Antennes vervangen door betere

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie ervaringen horen over het vervangen van antennes op routers/accesspoint.

Ik heb een router met 3 externe 5Ghz 5dbi en 3 interne 2.4Ghz 5Dbi.

En een router (accespoint) met 2 dualband 5Dbi antennes.

Nu vraag ik me af naar hoeveel Dbi ik moet gaan om echt verschil (lees verbetering) te maken? Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen een 5Dbi en een 8Dbi antenne?

Graag jullie advies.

Mvrgr.
Nossie
 
Zijn zend karakteristieken en hoever ze gaan maar wat heb je eraan als het zendvermogen te laag is wat zeker bij mobiele apparaten het geval is.

Bij ontvangst maakt het geen zak uit wat de dbi is.

Je kijkt naar de verkeerde dingen, zendvermogen in Nederland mag max. 100mW zijn.
http://www.wifihw.nl/wireless/Regelgeving_Wifi.htm
 
db is een logaritmische schaal. Dit betekent ruwweg dat je per 3 db een verdubbeling van je vermogen gaat.

Dat ontslaat je echter niet van de eisen gesteld aan het maximum vermogen. Daarnaast wordt je ontvanger niet sterker, dus bij iets dat 2-richting verkeer nodig heeft (internet bijv.) levert het niks op.

Zie ook verder de uitleg onder "boetes" bij het agentschap telekom -> https://www.agentschaptelecom.nl/on...zendingen/veelgestelde-vragen-aanpak-illegale

Hoe hoog zijn de boetes en de lasten onder dwangsom?
De bestuurlijke boete kan oplopen tot maximaal € 45.000,-. Het voornemen tot het opleggen van een bestuurlijke boete (en een last onder dwangsom) wordt zonder waarschuwing, ook al is er sprake van een eerste overtreding, opgelegd.
Bij het bepalen van de hoogte van de boete wordt onder meer rekening gehouden met de ernst van de verstoring veroorzaakt door de illegale zender en de verwijtbaarheid van de overtreder. Eveneens kunnen bijzondere omstandigheden, zoals recidive, pogingen om het toezicht te ontlopen door aanstuurconstructies of het gebruik van mobiele masten, een reden zijn voor verhoging van de boete. Ook verlaging van de boete is mogelijk indien er feiten of omstandigheden zijn die daartoe aanleiding geven. De boete wordt, nadat deze door Agentschap Telecom is opgelegd, door het CJIB geïnd.

Daarnaast wordt in alle gevallen een last onder dwangsom opgelegd. Afhankelijk van de ernst van de overtreding kan de dwangsom € 2.250,- of € 4.500,- zijn. Per keer dat een overtreder weer in de fout gaat, kost dit € 2.250,- of € 4.500,- tot een maximum van € 33.750,-, respectievelijk € 67.500,-.
 
Dat is geen kattepis die boetes....

Dus als ik m'n 5Dbi antennetje vervangt voor een 8Dbi antenne ben ik al strafbaar en loop ik het risico op bovenstaande boetes....
Maar wordt daar dan ook echt op gecontroleerd? Of alleen bij melding van overlast? Of rijden ze net als vroeger met de 27MC met auto's door de wijk opzoek naar mensen die een kacheltje (=zendversterker/linear) achter hun bakkie hadden staan?

Waarom verkopen ze dan eigenlijk al dat spul als het wettelijk gezien verboden is. Is wel raar, laat ze dan de verkoop aan banden leggen.

Hoe groot is de kans dat daar daadwerkelijk op gecontroleerd word? Moet ik het überhaupt dan wel doen antennes vervangen??

Ik hoor het wel.

Mvrgr.
Nossie
 
Weet niet waarom je steeds weer terugkomt op die dBi en waarom je denkt dat daar naar wordt gekeken, gaat om het uitzend wattage.

Zitten meestal 3 antennes op een router, die onder verschillende hoeken plaatsen, 1 antenne is ipp al voldoende maar dan dient het andere apparaat waarmee gecommuniceerd moet worden de antenne erin in dezelfde hoek moeten staan en dat is zelden het geval, vandaar die 3 of meer antennes.
Golflengte van de 2,4 GHz band is 12,5 cm, zo lang zal de antenne dan zijn en in die mobiele apparaten een 10e ervan, 1,25cm, voor de 5GHz is dat ongeveer de helft en kunnen dezelfde antennes voor worden gebruikt.

En die zogenaamde versterking van antennes ontstaat door de richtingen en/of de uitstraalvorm aan te passen, het is dus geen echte versterking maar het meer naar een richting bundelen.
 
OK, dank je wel voor jullie uitleg. IK ben gewoon niet zo thuis in al die termen....misschien heb ik hier en daar ook wel wat door elkaar gehaald....
Ik heb net een lijst gevonden op deze site en daar staat het maximale zendvermogen per land.
Ik kan op mijn routers aangeven 'in welk land ik zit' en dat geeft al een aanzienlijke verbetering in het wifi signaal, gemeten met het programma NetSpot.
Mijn signaal ging van -55 naar -47 op de 2.4Ghz en -72 naar -66 op de 5Ghz. en de router staat 'uitzicht' achter een TV. en dat is nog op een oudere router (TP-LINK TL-WDR3600).

De vraag kwam gewoon in een opwelling en wekte mijn nieuwschierigheid, ik kwam namelijk op AliExpress al die antennes tegen en vroeg met af of dat die dingen echt voor verbetering zorgen.
Maar ik heb die verbetering nu gevonden door te 'verhuizen' :cool: naar een ander land.

Ik heb wat antwoorden gekregen, wat ik al zei, al die termen mW, Dbi Dba enz enz. zeggen me allemaal niet zoveel, maar ik geloof dat ik het nu wel wat beter snap dus mijn vraag is beantwoord.

Dank je wel voor jullie reacties.

Mvrgr.
Nossie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan