router stuk of toch niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

celles

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2017
Berichten
4
Beste forumleden,

Ik ben een non-technisch persoon op computergebied. Meestal als er iets is ben ik afhankelijk van derden die er verstand van hebben. Dat is in de jaren flink in de papieren gelopen. Nu zit ik met een "probleem" welke ik zelf probeer op te lossen. Wat is nu het probleem?

Ik heb internet van Ziggo. Geen rare fratsen maar gewoon een pakket met TV/internet en telefoon. Hiervoor heb ik een modem in huis (zonder WIFI). Het modem werkt naar mijn mening goed omdat ik hier nu met u contact kan leggen. Mijn PC is dus bedraad aangesloten met het modem. Echter had ik eerder een router tussen modem en meerdere gebruikers staan. 1 desktop (bedraad), 1 laptop (WIFI) en 2 smartphones (WIFI). En plotseling werkt de router niet meer. Zowel bedraad als WIFI doet niets meer.

Ik krijg wel verbinding met de router zelf (dus zowel bedraad als via WIFI). Ik kom ook in de router zelf met de desktop. Maarja daar slaan ze je met een hoop computertaal om je oren (bijvoorbeeld: DHCP/DYNAMISCH/SSID/BRIDGE enz enz enz enz) en daar snap ik helemaal niets van. Ik kan dus niet even de router ingaan en zaken veranderen. Hier heb ik namelijk totaal geen kaas van gegeten. Geen idee wat ik zou moeten doen en wat alles betekent. Toen ik de router kocht was het aansluiten en werken! Er waren geen aanpassing of instellingen noodzakelijk.

Welke router? (sitecom wireless gigabit router 450N (X6)
Systemen? (laptop windows 10) (desktop windows 7) (smartphones android)
Het probleem? (geen contact tussen router en modem)
Wat heb ik al gedaan? (modem en router gereset door stroom eraf te halen),(resetknop van router geprobeerd), (router terug naar fabrieksinstellingen gezet), (bekabeling tussen modem en router vernieuwd).

Maar de boel blijft "dood".

Nu kan ik er wel gewoon vanuit gaan dat het einde verhaal is met deze router. Echter lees in een hoop over instellingen die zomaar wel eens het probleem zouden kunnen zijn. Maar omdat ik er 0,0% van begrijp is het heel lastig om hier wijs uit te worden. Hier probeer ik voorzichtig eens te polsen tussen jullie vaklieden of ik kans maak om er zelf achter te komen voordat ik naar de winkel ren en een nieuwe ga kopen.

Ik hoop hier iets verder te geraken. Dank voor het lezen!

Vriendelijke groet,

Marcel
 
Ik zou zeggen: Heb je al een reset geprobeerd? Dan staat alles op standaard instellingen.
 
Indien je een router achter de modem/router van Ziggo hebt dien je de modem/router van Ziggo of in bridge mode te zetten of de DHCP server van de router uit te zetten.

Welk merk en type modem/router je van Ziggo hebt vertel je niet, welke is dat?

Nu heb je de boel gereset en dan zal het inderdaad niet meer werken......

https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/bridge-modus/
Zelf doen of Ziggo even bellen.

PS,
IP adres voor een modem/router geleverd door Ziggo is 192.168.178.1 en door UPC, 192.168.100.1, staat op de site 192.168.1.1 maar die werkt maar bij sommige modem/routers.
 
Laatst bewerkt:
Dank u wel voor uw reactie,

Hopelijk geef ik geen "domme" antwoorden. Het modem van ziggo is de: Ubee EVM 3200 (modem zonder router).

De combinatie van Ubee EVM 3200 en sitecom 450N heeft altijd formidabel gewerkt. Dus ga ik ervan uit dat de instellingen van zowel het modem als de router goed zijn/waren. Ik ben ook niet gelijk gaan resetten! Eerst eens de stroom eraf van beiden apparaten (werkte niet), toen nieuwe kabel tussen modem en router (werkte niet), toen de reset mogelijkheid van de router benut (soft reset), en als laatste ben ik pas over gegaan tot de reset naar fabrieksinstellingen. Op een gegeven moment weet je (als leek) ook niet meer wat je nog kunt doen. Ik ben wel al zover dat ik in de router kan kijken via mijn desktop. Dat is al heel wat.. hahaahaha.

Ik zal de link van Lange Pier ook nog eens bekijken. Tot zover mijn dank.

Groet,

Marcel
 
Een modem hoeft alleen contact te maken en een echte reset doe je met de spanning erop en met een puntig voorwerp het resetknopje 30 seconden in te drukken.

Je hebt contact via het modem dus vermoed dat het probleem dan bij de router zit die overigens zo aan het modem zou moeten kunnen werken zonder instellingen te veranderen, reset die eerst met een full-reset.

Modem eerst aansluiten na een full-reset, zonder iets eraan als die werkt de router pas aansluiten en wachten tot die ook volledig werkt, dan de PC aankoppelen.
Ziggo heeft een automagische provisioning, heeft alleen wat tijd nodig.

En als het niet wil, bel 1200 als je ook telefoon van ze hebt.
 
De tip Ziggo bellen is goed.
Ik vind ze zeer laagdrempelig en leggen het rustig en goed uit. Een aanrader.

(mag hopen dat je niet nu net iemand krijgt die dit beeld niet waar maakt)
 
Beste Lange Pier,

Mijn router heeft geen resetknop in de vorm van een klein contact. Het is een grote knop boven op het toestel wat meerdere functies heeft. Afhankelijk van de tijd die de knop zal worden ingedrukt kun je; A-2, 4 GHz, B-5 GHz, C-soft reset of D- fabrieksinstellingen instellen. Maar dat is maar een detail. Hoe je moet resetten staat duidelijk op het toestel. De volgorde van aansluiten is mij ook bekent (dat is ook het enige dat ik weet als leek!!) Dank u wel voor uw Hulp..


Beste kostenzer,

Klopt ook wat Lange Pier aangeeft. Ik bekijk nog eens de link van Lange Pier en als ik er dan niet uitkom gaan we eens bellen. Ik hoop dat ze me willen helpen omdat de router niet geleverd is door hen. Het is een losse router die ik ooit in de winkel gekocht heb. Maar dat zien we dan wel weer. Ook u bedank voor uw bijdragen.



Groet,

Marcel
 
Ah, had niet in de gaten dat de router NIET van ziggo is.
Dan heeft bellen ook geen zin.
Ze geven alleen info over eigen producten. Is wel logisch dacht ik zo.
 
Klopt inderdaad, bellen met Ziggo heeft geen zin als het geen spullen van hen zijn.
Alhoewel de plaatselijke monteurs die op de weg zitten niet zo lastig zijn hoor!
Maar goed, dat speelt nu niet. Met de link van Lange Pier kom ik ook niet verder.

Ik heb nu de router uit handen gegeven. Iemand was zo vriendelijk om de boel eens
bij hem te gaan testen. Ik weet dat deze man best veel verstand van computers heeft.
Of hij ook met routers overweg kan moet nog blijken. Zou het zo zijn dat hij er niet
uit gaat komen dan verklaar ik de router gewoon als stuk. We gaan dan eens om ons
heen snuffelen voor een nieuw exemplaar. Soms moet je gewoon handelen en niet
lang op iets blijven broeien... Toch?

Iedereen welke een bijdrage heeft geleverd aan mijn vragen >>>>> THANKS <<<<<



Groet,

Marcel
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan