Smartphone versnellen door software aanpassing ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik heb een Moto G2 die aardig traag begint te worden ook al heb ik deze onlangs al naar fabrieksinstellingen terug gezet maar ik veronderstel dat het kleine ram geheugen van 1GB hier mee te maken heeft.
Het is vooral merkbaar wanneer ik van de ene naar de andere app wil gaan of tijdens het surfen merk je ook dat voor het laden van de pagina's hij aardig wat moeite moet doen.
Nu was mijn vraag heeft het zin om bv CyanogenMod of lineageos hierop te installeren betreft snelheidsverschil.
 
Hallo Karine.

1. Fabrieksinstellingen herstellen. Door de fabrieksinstellingen te herstellen wist je telefoon alle bestanden en instellingen. Sla dus eerst alle bestanden op je computer op! De eenvoudigste manier om dit te doen, is het maken van een back-up. Als de fabrieksinstellingen zijn hersteld, is je telefoon weer ingesteld zoals toen hij uit de fabriek kwam. Vervolgens installeer je de back-up weer op je telefoon, zo gaan er geen gegevens verloren. Maar die had je al gedaan.


2. Beperk aantal iconen. Het homescherm is een scherm dat steeds opnieuw wordt geladen. Hoe meer iconen hierop staan, hoe trager het homescherm opent.


3. Beperk homescherm widgets (alleen bij Android). Widgets zijn belastend voor het geheugen. Zorg voor een minimaal aantal widgets en verlaag de update-interval van deze widgets. Het is niet nodig om bijvoorbeeld elke minuut het weerbericht op te halen. Dat levert alleen maar geheugenbelasting op.


4. Neem een statische achtergrond (alleen bij Android). Op oudere toestellen kunnen bewegende achtergronden dé reden zijn dat het toestel traag is. Gebruik deze dus liever niet.


5. Voorkom onnodige synchronisatie. Het regelmatig synchroniseren van je e-mail of sociale media, zoals Facebook en Twitter, leidt tot een verhoogd geheugengebruik. Stel deze synchronisatie-interval dus lager in.


6. Beperk aantal applicaties. Android, Windows Phone en iOS bevatten alle drie multitasking. Daardoor het vaak blijven applicaties vaak op de achtergrond draaien of starten automatisch op. Je smartphone reageert sneller wanneer onnodige apps zijn verwijderd.


7. Leeg het cache-geheugen. Het cachegeheugen slaat veelgebruikte elementen op zodat ze niet telkens opnieuw moeten worden gedownload . Dit versnelt bijvoorbeeld het surfen op het web. Leeg het cachegeheugen drie tot vier keer per jaar.
 
Deze meer pure besturingssystemen zijn gemaakt om extra mogelijkheden te bieden en vereisen daarbij minder geheugen. Het toestel kunnen ze echter niet sneller maken en de processor zal evengoed in beslag worden genomen door achtergrond processen. Beter is het dat je je daar in verdiept want het toestel zal hiervoor eerst geroot moeten worden, om toegang te krijgen. Door rooten komt garantie te vervallen, kan het toestel onwerkbaar worden want ieder model en versie van een telefoon vereist een andere aanpak en het proces zelf maakt kwetsbaar voor hacken van je telefoon.
 
Ok, bedankt.
Ik ga eens verder bekijken hoe ik het toestel kan verlichten.
 
De app CCleaner kan je helpen. Hiermee kan je zien welke processen in het geheugen aanwezig zijn. Via Google kan je vaak snel te weten komen hoe belastend bepaalde app's zijn. Helaas houd je nu wel dat bepaalde app's meegeleverd en niet te verwijderen zijn. Blijf hopen op updates van de fabrikant.

Je kan bij Applicaties meestal meldingen wel uitschakelen.

Gebruik Taakbeheer, bij mij wat langer op het knopje drukken, om geopende app's te sluiten en daar vind je ook RAM-beheerder waarmee je het geheugen het beste vrij kunt maken wanneer er problemen met de verwerkingssnelheid zijn.

Wat ik zelf, met de tablet, wel heb dat is dat die bij enkele toepassingen aan de lader moet voor de betere prestaties.

Graag gedaan en succes.
 
Ik heb een Moto G2 die aardig traag begint te worden ook al heb ik deze onlangs al naar fabrieksinstellingen terug gezet maar ik veronderstel dat het kleine ram geheugen van 1GB hier mee te maken heeft.
Het is vooral merkbaar wanneer ik van de ene naar de andere app wil gaan of tijdens het surfen merk je ook dat voor het laden van de pagina's hij aardig wat moeite moet doen.
Nu was mijn vraag heeft het zin om bv CyanogenMod of lineageos hierop te installeren betreft snelheidsverschil.

Ik gebruik op mijn tablet MasterCleaner, geeft aan dat er opgeruimd moet worden, wel veel reclame maar daar niet aan storen en je kunt een boost functie gebruiken wat nog werkt ook maar die zul je dan regelmatig moeten gebruiken.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.cleanmaster.mguard&hl=nl
Dat Ccleaner maakt schoon maar doet verder niets, heb het erop staan maar gebruik het nooit.
Apps op een SD kaart installeren kan ook iets helpen.

Een ander OS gaat je niet helpen en die "CyanogenMod" wordt niet meer ondersteund.
 
in het Android- Google magazine, nr. 35 (2016), staan interessante tips over dat geheugen"vol" en hoe je die kunt legen/opschonen, en nog veel meer.

(Android Magazine heet voortaan Google Life
Per 5 februari 2016, verscheen Android Magazine van F&L Publishing Group onder de nieuwe naam Google Life. De website android-magazine.nl gaat verder als googlelife.nl.)

En wat je zou kunnen doen is disable-bloatware ( https://play.google.com/store/apps/details?id=com.inkwired.hideapps&hl=nl ) installeren en dan het een en ander uitschakelen. Wat dan niet werkt, kun je dan weer aan zetten. Zo kun je alles controleren en dan eventueel rommel verwijderen als dat mogelijk is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan