in onderliggend cel, WAAR of ONWAAR, op die basis laat ik een formule berekenen)
 
Je kan met deze code alle checkboxes ineens van de juiste linked cell voorzien:
Code:
Dim cb As CheckBox
For Each cb In ActiveSheet.CheckBoxes
    cb.LinkedCell = cb.TopLeftCell.Address
Next cb

Dan krijg je dit:
Bekijk bijlage Kopie van StockInUit.xlsx

Tevens kan je in dat document de boxjes nu aanvinken als het blad is beveiligd.
Dat is eenmalig met dit gedaan:
Code:
For Eacj cl in Range("E1:J200")
    cl.Locked = False
    cl.FormulaHidden = False
Next cl

Variaties op de gebruikte range kan je zelf wel verzinnen :)
 
Laatst bewerkt:
@snb

maar hoe kan ik dat aanvinken
(als ik nu aanvink, komt er in onderliggend cel, WAAR of ONWAAR, op die basis laat ik een formule berekenen)

Gebruik de gebeurtenis 'DoubleClick'
 
Voorbeeldje om vinkjes te plaatsen tot alle vinkjes zijn uitgestorven en er alleen mussen overblijven:d
Wat betreft de beveiliging, als de cel unlocked is kan je de vinkjes gebruiken in een beveiligd blad, of gaat dit niet i.v.m uw scanner?
 

Bijlagen

  • StockInUit-2.xlsb
    19,6 KB · Weergaven: 60
@ edmoor

bedankt voor je hulp, maar heb enkele vragen
ik heb je voorbeeldbestandje gedownload, maar ik vind de gebruikte code nergens niet terug, niet in een module of thisworkbook ?
Wat doe ik verkeerd :)

De aanvinkboxen werken nu prima bij beveiligd tabblad, maar het is noodzakelijk voor mijn barcodescanner dat alle cellen, behalve B8 : D200 vergrendeld zijn, anders weet mijn barcodescanner niet meer waar hij de gegevens van de QR code moet plaatsen ?
 
Er zit geen code in. De getoonde code is alleen gebruik om bulk handelingen ineens uit te voeren.
Die laatste kan je zelf gebruiken om de juiste range van de juiste instellingen te voorzien.
 
@ gast0660

alle mussen zijn ook al dood :)
heb je bestandje bekeken, maar persoonlijk lijkt me de oplossing van edmoor beter :)

en idd, ivm de barcodescanner, ben ik bijna verplicht gans het blad te beveiligen behalve de cellen B8 : D200, anders loopt dat grondig fout :p:p:p
 
Dat klopt. Je beveiligt het hele blad behalve de cellen waar je die code op los laat.
 
@edmoor

oke, ik ga proberen bij private sub open workbook en dan de gepastte range op te geven, hou je op de hoogte

thx voor de hulp en tips :thumb::thumb::thumb:
 
Dat hoeft allemaal niet, dat hoef je maar eenmalig uit te voeren. Vandaar dat ik het ook niet in het document zelf had gezet.
 
Dat hoeft allemaal niet, dat hoef je maar eenmalig uit te voeren. Vandaar dat ik het ook niet in het document zelf had gezet.

Sorry voor het misverstand hoor, maar kan even niet volgen, excuses hiervoor :eek::eek:
Als ik terugkijk naar je geplaatst voorbeeld, werkt alles prima, en heb je de range E1 :J200 gebruikt om de vinkjes te kunnen blijven aanvinken , normaliter is range E8:G200 genoeg omdat daar enkel de vinkjes staan

Maar, als ik dit zo moet gebruiken, kom ik in problemen met mijn barcodescanner, ik probeer het even uit te leggen, de gescande QR code geeft data voor 3 cellen, B C D, omdat kolom E beveiligd is, en ook kolom A, zet excel na het gescande product de cursor automatisch in kolom B op de volgende rij

Nu kolom E niet meer beveiligd is, blijft na het eerst gescande artikel, de cursor staan in kolom E (Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel)

Ik denk dus dat we beter een "knop" aanmaken, waar ik via een macro de vinkjes (besturingselementen) en desbetreffende cellen de beveiliging opheffen, op het moment dat ik het "aanvinken" nodig heb

Ik weet dat het niet makkelijk is om alles uit te leggen en te begrijpen, maar ik doe mijn uiterst best

Update: Hoe kan ik de range aanpassen die jij hebt gebruikt in dat voorbeeldbestandje :) snap nog steeds niet hoe je dat doe nu, die 2 codes gebruiken, zonder dat ik ze terugvindt :p excel blijt toch zo boeiend :):)

Heb poging gedaan, maar krijg dan foutmelding bestandje hieronder als voorbeeld

Bekijk bijlage StockInUitDef.xlsm
 
Laatst bewerkt:
Vertel even welke ranges NIET beveiligd moeten zijn.
 
Dan zijn dus de cellen die aan de checkboxes gelinkt zijn weer beveiligd.
Het zal dan B2:E200 moeten zijn.
 
daar wringt juist het schoentje he, enerzijds moeten ze beveiligd zijn, voor mijn input via de barcodescanner
anderszijds moeten ze op bepaald moment kunnen beveiliging opheffen, op het moment dat er moet aangevinkt worden (daarom had ik in laatste reactie, een voorbeeld meegestuurd met een "knop", maar de code gaf een foutmelding)

voor alle zekerheid leg ik de ganse werkwijze nog eens uit van de procedure.
Stap1:
Artikelen worden ingescand en meegegeven aan consulenten (zo hebben wij controle op meegegeven artikels)

Stap2:
consulente doet verkoop (gebeurt via een ander excel werkmap, die prima werkt, factuur, mail, klantenbestand, enz)

Stap 3:
Artikelen komen terug, op dat moment willen we de "vinkjes" kunnen afvinken
Op dat moment wordt dan automatisch berekend hoeveel verkoop, commissie, enz

De ULTIEME droom is, als de artikelen terugkomen, dat we via een combox de codes kunnen inscannen, en dat de geretourneerde artikelen in de lijst een "rode" achtergrond kleur krijgen (maar dat is de ultieme droom hoor)
als we al manueel kunnen afvinken zijn we al een eind op de goede baan, nu gebeurt gans dit proces nog met pen en papier :shocked::shocked::shocked:
 
Laatst bewerkt:
En wat als de linked cells niet E, F, G zijn maar I, J, K?
Dan kunnen E8 t/m G200 beveiligd zijn en kan je de formules in E2 t/m J4 er op aanpassen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan