• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gekoppelde bestanden in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

janpeet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mei 2017
Berichten
3
Ik werk al vele jaren, vanaf Windows XP, met Excel.
Ik werk met een vast aantal van ca. 50 Excel bestanden (waarvan de meeste ook nog meerdere werkbladen hebben).

De gegevens en formules in deze 50 bestanden zijn onderling gekoppeld.

In de versies tot en met 2010 startte ik Excel op en opende ik in één hoofdwerkblad en via het menu “gegevens” en “Koppelingen bewerken”, alle andere 50 hieraan gekoppelde bestanden die dan als tabs zichtbaar waren onder in het scherm. Door op een of meerdere tabs te klikken werden de betreffende werkbladen geopend binnen één Excel-scherm met één werkbalk. Elke verandering in een van de bestanden werd dan automatisch doorberekend naar de andere gekoppelde bestanden. Dit ging snel, zonder merkbare vertraging.

Nu met Windows 10 en Office 365 met Excel 2016 op een nieuwe supersnelle computer gaat dit niet meer.

Als ik nu het hoofdbestand in Excel open en via het menu “gegevens” en “koppelingen bewerken” alle andere 50 gekoppelde bestanden, worden deze nu elk afzonderlijk als apart Excel bestand met een eigen werkbalk geopend. Dit openen gaat steeds trager naarmate er meer bestanden geopend worden.
Soms blokkeert Excel al volledig tijdens het laden van deze bestanden en als dit niet gebeurt, reageren de berekeningen en toetsaanslagen met een “niet mee te werken” vertraging.
Meestal loopt Excel dan vast en zijn alle wijzigingen verloren of zijn soms alleen nog via zeer ingewikkelde procedures weer terug te halen. De formules in de cel zijn dan vaak verminkt en onbruikbaar geworden.
Alle werk is dan weer voor niets geweest hetgeen bij mij tot razernij :evil: kan leiden.

Mijn nieuwe computer is een HP Expire met 8 GB intern, een 512 SSD harde schijf en de nieuwste CORE i7 processor.
Ook op een andere nieuwe computer, een HP Envy met deze zelfde eigenschappen, deden zich dezelfde problemen voor.

Ik durf Excel nu niet meer op mijn nieuwe computer te gebruiken en al helemaal niet in OneDrive dus heb hiervoor mijn oude PC met Windows 7 en Excel 2010 maar weer van stal gehaald. Zelfs met Windows XP gaat het sneller en zonder vast te lopen.

Wat moet ik doen om de oude Excel-structuur van vóór Windows 10 weer terug te krijgen of de nieuwe versie zodanig aan te passen dat ik mijn abonnement op Office 365 Business Premium volledig kan benutten op mijn nieuwe PC?
 
En dan je je het bestand waarschijnlijk opgeslagen als een .XlW (werkruimte).
Helaas is die functie eruit gehaald.
 
Problemen met gekoppelde Excel-bestanden

Alle bestanden zijn opgeslagen als *.XLSX.
Het probleem bestaat nog steeds.
Gr. Jan
 
Je kunt natuurlijk Excel 2010 ook op je nieuwe PC installeren, dan werkt het op de oude manier. Excel 2016 heeft helaas (voor heel veel mensen gelukkig) die nieuwe applicatie vensters ingevoerd, er is geen weg terug.
Ik heb wel vraagtekens bij je ontwerp met 50 gekoppelde bestanden, het klinkt als een niet makkelijk te onderhouden systeem dat aan verbetering toe is.
 
Dank Jan Karel,
Ik was er al bang voor dat Excel 2016 niet is aan te passen. Blijft versie 2010 over.
50 bestanden koppelen is inderdaad lastig te onderhouden. Één foutje en diverse combinaties zijn ontregeld maar ik werk al vele jaren zo.
Ik zou geen andere oplossing weten.
Gr. Jan Peet
 
Misschien tijd om er toch iets in te investeren, kan je veel hoofdbrekens schelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan