verborgen partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Als ik Windows 10 opnieuw wil installeren en tijdens het installatieproces ALLE (ook de verborgen partitie) verwijder, wordt er toch weer een verborgen partitie aangemaakt. Deze neemt 60% van de totale diskruimte in beslag.
Is deze partitie echt nodig? Ik zou deze ruimte graag gebruiken voor de opslag van mijn eigen data.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Nooit gezien, foto's?

Indien je de schijf van te voren indeelt en formatteert en dan gaat installeren worden er geen partities meer aangemaakt, kan niet bij een UEFI systeem.
 
Allereerst een hele domme rekenfout van mij. De verborgen partitie is 500 MB groot, maar lijkt op de afbeelding veel groter (nog steeds niet de genoemde 60%). De rest van de schijf is 297 GB.
Afbeelding volgt z.s.m.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Win 10 maakt bij installatie een herstelpartitie van 450 MB (voor de Windows Recovery Environment), een EFI-systeempartitie van 100 MB (voor de noodzakelijke EFI-opstartbestanden van Windows) en een door Microsoft gereserveerde verborgen MSR-partitie van 16 MB (onder andere voor BitLocker) en dan uiteraard je C-partitie waarin Windows zelf wordt geïnstalleerd, totaal zul je dus 4 partities krijgen als je een UEFI-pc / laptop hebt.
Draait je pc nog op de aloude BIOS, dan heb je er 1 minder..
 
Ik zie:
Door het systeem gereserveerd: 500 MB NTFS
C: 297 GB NTFS
Ik draai nog op een BIOS. De computer is gekocht in maart 2010.

Vriendelijke groet,
Guido
 
Hierbij het beloofde plaatje.

@scrapheap: is verwijdering (en aansluitend vergroting van de C-partitie) mogelijk zonder herinstallatie?
 

Bijlagen

  • helpmij20170516.PNG
    helpmij20170516.PNG
    10,6 KB · Weergaven: 53
Met die 500 Mb..?
Nee want die verdwijnt straks. Zoals ik het nu zie is het een MBR-schijf.
Als je Win 10 installeert wordt er een GPT-schijf van gemaakt en dus krijg je meer partities maar wat is 500 Mb op 280 Gb...?
Als je om schijfruimte verlegen zit kun je er beter voor kiezen om er of een extra HDD bij te hangen of een ext. HDD aan te sluiten..
 
Gewoon die C: formatteren en daarop installeren en als dat niet wil alle partities weghalen en W10 zelf laten indelen.

Bij een geen UEFI systeem wordt er geen GPT indeling gemaakt en geen UEFI partitie, overigens.
 
maar wat is 500 Mb op 280 Gb...?
Het was een foutje van mij. Het plaatje in Diskmanagement liet in verhouding een veel groter deel zien...
Als je om schijfruimte verlegen zit kun je er beter voor kiezen om er of een extra HDD bij te hangen of een ext. HDD aan te sluiten..

Mijn tweede harde schijf is zojuist overleden, dus ik zocht naar (tijdelijke) mogelijkheden om ruimte te winnen op de eerste schijf.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan