computerprobleem , compouter dient opnieuw opgestart te worden maar lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

eus18

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2008
Berichten
175
Ik beschik over een Toshiba laptop met daarop Windows 8.
Sinds gisteren krijg ik telkens wanneer ik de computer probeer op te starten de mededeling "Er is een probleem met de computer en deze moet opnieuw worden opgestart. Er worden foutgegevens verzameld. Hierna wordt de computer opnieuw opgestart".
Helaas gebeurd er daarna niets meer.
En telkens wanneer ik de computer weer opstart krijg ik hetzelfde te lezen.
Weet iemand hoe ik dat probleem kan oplossen.

Alvast bedankt.

Gr. Eus
 
Heeft u al geprobeerd op te starten met behulp van een systeem herstelschijf?
 
Welke Windows versie gebruikt U? Win8 64 of 32 bits? Kunt u nog wel gebruik maken van de F8 toets? (opstarten in veilige modes etc)?
 
Ik gebruik de 64 bitversie .
Heb ook geprobeerd in de veilige modus maar dat werkt ook niet helaas.
 
Hallo, We zouden al verder zijn als u kon opstarten met iedere willekeurige opstartbare (bootbare) schijf. Dit kan een bootdisk met hulpprogramma's zijn zoals Hiren's Boot CD. Een dergelijk .iso bestand kan naar schijf worden gebrand met CDBurnerXP zodat die CDRom opstartbaar wordt. In dat geval mankeert het niet aan de computer maar zou het probleem de harde schijf nog kunnen zijn. Doe vanaf zo een bootbare schijf dan meteen een geheugentest.

Kijk eens of het BIOS batterijtje leeg is. Deze (hopelijk) 3 Volt knoopcel zit dan onder één van de luikjes aan de onderkant. Laat het niet op de printplaten vallen. Bij een lege batterij zal vaak ook de tijd en datum niet meer de juiste zijn. Er komt dan voorafgaand aan de problemen vaak een melding in beeld dat de Setup is teruggezet naar Standaard Waarden.

Wanneer de laptop open is voor het BIOS batterijtje te inspecteren en door te meten dan zou u de geheugens kunnen omwisselen en één voor één kunnen plaatsen.

Een andere eenvoudige actie is kijken of de ventilator wel wil draaien. Sommige computers zijn daartegen beveiligd.
 
De Bios batterij was inderdaad leeg. Deze heb ik inmiddels vervangen. Ik weet niet of hierdoor de setting naar de standaard waarden zijn terug gezet.
Als ik de harde schijf in mijn PC hang kan ik deze met verkenner niet benaderen. wel als ik gebruik maak van Total Commander????

Ik hoor graag wat nu het beste is om te doen.
 
Bij het plaatsen van een nieuwe batterij zijn de instellingen door het onderbreken van de stroom teruggezet maar mogelijk met fouten. Het is aan te raden om zelf vervolgens Standaard Waarden op te slaan en dan opnieuw in de BIOS of Setup te gaan en de instellingen naar wens aan te passen.

NTFS-schijven kunnen niet gelezen worden door DOS, Windows 95/98/ME. Misschien ook niet door XP zonder service pack, dat weet ik niet precies. Omdat er hulpprogramma's voor zijn en een andere bestandsbeheerder wel toegang krijgt kan dit wel eens het probleem zijn. Ook zijn er moeilijkheden bij het lezen van een GUID Partitie Tabel (GPT) door een 32 bits versie. Een 32bit besturingssysteem heeft te weinig adressen.

Doet de computer het nog steeds niet en krijgt u nog de foutmeldingen over de hardware? Hoe ver komt die en hoe doet deze het met een bootbare schijf (wel in de BIOS het optische station opstartbaar maken)?
 
Vreemde zaak! Als u wel mbv TC op de schijf kunt komen, dan is uw comp toch op de normale wijze opgestart? Waarschijnlijk heeft u met behulp van een snelkoppeling dat zich op het bureaublad bevind, TC opgestart. Dat uw schijf dan niet wordt herkend door verkenner.....? Met behulp van de toets "Esc" of "F2" kunt u in uw BIOS komen. (meerdere malen op de desbetreffende toets drukken, tijdens het opstarten) Als u de batterij heeft verwisseld, dan heeft u kans dat hij de standaardinstellingen weer heeft opgepakt. Overigens moet u goed weten wat u aan uw BIOS gaat veranderen! Kunt u wel normaal uw programma's opstarten? Als TC het doet, dan moeten de aanwezige programma's het ook doen.
 
De schijf was er bij gehangen in andere computer en daar niet door Windows toegankelijk, het bestandssysteem kan dan ook niet worden getest.

Als u in de BIOS kan komen dan in de laatste menu's Standaard Waarden selecteren en met opslaan afsluiten in het laatste menu en in het tweede menu de boot volgorde controleren, dat de laptop eerst opstart vanaf CDRom. De boot volgorde keuzes kunnen vaak ook actief en niet actief gemaakt worden. Op het beginscherm onderaan staat welke toets u moet indrukken voor Setup. Als er geen handleiding is en u weet het niet, dan F1, F2 en Del herhaaldelijk.

Als u dan opstart met een bootdisk CDRom zoals aangeraden in post #7 dan kan zowel de schijf als het geheugen worden getest met diverse hulpprogramma's. Er zijn natuurlijk ook bootdisks met virusscanners en speciaal voor geheugen tests.

Welke laptop heeft u en had u deze al enige tijd gebruikt met Windows 8 64 Bits?
 
In welke menu's moet ik de standaard waarden selecteren?

Nog een aanvulling. Het betreft een Toshiba Satelite C850 - 1G5 laoptop.
Hier heeft altijd Windows 8 op gedraaid en is 64 bits.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He b het gelezen. Moet ik default set laden? Heeft idt gevolgen voor mijn bestanden?
Ik beschik helaas niet over een Bootdisk CDRom
 
De BIOS of Setup is er alleen voor om de instellingen van de computer zelf aan te passen. Dit kan geen gevolgen hebben voor wat er op de harde schijf staat. Ik kan niet zeggen wat er moet worden aangepast als de computer het niet doet doordat die batterij leeg was. Meestal zal Windows werken met de standaard waarden en de klok en datum gezet. Misschien moet de goede grafische optie (on-board of PCI slot) worden geselecteerd maar dit is een laptop.

Een Bootdisk of een Windows schijf, voor al dan niet automatisch herstel, is handig om bij de hand te hebben. Wanneer je zoiets niet hebt dan zal iemand die voor jou moeten maken. Weet je zo snel niet wie of waar, vraag dan via Peerby.nl Dat is hulp en spullen lenen van mensen uit de buurt. https://www.peerby.com/dashboard
 
Na wat gedoe, vraag me niet wat ik allemaal gedaan heb, is het probleem nu opgelost. Systeem heb ik draaiende gekregen met Windows 10.
Iedereen bedankt voor de hulp!

Gr. Eus
 
Mooi dat het gelukt is, alleen jammer dat je niet meer weet hoe. :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan