• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens laden in cel, jaartallen, macro?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan weet je waarschijnlijk niet wat een matrixformule is.
 
Die sluit je af met Ctrl+Shift+Enter, en niet alleen Enter.
 
Geweldig :thumb:




Nu zie ik dat de lijst 2016 en 2017 blijft weergeven ongeacht welk jaar je selecteerd, dit heeft te maken met een tabel die moet worden aangemaakt en samen werkt met de macro?


Code:
Sub Yearfilter(jaar)  ActiveSheet.ListObjects("Tabel1").Range.AutoFilter 1, ">=" & DateSerial(jaar, 1, 1), xlAnd, "<" & DateSerial(jaar + 1, 1, 1)
End Sub
Sub nextyear()
    [C2] = [C2] + 1
    Yearfilter [C2]
End Sub
Sub previousyear()
    [C2] = [C2] - 1
    Yearfilter [C2]
End Sub


Ik weet niet of het werkt met mijn andere tabbladen maar ik wil het eens proberen.
Wat ik wil is dat als je 2016 invult dan moeten alle andere jaren verdwijnen van het overzicht, maar ik wil niet met filters werken aub.
De bedoeling is dat als ik op tabblad expenses 2016 selecteer dat dan daaronder alleen alles voor 2016 komt te staan, maar als ik nu naar een ander tabblad ga (daar heb ik een samenvatting van alle kosten (totalen) die dus berekend aan de hand van tabblad expenses) en daar het jaar 2017 selecteer dat dat 2e tabblad dus ook bij de cijfers kan op het tabblad expenses die nog op 2016 staat.


Is dat duidelijk?
 
Dat worden dan matrixformules die je bestand enorm vertragen.

Maak een draaitabel op je tweede blad.
 
Ik wil nou precies niet met tabellen werken, vandaar dat ik vroeg naar macro's.
 
Kan je even motiveren waarom je niet met tabellen, filters en draaitabellen wilt werken en het perse via VBA moet? Plaats een voorbeeld met het geheel je voor ogen hebt.
 
gast0510,

Net als VenA ben ik heel erg benieuwd naar je argumentatie om geen gebruik te maken van (draai)tabellen, maar in de bijlage heb ik denk ik dat wat je zoekt toegevoegd.
 

Bijlagen

  • test van VenA voor gast0510 (hs2) .xlsb
    38,1 KB · Weergaven: 37
Geweldig Haije :thumb:

Maar hoe voeg ik nu regels toe in oudere jaren of dit huidige jaar?

Ik zal morgen nog even dit alles zelf proberen na te maken in mijn eigen bestandje en dan hoor je het wel of het is gelukt of niet. Thanks!


VenA: ik heb meerdere tabbladen in mijn originele bestandje en dat zou betekenen dat ik voor ieder tabblad een nieuw tabblad moet hebben met daarop die tabellen, dat maakt de hele boekhouding alleen maar ingewikkelder.
De reden waarom ik het zonder filters wil doen is omdat dan een hoop formules het niet meer doen in andere tabbladen die die gegevens gebruiken. Alle rijen die dan worden opgezocht veranderen van rijen met die filters en dus krijg je verkeerd resultaat, wat leid naar verkeerde informatie > verkeerde keuzes > verlies.

Op dit wil ik nog wel terug komen straks, ik wil eerst dit werkend hebben en dan ga ik kijken of die gegevens goed worden opgezocht.
 
gast0510,

VenA heeft ook aangegeven dat het handig zou zijn als we een totaalbeeld krijgen van wat er allemaal in je bestand staat.
Mijn laatste bijdrage is een antwoord op je vraag, maar roept nu dus weer een andere vraag op. Als je ons een blik op je totale project gunt, kunnen we wellicht een oplossing bedenken/maken die niet de nadelen heeft die je nu beschrijft:
De reden waarom ik het zonder filters wil doen is omdat dan een hoop formules het niet meer doen in andere tabbladen die die gegevens gebruiken. Alle rijen die dan worden opgezocht veranderen van rijen met die filters en dus krijg je verkeerd resultaat, wat leid naar verkeerde informatie > verkeerde keuzes > verlies.

Het lijkt me n.l. stug dat een draaitabel niet een oplossing zou kunnen bieden......
 
Laatst bewerkt:
OK, ga ik voor je regelen en hier posten.

Ik ben een leek hoor, maar een draaitabel vergt toch een extra tabblad? eigenlijk zou het ook op 1 kunnen toch?
 
Als je een draaitabel maakt stelt Excel voor om dat op een nieuw tabblad te zetten, maar daar kun je zelf van afwijken.
 
OK, hier is mijn bestandje, ik heb even het een en ander verwijderd omdat dat niet van toepassing is, de tabbladen die je ziet in dit bestand werken/komen samen te werken nu of in de toekomst.

Bekijk bijlage Boekhouding.xlsb

ik heb nu 2 macro's erin maar nu verdwijnt alles in het overzicht.
Als je iets veranderd zou je het mij dan willen uitleggen wat je hebt gedaan zodat ik er van kan leren aub. Merci!

W&V (2016) = alleen voor 2016. = alleen voor euro's. (ivm belastingdienst NL)
P&L Statement = voor ieder jaar. = voor euro's en dollars. (toekomst is alleen belastingdienst in amerika en niet meer in nl)
 
gast0510,

Hoe vast zit je aan de lay-out van dit bestand?
Ik zou gaan werken met één excel-tabel, waarin zowel de inkomsten als de uitgaven komen.
Voor presentatiedoeleinden kun je dan perfect werken met draaitabellen/-grafieken.

hoe kom je aan de cijfers?

Ik zie nu in veel cellen optellingen staan, zoals
Code:
=1614,31+3599,1+639,84
 
Ja ik wil wel de layout zo houden.

Een maand geleden werkte ik ook met 1 tabblad waarin kosten en ontvangsten bij elkaar stonden, maar dit bleek niet goed te werken met andere tabbladen, daarom heb ik het nu zo gedaan.

De bovenste getallen waar je het over hebt haal ik uit excel rapporten die ik download van apps, dus die voer ik steeds handmatig in.
 
gast0510,

ik ben wel nieuwsgierig naar dat bestand van een maand geleden....

En je schrijft dat het niet goed werkte met andere tabbladen. Welke andere tabbladen en wat was er niet goed?
 
Poeh.. veel updates erin geplaatst, maar het tabblad werd niet overzichtelijk, teveel gegevens, steeds van links naar rechts scrollen om te zien welke datum of categorie het nu was etc.
 
Grotere monitor ;)

Je kunt natuurlijk ook een aantal kolommen vast zetten.
 
gast0510,

Het overzicht moet ook niet komen van het blad met data, maar van overzichtsbladen (wellicht meer dan één) die hun info putten uit het datablad.
Als je dat bestand nog hebt, wil je dat dan eens posten?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan