samenvoegen word met dat excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

rcmb

Gebruiker
Lid geworden
23 dec 2016
Berichten
141
Ik heb een word documenttemplate met velden gemaakt die worden ingelezen vanuit een database, Vanuit word kan ik het document via samenvoegen als brief maken met de juiste velden.
In sommige van de velden die in de database staan, staat soms geen tekst. Als je dan vervolgens samenvoegt, worden in het document deze ingevuld als een spatie.
Is er een manier om dit te voorkomen.
Als voorbeeld voor een Nederlandse relatie met NAW gegevens staat een postcode bij een andere relatie die geen postcode heeft, wordt de postcode vervangen door een extra spatie.
 
Ik vermoed dat het samenvoegveld geen spatie 'genereert', maar dat je het veld tussen twee woorden hebt staan. Dan krijg je dus de sequentie: Woord - Spatie - Veld - Spatie - Woord. Als het veld zelf dan leeg is, dan krijg je inderdaad twee spaties te zien. Nou ja, zien... :) Dat kun je oplossen door voor die velden een ALS..DAN..ANDERS veld te gebruiken waarin je dat specifieke veld test op lege inhoud. In dat geval doe je uiteraard niets, in het andere geval (veld gevuld) gebruik je Veld + Spatie.
 
dat klopt inderdaad. het lege veld zorgt voor een spatie,, als het samenvoegveld leeg is.
Moet ik dat doen in het word template en als het antwoord ja is hoe kan ik dat doen?
 
Je moet dat inderdaad in de bron, dus de sjabloon, aanpassen. Dat gaat in twee stappen, want je kunt geen velden 'nesten' binnen de wizard waarmee je een ALS..DAN.ANDERS veld maakt. Om te beginnen kies je dus uit het menu <Regels> de optie <Als..Dan..Anders>. Deze opent een dialoogvenster waarin je in de keuzelijst <Veldnaam> eerst het veld opzoekt dat je wilt hebben, bijvoorbeeld <Postcode>. De optie <Vergelijking> laat je staan op <Gelijk aan> en de optie <Vergelijken met> laat je leeg. Je maakt dus een vergelijking op een leeg veld.
Nu komt het lastige stuk.... Je hebt eronder twee tekstvelden staan: <Deze tekst invoegen> en <Anders deze tekst invoegen>. Deze twee hebben uiteraard te maken met de uitkomst van je vergelijking: wat moet er gebeuren als de vergelijking WAAR is en wat als de vergelijking NIET WAAR is. In het eerste geval (postcode is leeg) moet er niets gebeuren. Je laat het veld <Deze tekst invoegen> dus leeg. In het veld <Anders deze tekst invoegen> zou je nu het veld [Postcode] willen hebben, maar dat kan dus niet. Lossen we zo op. Nu typ je in dat tekstveld één woord, bijvoorbeeld "Postcode". (zonder de quootjes). Nu kun je op OK klikken.

Volgende stap: druk op <ALt>+<F9>; je switcht nu naar de veldweergave. Je ziet iets als: { IF { MERGEFIELD Postcode } = "" "" "postcode" }. En nu kun je wél het veld plaatsen; kwestie van het woord "postcode" dubbelklikken (nu wél tussen de dubbele quotes laten staan) en uit de keuzelijst <Samenvoegveld invoegen> het veld <Postcode> selecteren. Je hoeft dan nog alleen een spatie te typen om de code af te maken. Het resultaat is dan: { IF { MERGEFIELD Postcode } = "" "" "{ MERGEFIELD Postcode } " }. Deze hele constructie zet je dus áchter de spatie die je altijd hebt (namelijk de spatie die vóór de postcode komt) en direct voor de tekst die dan moet volgen. De spatie die daar stond, haal je dus weg. Het resultaat is dan iets als:
Code:
"Naar uw postadres: { IF { MERGEFIELD Postcode } = "" "" "{ MERGEFIELD Postcode } " }{ MERGEFIELD Plaats }
Probeer maar!
 
Dankvoor je uitgebreidde uitleg.

Ik zie het volgende als ik ALt f9 toets

Knipsel.PNG

In het voorbeeld sprak ik over postcode om het gemakelijker te kunnen verwoorden.

Het gaat meer om de de velden die na achternaam komen dus Koppel mailing e.v.

Die is in het geval als de brief naar een person of naar een echtpaar gaat. in het eerste geval komen er dan 3 spaties achter de achternaam
1. «heermevrouw» «Voorletters» «Achternaam» «Koppel_Mailing_enof» «Aanhef_Contact_2» «Contact_2», woonachtig «Straat», «Postcode» «Plaats», «Land»Nederland, (de "Cliënt");
 
Je zult voor elk veld dat leeg kan zijn een apart ALS veld moeten maken, waarin de uitkomst dus ofwel een lege tekst is, ofwel een veld met een spatie. En dan kun je onbeperkt doorbreien.
 
Bedankt en sorry voor de late reactie maar ben ven buiten kantoor geweest.

Zou je kunnen kijken waar ik fout zit? krijg namelijk nog stBekijk bijlage Samenvoeg.pdfeeds spaties. Ik heb in de bijlage dit toegevoegd
 
Tenzij ik me heel sterk vergis (een pdf helpt natuurlijk nooit als het gaat om het beoordelen van Word codes, dat kan alleen a.d.h.v. het Word document) heb je nog steeds spaties tussen de veldcodes staan. En die blijven daar natuurlijk staan... Je gebruikt juist de IF code om te spatie te plaatsen als het veld niet leeg is. Alleen dán is hij nodig. Dus: gebruik je IF velden om lege velden leeg te laten zonder spatie, zet dan geen spatie tussen de velden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan