verhuur database terugboeken producten

Status
Niet open voor verdere reacties.

maarten20

Gebruiker
Lid geworden
4 mei 2017
Berichten
8
hallo.

hoe kan ik er in mijn database het beste voor zorgen dat ik de gehuurde producten weer in mijn databese kan zetten zodat mijn stock level weer omhoog gaat?
het gaat als volgt ik verhuur een product. deze gaat uit mijn inventory nu moet ik hem weer terug boeken. dit krijg ik niet voor elkaar


weet iemand hoe?
 
Bij verhuurtransacties heb je een tabel met te verhuren artikelen, en een tabel met mutaties (op zijn minst :) ). De tabel Mutaties bepaalt hoeveel artikelen je in huis hebt. Logischerwijze kun je nooit meer artikelen uitlenen dan je in huis hebt, en leg je elke mutatie vast op basis van een artikelnummer. Je kunt dus alleen al op basis van de mutatietabel zien welke artikelen je in huis hebt (nooit uigeleend, of met in het laatste mutatierecord een retourdatum) en welke artikelen zijn uitgeleend (minstens één mutatierecord en het laatste record heeft geen retourdatum).
Op basis van het eerste criterium kun je al tellen hoeveel artikelen van een bepaald type je in huis hebt, oftewel: dat is je stock level. Ik gebruik dan in het verhuurformulier een keuzelijst die dat als criterium heeft, eventueel gefilterd op een productcategorie. Dus als je 50 mountainbikes hebt, en 40 e-bikes, en dan kies je eerst de categorie mountainbikes, en dan zie je in de keuzelijst Artikelen hoeveel mountainbikes er nog staan.
 
Ik denk dat jouw database niet klopt. Wat betreft datamodel of wat betreft 'normalisatie'

Of ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'terug zetten'
De producten horen sowieso niet te verdwijnen uit de 'inventory'

Wat mij logisch lijkt:
Je hebt een tabel waarin je te verhuren producten staan
en je hebt een tabel waarin je de verhuur bij houdt.

De tabel met producten wijzigt alleen als een product door jou wordt aangeschaft, of wordt weggedaan (evt andere mutaties door onderhoud of extra uitrusting).

Elke keer dat je iets begint te verhuren, krijg je in de verhuur-tabel een nieuwe regel met een ingevuld begindatum.
En als het product weer terug komt, vul je de einddatum in.
Vervolgens blijft die regel (record) gewoon in die verhuur-tabel staan.
Bij een volgende verhuur, komt er weer een nieuwe regel, met een ingevulde begindatum,.....enzovoort.....


(tegelijk met OctaFish zitten typen)
 
ik heb een tabel met products, orders, orderdetails en nog en paar.
als ik een order plaats via een formulier komt deze in orders te staan(en de details in orderdetails). nu is het de bedoeling dat dat bij de product tabel de stock level naar beneden gaat. en als deze order(verhuuritem) terug komt de stock level weer omhoog gaat.

hoe kan ik dat het beste doen.

heb nog niet heel veel ervaring met access maar dit is het enige wat ik niet op internet kon vinden
 
Nogmaals, en je hebt het nu van twee (ervaren) personen: je hoeft geen stock level bij te houden; alle info die je wilt hebben, wordt gegenereerd vanuit je tabel Order.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan