Probleem bij totalen Query

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Heb een heel raar probleem.
Ik gaf in een opleiding een voorbeeld van een "totalen" (Group by) query met o.a. de berekeningen "Eerste" en "laatste" (voor de naam)
Query gebaseerd op een tabel met o.a. landen en namen
Bij 6 van de 8 gaf dit een correct resultaat (zelfde basisbestand)
Maar bij 2 volgend fenomeen:
  • Bij België werden 2 records toegevoegd tijdens de opleiding
  • Bij de andere landen werden geen records toegevoegd
  • In de query wordt voor België bij "eerste" de laatste getoond en bij "laatste" de voorlaatste
  • In de query wordt voor de andere landen het correcte resultaat gegeven

In hun bestand kan ik het betreffend fenomeen reproduceren, ook op andere PC's
Het fenomeen doet zich niet meer voor als ik de tabel en de query in een nieuwe DB importeer, noch als ik de bestaande DB onder een andere naam opsla of comprimeer (vandaar de reden dat ik geen link ga plaatsen)
De oefenDB werd ook gecomprimeerd tijdens de cursus, voordat die Belgen werden toegevoegd, vandaar waarschijnlijk dat voor landen waar niets werd toegevoegd er geen probleem was (de optie "Comprimeren bij sluiten" had betreffende persoon niet aangevinkt) .

Dus het probleem kan blijkbaar worden opgelost door te comprimeren (veronderstel dat dit ook gebeurd bij Opslaan Als?)

Iemand bekend met dergelijke fenomenen? Kunnen er nog andere fouten optreden zo lang de DB niet gecomprimeerd werd? Kan zo iets verholpen worden?
 
probleem met de encoding? België geschreven met 2 puntjes op de "e" ? De access front-end is helaas niet altijd even rigoureus met de encoding meteen te synchroniseren. Dat zou een dergelijk probleem kunnen verklaren met alleen een land met "rare" letters.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan