• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Als vorige cel leeg is dan...

Status
Niet open voor verdere reacties.

RLorenzo

Gebruiker
Lid geworden
13 jan 2016
Berichten
16
Hallo,

Ik zit namelijk met het probleem dat ik een als functie gebruik om een nummering te doen... Namelijk gaat hij eerst kijken of er in een cel een waarde kan komen en deze krijgt dan 1 op de volgende rij controleert hij terug of er een waarde mag komen en indien ja doet hij waarde + 1 namelijk 2 ... maar als er enkele lege cellen tussen komen doet hij niet meer verder. Daarnaast zou hij ook moeten kijken of waarde 1 plots zou verdwijnen en deze opnieuw zou moeten invullen...

Bekijk bijlage Voorbeeldje.xlsx

Ik heb een klein voorbeeldje gemaakt met wat ik bedoel.

Met vriendelijke groeten dankje
 
Als je de waarde "NEE" nou 'ns een nul toekent? Dan begint je telling wél weer netjes opnieuw bij de eerste "JA"...
(formule voor cel C2)
Code:
[English]	=IF(B2="JA";C1+1;0)

[Dutch] 	=ALS(B2="JA";C1+1;0)
 
Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de formule van @Ginger; als je gebruik maakt van SUM() dan kan Excel wel omgaan met 'lege' cellen.
Code:
=IF(B2="JA";SUM(C1)+1;"")
 
Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de formule van @Ginger; als je gebruik maakt van SUM() dan kan Excel wel omgaan met 'lege' cellen.
Code:
=IF(B2="JA";SUM(C1)+1;"")

Wat handig! Wist ik niet. Kan ik nu direkt toepassen in iets waar ik mee bezig ben. Dankjewel!
Ik zou willen toevoegen dat excel nu om kan gaan met lege cellen die als gevolg van een formule leeg zijn. Een lege cel kan gewoon niks oftewel nul, zijn. Het kan ook bewust leeg zijn dmv "", en dan wordt het niet als nul herkent en kan er ook geen berekening mee plaats vinden. Dit alles weer jij, VenA, uiteraard. Maar ik zeg dit voor meer onervaren gebruikers die dit toevallig lezen.
 
Laatst bewerkt:
Quoten is niet nodig en eigenlijk ongewenst. (zeker als je er ook nog aanpassingen in gaat doen) 'lege' cellen staat niet voor niets tussen '';)
 
Ook:
Code:
=ALS(B2="JA";N(C1)+1;"")
 
Het is nog niet helemaal wat ik bedoel. Wat hij eigenlijk zou moeten doen is als er een cijfer in de reeks ontbreekt dat hij dit cijfer invult Kheb het voorbeeldje nog es aangepast om het wat duidelijker te maken.

Alvast bedankt.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 79
Voldoet waarschijnlijk niet aan de verwachtingen?
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje(2).xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 80
Heb een matrix formule gemaakt maar deze doet het nog niet helemaal

Heb in bijlage een heel nieuw voorbeeld gegeven... met daarbij beetje uitleg de eerste kolom zouden er cijfers moeten komen die via een knop later random gegenereerd zal worden... nu wou ik enkel weten wat er verkeerd zou zijn aan de matrix formule...

Bekijk bijlage hmmm.xlsx

Mvg Lorenzo
 
Wat het allemaal voor moet stellen weet ik niet, maar je zal er vast een reden voor hebben.
Matrixformule; in C2 en naar beneden.
Code:
=KLEINSTE(ALS(ISNB(VERGELIJKEN(RIJ(A$2:A$18);A$2:A$11;0));RIJ(A$2:A$18);"");RIJEN(A$1:A1))
 
? in C2 staat een gelijkaardige formule niet? het ging mij vooral om de kolom in F

Deze matrixformule vind je daar terug maar doet bijna wat ik vraag enkel herhaalt hij het cijfer iedere keer en zou hij dan de volgende in de lijst moeten nemen.

Code:
=ALS(A2="";"";ALS(D2="JA";INDEX(A$2:B2;AANTAL(A$2:B5)-SOM(ALS(INTERVAL(A$2:B5;A$2:B5)>0;1))+1;2);A2))

Mvg Lorenzo
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij staat er niets in kolom C, niet?
Inderdaad staat er eenzelfde formule in kolom B die ik net had bemerkt.

Geef eens aan in een bestandje wat het resultaat moet zijn.
Aan de reacties te zien..........
 
Srr blijkbaar zat hij er anders in

Dankje Lorenzo
 

Bijlagen

  • Voorbeeldje 3.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 46
Ik denk dat je dit bedoeld. Plaats deze formule eens in (bv.) O2. Kolom is niet belangrijk, rij wel:
Code:
ENG: =IF(D2="JA";INDIRECT("B"&COUNTIF(D$2:D2;"JA")+1;TRUE);A2)
NL: =ALS(D2="JA";INDIRECT("B"&AANTAL.ALS(D$2:D2;"JA")+1;WAAR);A2)

Resultaat:
Code:
3
2
6
4
5
11
12
13
14
15
 
Laatst bewerkt:
Awel dankuwel dat is het dus :) dit kan dus als opgelost komen maar zal het even open houden om de reden hiervoor door te sturen.

Dankjewel
 
Hierbij heb ik een bestand die zo goed als af is.
Nu werkt het grotendeels zoals het moet maar er zit een formule in die mss korter kan... mss iemand die het van jullie korter of beter kan maken? de formule waarover het gaat staat in excelblad tempma Cel T2 en gaat over het deel index... aantal.als etc...

mvg
 

Bijlagen

  • bijnagedaan.xlsx
    1,7 MB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Ik wist niet meet waar ik was op het blad om een formule te bekijken die dertig rijen in de formulebalk in beslag neemt om die te reduceren tot zuinig aan twee.
Code:
=ALS(maandag!B2="";"";ALS(AANTAL.ALS(Week!$AC$2:$AC$11;maandag!B2)>0;INDEX(B$2:B$40;SOM(AANTAL.ALS(T$1:T1;$B$2:$B$99))+1;);ALS(AANTAL.ALS(maandag!B$2:B2;maandag!B2)>1;INDEX($B2:$B40;SOM(AANTAL.ALS(T$1:T1;$B$2:$B$99))+1;);maandag!B2)))

Of het allemaal klopt weet ik niet maar dat zie jij wel door deze methode.
 
Het is inderdaad wat ik zocht het maakt m'n bestand ook wat kleiner en lichter.

Dankje hierbij een update van de file

Mvg
 

Bijlagen

  • bijnagedaan2.xlsx
    464,9 KB · Weergaven: 48
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan