• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gegevens laden in cel, jaartallen, macro?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nee de oudere versies heb ik niet meer, wellicht kun je die terug vinden in dit topic zelf, maar dan nog heb ik het een en ander al gewijzigd en kun je denk ik beter verder gaan met deze huidige.

Dat zeggende denk ik dat wij beiden over iets anders spreken.
Ik zal het even uitleggen.
Ik heb nu een tabblad voor uitgaven en inkomen, die had ik eerst samengevoegd.
Ik vul in deze 2 nu alle data in die nodig is, deze data wordt opgezocht en ingevuld op de andere tabbladen die je ziet.

Ik vind het namelijk een niet prettig werken om nu nog een nieuw tabblad te maken waar je dan alle data invult en dat die data dan in alle andere tabbladen komt te staan. dan kan je net zo goed alles invullen in het 'overzicht' uitgaven en ontvangsten.

Ik heb geen verstand van VBA maar het lijkt mij dat je hiermee dit alles voor elkaar kan krijgen, toch? Wat zijn dan de nadelen? aangezien je het makkelijker vind om voor een tabel te gaan.
 
Als je één exceltabel voor de basisgegevens (revenues, expenses, fees, received, etc) kun je gebruik maken van de in Excel standaard aanwezige mogelijkheden om de prachtigste analyses te maken.
Dan heb je geen VBA nodig en dat maakt een bestand gemakkelijker in onderhoud (je hoeft dan geen wijzigingen in VBA aan te brengen bij het wijzigen of toevoegen van nieuwe items).
 
Dat is dan natuurlijk wel heel verleidgelijk ja.
Maar, hoe zit het met de layout dan? ik vraag dit omdat je nu heel makkelijk kan zien hoeveel je waaraan hebt uitgegeven, als dit in 1 groot tabel komt te staan dan wordt dat heel onduidelijk voor analyse denk ik zelf. Misschien maar een voorbeeldje laten zien? vind het namelijk wel zonde als je het maakt en het mij toch niets lijkt.

Is het misschien ook mogelijk om de layout aan te passen met dat wat jij wilt?
 
Gebaseerd op die ene tabel biedt Excel ruime mogelijkheden om b.v. draaitabellen en -grafieken te maken, waarvoor verschillende lay-outs beschikbaar en aanpasbaar zijn.
Die draaitabellen vervangen dan de overzichten die je nu hebt.

Als je de oude opzet nog zou hebben kon die mooi als uitgangspunt kunnen dienen
 
in principe zijn dat die 2 tabbladen maar dan rechts en links naast elkaar geplakt.
 
Dank je wel voor het bestandje.

Het is precies wat ik al dacht, ik vind dit maar niks zo.
Je hebt nu 2 tabbladen die bijna hetzelfde doen. De 1 laat alles in detail zien (mijne) waarbij je een goed overzicht hebt van alle losse kosten per product, het enige wat hier mist is een goed overzicht tussen kwartalen en jaren.
Bij jouw overzicht zie je dit weer heel goed maar dan is al die data totaal onoverzichtelijk, je mist heel veel punten en je moet steeds van rechts naar links schakelen tussen de 2 tabbladen om zo tot een geheel te komen. Dit maakt inzicht in je zaken zeer onoverzichtelijk vind ik.

Daarom zou ik het toch bij macro's willen houden.
Dan heb ik het overzicht namelijk maar dan moet er alleen een macro komen die dan alles in jaren laat zien + alle totalen in jaren uitrekent.
En ik zou dan nog een macro willen die hetzelfde doet maar dan per kwartaal, zoals jij nu hebt in jouw tabblad.
Maar dan wel zonder filter aub.

Wat ik ook wel overzichtelijk vind is dat je het per maand hebt. zou je dan naast selectie van jaren en kwartalen ook maanden kunnen maken?
Dat je dus Bovenaan kan kiezen tussen 2016, dan zie je alles van dat jaar, en dat je dan daarnaast kan kiezen tussen 1 van de 2: maanden of kwartalen en niet beiden want dat werkt natuurlijk niet. Kan dit?
 
gast0510,

ik zou je aanraden om je eens iets meer te verdiepen in draaitabellen.
Dan kom je er achter wat er allemaal mogelijk is,.
Ik heb je alleen heel snel iets willen laten zien van de mogelijkheden.

Geef eens aan wat je mist....

Je kunt eenvoudig meer velden toevoegen tot het overzicht er uitziet zoals jij wilt.

Maar... het is jouw bestand/boekhouding en dus jouw keuze....

In de bijlage nog even twee slicers toegevoegd....
 

Bijlagen

  • Boekhouding gast0510 met (draai)tabel 2.xlsb
    88,9 KB · Weergaven: 35
Laatst bewerkt:
Die 2 nieuwe slicers zijn niet nodig, want de bedoeling is dat dit soort dingen in de winst en verlies rekening komen te staan, daarom kies ik voor macro's.

Received en Expenses tabbladen zo moet ik het zien en dat is anders in jouw tabel.
 
zo?
 

Bijlagen

  • Boekhouding gast0510 met (draai)tabel 3.xlsb
    112,2 KB · Weergaven: 43
Dat is met tabellen, ik bedoel mijn laatste geupload bestand maar dan met werkende macro.
 
Dat weet ik, ik probeer aan te tonen dat het ook met draaitabellen werkt.

Wat werkt er volgens jou nog niet goed aan de versie met macro die ik gestuurd heb?
 
In kolom A van de twee eerste tabbladen staat nu een formule om te bepalen in welk jaar de betreffende regel valt
Door op de pijltjes te klikken wordt kolom 8 gefilterd

Als je kolom A verbergt zie je der niks van.....

Om alles zichtbaar te maken klik op je de knop "toon alles"

In mijn oorspronkelijke versie stond dit in kolom O van tabblad Expenses.
Wat er fout gegaan is, is dat jij de macro zonder aanpassingen overgenomen hebt in jouw eigen bestand, zonder je er van te vergewissen of je dat straffeloos kon doen....

Ik hoop dat je nu geholpen bent....
 

Bijlagen

  • Boekhouding (hs).xlsb
    76,2 KB · Weergaven: 54
Dankjewel Haije.

Het werkt nog niet zoals ik graag wil :(
Als je van jaar verwisseld dan verspringt er iets omdat er gebruik gemaakt wordt van filters.

Onderaan verdwijnen alle lege rijen, terwijl het de bedoeling is dat als je in 2017 bent dat je dan gewoon alles kan invullen zonder dat 2016 erbij staat.
En die toon alles knop mag weg hoor.
 
gast0510, ik hoop wel dat je je beseft dat je om iets vraagt, wat je niet zelf kan onderhouden.... Is dat wel zo verstandig?
 
Als het er eenmaal is dan is het er en hoef ik er niet meer naar te kijken.
 
En wat komt er na deze vraag?

Het probleem dat je schetst heb je niet als je met één invoertabel en draaitabellen werkt.

Maar je moet het wel willen leren natuurlijk.....

Heb nu verder geen tijd, wellicht morgen.....................
 
Dat klopt, maar dan heb ik wel de andere dingen waar ik weer tegenop loop.
 
Ik onderschrijf de stelling van Haije dat het gewenst is je in draaitabellen te verdiepen. In iedere nieuwe versie van excel worden deze functionaliteit uitgebreid. Dat lijkt mij de manier van Microsoft om te vertellen dat dit (mede) de toekomst van Excel gaat worden.

Als het er eenmaal is dan is het er en hoef ik er niet meer naar te kijken.

Nu weet ik uit eigen ervaring dat die stelling op termijn bijgesteld dient te worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan