Voorraad administratie - artikele met lotnummer / batchnummer

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nickstedoen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
2
Hoi,

ik prober een database op te zetten waarin ik de voorraad van verschillende artikelen wil bijhouden.
Artikelen komen geregeld binnen en hebben per serie een batchnummer / lotnummer. Uitgaande leveringen zijn dan een deel van zo'n serie.
Graag wil ik de voorraad per artikel en per batch/lotnummer bijhouden.

In bijgaand bestand heb ik een opzet gemaakt, alleen als ik de query "stock" draai, zie ik alleen de artikelen die zowel in als uitgaand zijn. Ik wil graag alle artikelen op voorraad zien, dus ook die alleen zijn binnengekomen.

Dit heb ik op twee manieren geprobeerd maar ik om er niet uit.

Kunnen jullie meekijken waar ik fout zit?

Gr. Nick
 

Bijlagen

  • Test3.zip
    79,2 KB · Weergaven: 38
Zal er vanavond naar kijken; het klinkt alsof je een query met INNER JOIN hebt gemaakt en niet met een OUTER JOIN.
 
Laten we bij het begin beginnen: waarom 2 tabellen voor stock? In een database is het gebruikelijk om entiteiten (objecten) die bij elkaar horen, in één tabel op te slaan. Dat is hier duidelijk het geval: zowel inboeken als uitboeken zijn mutaties op dezelfde bron: je voorraad. En dat hoort dus gewoon in één tabel te staan. Uiteraard wil je wel bijhouden wat voor soort mutatie je noteert, maar daar is één extra veld ([]Mutatietype]) meer dan geschikt voor. Ik zou daar minstens 4 opties in zetten: "Inboeken", "Uitboeken", "Correctie +" en "Correctie -". Die laatste gebruik je dan uiteraard bij de vaste voorraadcontroles, waar je de verschillen in voorraad d.m.v. een telling kunt corrigeren. Of wilde je daar ook extra tabellen voor maken? :) Je wilt natuurlijk, als je één tabel gebruikt, wel de juiste waarden opslaan, dus negatieve voor afboeken en positieve voor optellen. Dat kun je simpel inrichten met Gegevensmacro's, die binnen een tabel werken. Je hoeft alleen de getallen positief of negatief te maken, op basis van het type dat je selecteert. In bijgaand voorbeeld heb ik e.e.a. uitgewerkt.

Wil je vervolgens totalen zien, dan maak je een simpele totalenquery, die alle getallen bij elkaar optelt. Immers: alle inboekingen minus de uitboekingen bij elkaar opgeteld, levert je de actuele voorraad op.
 

Bijlagen

  • Test3.zip
    23,5 KB · Weergaven: 55
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan