Wordt aldoor gebeld door Microsoft, klopt dit wel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Berichten
1.990
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal,

Deze ochtend ben ik al 4x gebeld door iemand die zich uitgeeft als werkzaam te zijn bij Microsoft.

De persoon (manlijk) had volgens mij wel een Indisch accent, later belde mij ook nog een vrouw (accentloos)

Met een verhaal dat mijn computer(s) ZONDER dat ik het weet aldoor op internet aan het downloaden is.

Ik heb telkens gezegd dat ik hier niet van gediend wens te zijn en heb de verbinding telkens verbroken.

Wat is dit? En heb ik het bij het juiste eind?

En belangrijk: Wat is hier tegen te doen.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Dit is oplichting, en ze proberen je vertrouwen te winnen en je een programma te laten downloaden om toegang tot je pc te krijgen voor criminele doeleinden.

Zeg dat je geen computer hebt, dat is het beste.
Gewoon blijven volhouden tot hun ophangen, dan zullen ze je vast wel van een bel-lijst afhalen.
 
Laatst bewerkt:
Als je de verbinding verbreekt zullen ze sneller geneigd zijn opnieuw terug te bellen. Dus zeg ze dat je geen computer hebt, en ze drijven vanzelf af. Verder niks anders loslaten.
 
Spear phishing: fraude, geen sport

Inleiding

Een vorm van phishing is spear phishing. Nee, dat is geen sport, maar een poging tot oplichting waarvan u het doelwit bent. Spear phishing is een e-mail die afkomstig lijkt te zijn van een persoon of onderneming die u kent. Maar dat is slechts schijn. De e-mail is eigenlijk afkomstig van dezelfde criminele hackers die uit zijn op uw creditcard- en bankrekeningnummers, wachtwoorden en de financiële gegevens op uw computer. Ontdek hoe u uzelf kunt beschermen.

E-mail van een 'vriend'

De spear phisher maakt misbruik van uw persoonlijke gegevens. Hij weet uw naam, uw e-mailadres en ook een klein beetje over u. De aanhef van het e-mailbericht klinkt waarschijnlijk persoonlijk: 'Hi Bob' in plaats van 'Geachte heer/mevrouw'. Mogelijk wordt in de e-mail naar een 'gemeenschappelijke vriend' verwezen. Of naar een online aankoop die u onlangs hebt gedaan. Omdat de e-mail afkomstig lijkt te zijn van een bekende, bent u misschien minder waakzaam en verstrekt u de gevraagde informatie. En als het om een onderneming gaat die u verzoekt om snel actie te ondernemen, hebt u misschien de neiging om eerst te handelen en dan pas na te denken.

Zo wordt uw persoonlijke informatie op internet tegen u gebruikt

Hoe wordt u doelwit van een spear phisher? Door de informatie die u via uw computer of telefoon op internet achterlaat. Spear phishers kunnen bijvoorbeeld sociale netwerken scannen en daarbij uw pagina vinden met uw e-mailadres, uw lijst met vrienden en een recent bericht waarin u uw vrienden laat weten dat u onlangs in een online winkel een schitterende nieuwe camera hebt gekocht. Met die informatie kan een spear phisher zich voordoen als een vriend, u een e-mail sturen en u om een wachtwoord voor uw pagina met foto's vragen. Als u vervolgens het wachtwoord doorgeeft, zal de spear phisher dat wachtwoord en varianten daarvan gebruiken om te proberen toegang te krijgen tot uw account van de online winkel die u hebt vermeld. Als ze het juiste wachtwoord vinden, zullen ze dit gebruiken om producten op uw rekening te kopen. De spear phisher kan dezelfde informatie gebruiken om zich voor te doen als een medewerker van de online winkel en u te vragen om uw wachtwoord opnieuw in te stellen of uw creditcardnummer nogmaals te bevestigen. Als u daaraan gevolg geeft, kan de phisher u financiële schade berokkenen.

Houd uw geheimen geheim

De veiligheid van u en uw gegevens is mede afhankelijk van uw eigen voorzichtigheid. Bekijk eens welke informatie over u op internet is te vinden. Hoeveel persoonlijke informatie treft u aan die zou kunnen worden gebruikt om u op te lichten? Uw naam? E-mailadres? Namen van vrienden? Hun e-mailadressen? Bent u bijvoorbeeld op een van de populaire websites voor sociale netwerken te vinden? Neem uw berichten door. Zit er informatie tussen waarvan een oplichter niet op de hoogte mag zijn? Of hebt u een bericht op de pagina van een vriend geplaatst waarin u te veel prijsgeeft?

Effectieve wachtwoorden

Let op uw wachtwoorden. Gebruikt u slechts één wachtwoord of gemakkelijk te bedenken varianten van één wachtwoord? Als dit het geval is, kunt u daar beter verandering in brengen. U maakt het oplichters op deze manier namelijk gemakkelijk om uw persoonlijke financiële gegevens te achterhalen. Elk wachtwoord voor elke site die u bezoekt, moet verschillend zijn - wezenlijk verschillend. Willekeurige letters en getallen werken het best. Wijzig de wachtwoorden regelmatig. Met internet security software en uw besturingssysteem kunt u uw wachtwoorden beter bijhouden.

Patches, updates en beveiligingssoftware

Als u van softwareleveranciers meldingen ontvangt om uw software bij te werken, doe dit dan. De meeste besturingssystemen en browserupdates omvatten beveiligingspatches. Een hacker kan aan uw naam en e-mailadres genoeg hebben om een beveiligingslek in uw systeem te signaleren. En het behoeft bijna geen betoog meer dat u zich moet beschermen met internetbeveiligingssoftware die altijd up-to-date is.

Wees slim

Als een 'vriend' u e-mailt en om een wachtwoord of andere informatie vraagt, bel de desbetreffende vriend dan of stuur deze een afzonderlijke e-mail om te controleren of het werkelijk hij of zij was die contact met u heeft opgenomen. Dit geldt ook voor banken en ondernemingen. Om te beginnen zullen legitieme ondernemingen u niet een e-mail sturen om naar wachtwoorden of rekeningnummers te vragen. Als u denkt dat de e-mail echt is, vraag dit dan na bij de bank of onderneming. U kunt ook naar de officiële website gaan. De meeste banken hebben een e-mailadres waarnaar u verdachte e-mails ter controle kunt doorsturen.

En vergeet niet: geef niet te veel persoonlijke informatie door via internet, want u weet nooit wie deze tegen u kan gebruiken. Of hoe.

Bron: Symantec
 
Microsoft zal nooit bellen met een dergelijke mededeling. Dit is poging tot computervredebreuk/oplichting. De "poging tot" staat helaas niet in het strafrecht, dus er is in die zin weinig aan te doen. Maak er wel melding van bij de politie zodat dit onderwerp meer aandacht gaat krijgen en eindelijk eens echt op de agenda komt te staan.
 
Hallo mensen,

Hoe kun je de politie van "computervredebreuk" op de hoogte stellen.

Om te beginnen stel ik me voor moet je naam en toenaam hebben van de dader, liefst het ID enof IP nummer

Maar hoe kom je aan deze gegevens? Is daar programmatuur voor?

Ze belden mij over mijn vaste telefoonlijn. Is deze te beschermen?

Elke suggestie is welkom, want ik ben er behoorlijk door geirriteerd.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Hallo Dukkel,
Moeten mensen nou werkelijk al die vragen gaan beantwoorden? Ik heb maar één suggestie en dat is, dat je eerst zelf je gezonde verstand moet gaan gebruiken. En als je geïrriteerd bent, dan moet je wat anders gaan doen, want stress is een heel slechte zaak voor je gezondheid. Dan hebben deze criminelen je toch nog te pakken.
 
Hallo Senso
De vragen zijn oprecht gesteld. Als je die te veel worden, moet je niet meer in en forum gaan zitten.
Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo mensen,

Hoe kun je de politie van "computervredebreuk" op de hoogte stellen.
Daarvoor moet je op het politiebureau zijn, maar het wordt best lastig om iemand te beschuldigen van computervredebreuk als deze persoon je opbelt op je vaste telefoonnummer.

Om te beginnen stel ik me voor moet je naam en toenaam hebben van de dader, liefst het ID enof IP nummer

Maar hoe kom je aan deze gegevens? Is daar programmatuur voor?
Dat is een beetje lastig als je gebeld wordt. Voor zover ik weet, is er geen software om via je telefoon een ID en/of IP nummer te achterhalen.

Ze belden mij over mijn vaste telefoonlijn. Is deze te beschermen?
Indien je telefoon de mogelijkheid heeft om nummers te blokkeren wel.


Elke suggestie is welkom, want ik ben er behoorlijk door geirriteerd.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Laatst bewerkt:
Van de week ben ik nog gebeld op mijn vaste telefoon thuis.
Ik deed eerst of ik totaal niet wist hoe of wat. Daarna zei ik het volgende:

You know what, you're scam....(toen was het even stil aan de andere kant van de lijn, daarna wilde hij iets uitleggen)
And i work with Linux.

Linux, zei hij en ik hoorde tuut tuut tuut tuut
 
Mijn zoon loste het probleem eenvoudig op door te zeggen: "Realiseer u dat dit gesprek wordt opgenomen". Het was gelijk tuuut tuuut tuuut
 
Mijn zoon loste het probleem eenvoudig op door te zeggen: "Realiseer u dat dit gesprek wordt opgenomen". Het was gelijk tuuut tuuut tuuut

Hallo Veng,

Ik denk inderdaad dat dit antwoord van je zoon, doeltreffend is.

Met vriendelijke groet
Dukkel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan