• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Dubbelen tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

corania17

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2012
Berichten
248
Beste Excellers,
Ik ben op zoek naar een methode om dubbelen (2-3-4 en meer) weer te kunnen geven in een nieuw blad. Ik heb een grote adressenlijst in Excel 2013 van vrijwilligers waarvan sommigen meerdere functies bekleden. Mocht er nu iemand met meerdere functies gaan stoppen dan wil ik graag weten welke impact dit heeft op het vrijwilligerswerk. Naam, adres e.d. wordt per regel opnieuw gebruikt als iemand meerdere functies bekleed. Dus als meneerX boekjes rondbrengt, de tuin bijhoud en zorgt voor de catering heeft hij 3 functies. Nu zag ik graag in een nieuw blad dat meneerX met naam, adres e.d. het getal 3 achter zijn naam krijgt. Is dit mogelijk en hoe?
 
Je kan er een draaitabel op zetten voor een mooi overzicht van taken per persoon. Of je maakt gebruik van de functie aantal.als
 
Hartelijk dank Ginger voor uw reactie. Nu heb ik weinig tot geen kennis van draaitabellen. De andere optie heb ik wel geprobeerd en op achternaam werkt het wel, maar er zijn ook man en vrouw die vrijwilliger zijn dus er moet dan een tweede argument bijkomen voor de voornaam. Hoe wordt de formule dan =AANTAL.ALS((Data!A2:A770; "achternaam");(Data!C2:C770;"voornaam"))?
Liever had ik toch een voorbeeld voor een draaitabel als dat mogelijk is?
 
Draaitabellen zijn hier speciaal voor gemaakt en dus zeker de moeite waard om uit te proberen c.q. leren.
Als je toch iets anders wilt dan is Advanced Filter (Geavanceerd Filter) een mogelijkheid.
En die koppelen aan een VBA-button kun je met 1 muisklik het resultaat krijgen.
Nu zal ik niet zeggen dat het eenvoudiger is dan een draaitabel, maar de TS mag kiezen.
 
Laatst bewerkt:
Liever had ik toch een voorbeeld voor een draaitabel als dat mogelijk is?

Begin eens met een bestand te plaatsen. Dan worden de oplossing(en) waarschijnlijk wel gemaakt.
 
Helemaal gelijk, een bestand zegt meer dan woorden. Maar het bestand is vrij groot en met persoonlijke data. Vandaar een deel uit het bestand waar het om draait. Zie een oplossing met verbazing tegemoet. Bedankt al bij voorbaat.
 
Zet er bij voorkeur kolomkoppen boven. Waar staan bv de functies?
 
Ik heb gewoon een gokje gedaan.
Met de bedoeling om ermee te gaan experimenteren/leren.
Er zit een draaitabel in en een Geavanceerde Filter + Macro-button
 

Bijlagen

  • dubbel tellen(pcb).xlsm
    32,4 KB · Weergaven: 45
Geachte VenA, in het groene gedeelte staan de functies en dat zijn er erg veel. Vandaar dat ik niet aan een draaitabel zit te denken. Piet Bom geeft mij een gok maar ik snap er niets van. De draaitabel wordt het dus niet maar het geavanceerd filter met macro-button staat me wel aan. Ik heb de macro in de originele file geplaatst maar dat werkt dus niet. Waarom staat er een button op Blad1 en op blad Output. IK heb het geavanceerd filter bekeken maar ook daar kom ik niet verder. In de macro staat de naam "dba" wat denk ik de naam is van een bereik omdat ik een foutmelding krijg dat de naam van een bereik niet goed is. Zou u, of jullie mij even wat duidelijker kunnen uitleggen hoe ik dit moet aanpassen op de originele file? Bedankt, corania17.
 
Ik zie geen groen gedeelte. Wel een grijs vlak in de range H1:K24. Dus hier staan de functies?

Maak een gelijkend voorbeeld van de originele file want anders heeft het schrijven van code weinig nut als je het niet zelf kan aanpassen. Zet ook de verwachte uitkomst in het bestand. Anders blijven we maar gokken.
 
Ik stuur hierbij een deel van de originele file. In het blad Output staan de wensen. Er staat ook een extra wens bij maar of dit mogelijk is weet ik niet maar zou wel makkelijk zijn. Zie graag wat de mogelijkheden kunnen zijn. Bedankt, coranai17.
 

Bijlagen

  • dubbeltest.xls
    104 KB · Weergaven: 34
Hierbij de toepassing van Geavanceerd Filter en een macro die de rest doet.
Ik heb in data de adressen per persoon gelijk gemaakt, omdat je per persoon maar op 1 plek kan wonen.
Ik heb de VBA code onder Thisworkbook aangepast [A1] -----> [Z1]
 

Bijlagen

  • dubbeltest(pcb).xls
    109 KB · Weergaven: 31
Laatst bewerkt:
Werkt niet echt prettig als de postcodes per adres wijzigen. En verder zullen er nog wat verdwaalde spaties staan. Met de uitkomst in 'Sheet1' zal het aantal tellen niet zo moeilijk meer zijn.

@Piet Bom, jouw reactie nog niet bekeken.
 

Bijlagen

  • dubbeltest.xlsb
    42,4 KB · Weergaven: 35
Incl. de telling.
 

Bijlagen

  • dubbeltest.xlsb
    39,9 KB · Weergaven: 39
Beste HSV, heel hartelijk bedankt voor de oplossing. Ben echt blij dat dit precies is wat ik graag had gehad. Na lang zoeken en proberen toch een oplossing, nogmaals bedankt. Groeten corania17.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan