Beeldkwaliteit tijdens het televisie kijken

Status
Niet open voor verdere reacties.

ArjanHier

Gebruiker
Lid geworden
22 mei 2014
Berichten
35
Hallo allemaal,

Mijn zus heeft vandaag een nieuwe televisie gekocht. Nu hebben wij KPN Digitenne om de zenders te bekijken, maar het probleem is dat die kastjes alleen werken via SCART en dus is de beeldkwaliteit niet erg goed. Het ligt niet aan de televisie zelf, want die is gewoon full HD.

Is het mogelijk om de kwaliteit te verhogen? Wij zaten zelf te denken aan een verloopstekker die aan de ene kant een hdmi uitgang en aan de andere kant een scart aansluiting heeft. We weten zelf niet echt veel over televisies en dus weten we niet of dat zou werken..

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken!

Met vriendelijke groet,

Arjan
 
De kwaliteit van het Digitenne beeld is te vergelijken met dat van analoge tv. Een andere stekker gaat hieraan niets veranderen, het beeld blijft matig. Vooral op een grootbeeld tv valt dit hinderlijk op.
 
Laatst bewerkt:
Hallo, Wat er bedoeld wordt met HDMI en dat dit veel beter beeld geeft dat is dat digitale televisie kastjes, die hoogwaardiger signaal geven, zo een aansluiting hebben. HDMI is niet gecomprimeerd digitaal signaal plus tot 8 digitale audio kanalen met een bandbreedte van maximaal 18 Gigabits per seconde. Scart is analoog omgezet beeld en afzonderlijk enkelvoudig stereo geluid.

Jullie moeten dus aan de kabelaar en dan gratis of betaalde digitale televisie nemen. Veel televisies zijn geschikt voor de digitale kabelontvangst dus hoeft er dan alleen een kaart in.

Scart geeft een prima beeld maar Digitenne komt in 704x576 pixels, de televisie heeft 1920x1080 pixels en is ook nog behoorlijk groot. Op wat meer afstand zou het scherper moeten worden. Minder bekeken zenders zullen wat minder bandbreedte hebben dan Nederland 1, 2 en 3.

De kwaliteit kan worden verhoogd wanneer de instellingen verkeerd staan, er is dan vervorming van het beeld of het beeld is niet beeldvullend. Dat het beeld niet erg goed zou zijn doet dat wel vrezen. Het had ook "minder goed" kunnen zijn want het is toch best wel redelijk. Veel beter als analoog en bij veel mensen scherp.

Controleer de signaalsterkte. Bij blokjes in beeld mankeert het aan de ontvangst. Mijn KPN decoders en antennes zijn duidelijk beter dan die van Samsung.
 
Hallo Arjan, je moet de scart vermijden en een coaxkabel gebruiken om de tv met de Digitenne te verbinden. Geeft een prima beeld.
Bijkomend voordeel is dat je dan de afstandbediening van de tv kunt gebruiken, de AB van digitenne is dan overbodig.
 
Nee hoor, je zapt via de Digitenne ontvanger en het signaal zal de zelfde zijn.
 
Jullie moeten dus aan de kabelaar en dan gratis of betaalde digitale televisie nemen..
Minder bekeken zenders zullen wat minder bandbreedte hebben dan Nederland 1, 2 en 3.
Ben benieuwd welke kabelaar gratis digitaal tv levert?
En bandbreedte verschil afhankelijk van populariteit?
 
Nee hoor, je zapt via de Digitenne ontvanger en het signaal zal de zelfde zijn.

Ik heb ook digitenne en gebruik de antenne-out die ik met een coax naar de tv verbind. Probeer het maar eens, het beeld wordt beduidend beter.
 
welke kabelaar gratis digitaal tv levert

Dat is nou gesteggel om niets. Eerst neem je zoals gezegd een abonnement bij een kabel maatschappij en dan zijn verschillende kanalen vaak gratis digitaal te ontvangen als je eenmalig een smartcard besteld. Als de TV een digitale decoder heeft dan kan deze kaart in de TV. Veel toestellen zijn trouwens Ziggo gecertificeerd en dan weet je zeker dat het daarbij werkt.

Als coax kabel een beter beeld geeft dan kan dat wel maar het ligt niet aan het soort signaal. De uitkomst kan dus wel eens verschillen. Ik ben ook niet te spreken over de betrouwbaarheid van scart kabels.

en:

Zenders worden samen over de zelfde frequenties verzonden. Ze ontwikkelen nog een standaard waar er dan meer ruimte is door modernere compressietechniek. Om al deze redenen kunnen ze voor een beter beeld enkele weinig bekeken zenders gemakkelijk discrimineren en Nederland 1, 2 en 3 iets beter weergeven.
 
Digitenne is gewoon digitaal en via de coax zijn de meeste huidige TV's ook digitaal te gebruiken.

Oftewel, scart is een omgezet signaal naar composiet en niet te vergelijken met het signaal via de coax die dan digitaal wordt gebruikt.

Wordt wel veel onzin verkondigd in deze draad, waarom?
 
Digitenne is alleen digitale ontvangst en decoder kastjes hebben bij mijn weten geen digitale uitgang.
 
Eerst neem je zoals gezegd een abonnement bij een kabel maatschappij
Dus niet gratis. :) Die abonnement is op de basis pakket digitaal tv.
Analoog krijg je er "gratis" bij (zodat je later niet kunt miepen als deze uit worden gezet om bandbreedte voor meer digitale zender vrij te krijgen).
Zenders worden samen over de zelfde frequenties verzonden. Ze ontwikkelen nog een standaard waar er dan meer ruimte is door modernere compressietechniek. Om al deze redenen kunnen ze voor een beter beeld enkele weinig bekeken zenders gemakkelijk discrimineren en Nederland 1, 2 en 3 iets beter weergeven.
Ik weet niet waar dit gebeurd maar ik weet wel dat het niet bij Ziggo gebeurd. Daar wordt toch al heel wat jaartjes QAM256 modulatie toegepast....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan