• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Voorwaardelijke opmaak "onderste 10 items" maar dan uitgezonderd 0

Status
Niet open voor verdere reacties.

cb123

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 mei 2017
Berichten
4
Hallo allemaal,

Ik wil graag een voorwaardelijke opmaak in een matrix hebben zoals met de "onderste 10 items". Het probleem dat ik tegenkom is dat ik in aardig wat cellen een 0 heb staan. Logischerwijze ziet excel dat als onderste items, maar dat wil ik dus juist voorkomen. Eigenlijk moet het dus zijn "onderste 10 items > 0".
Het aanpassen van de getalnotatie van 0 naar bijv "NB" biedt geen oplossing, en de juiste ALS.xx icm GROOTSTE.xx-formule ben ik nog niet tegengekomen... (? of krijg ik niet werkend).

Wie kan mij verder op weg helpen?

Alvast bedankt!

CB
 
Natuurlijk, hier is een voorbeeld. Het gaat in het uiteindelijke bestand om circa 400 rijen en 100 kolommen waarin de gegevens staan en waaronder die nullen.
De opmaak wil ik uiteindelijk graag per kolombereik instellen (bijv C10:C50 en dan ook voor D10:d50, maar onafhankelijk van elkaar). sorry, krijg de smiley niet weg, moet een ": en D" zijn


Bekijk bijlage Test.xlsx
 
Laatst bewerkt:
Voor het geval dat: uiteraard kan ik per kolom de juiste cellen handmatig selecteren en dan de opmaak "onderste 10" gebruiken, maar vanwege de hoeveelheid data is dat nogal omslachtig...
 
Misschien kan je hier iets mee?
 

Bijlagen

  • Test.xlsb
    48,2 KB · Weergaven: 60
@Cobbe tnx, komt goed in de buurt.

De oplossing waar ik zeer waarschijnlijk mee verder ga is te vinden op: https://answers.microsoft.com/nl-nl/msoffice/forum/msoffice_excel-mso_winother/lege-cellen-uitsluiten-bij-voorwaardelijke-opmaak/0b8aef28-5293-4c06-9257-07e62188a197 :

"..regel opnemen dat een blanco cel (lege cel) geen opmaak nodig heeft, deze regel bovenin de regellijst zetten en de VO laten stoppen als deze regel wordt uitgevoerd."
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan