Ransomware en Stack server ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik maak gebruik van Stack server als back-up maar ik kan de server rechtstreeks vanaf mijn pc benaderen.
Ik veronderstel dat de Stack server dus ook kan besmet worden met Ramsonware.

Kan ik dit voorkomen ?
 
Neen. Alles wat rechtstreeks benaderbaar is kan besmet worden. Enige wat helpt is een backup met versioning, zodat je terug kunt naar de niet geëncrypte versie van bestanden.
 
De exacte opstelling is eigenlijk pc, van daaruit wordt er automatisch back-up gemaakt naar Synology Nas en van daaruit nog een back-up op de Stack server.
Ik denk dat de nas standaard versioning doet.
Als ik dan de connectie van de pc met de Stack verwijder zou het dan ok zijn ?
Of kan de Ransomware van de pc naar de nas en die het op zijn beurt doorgeven aan de Stack server N
 
Neen. Alles wat rechtstreeks benaderbaar is kan besmet worden. Enige wat helpt is een backup met versioning, zodat je terug kunt naar de niet geëncrypte versie van bestanden.
En een off-site backup, die op een losse gegevensdrager staat. Bij voorkeur buiten huis! (diefstal, brand).

Een PC met een (achterlijk) ransomware-virus kan alle vrij toegankelijke bestanden via alle bereikbare netwerkschijven binnen je netwerk bereiken.
Dus als je je Stack (TransIP Stack?) aan je PC hebt gekoppeld, kan die ook mogelijk besmet raken. Geen idee of de ransomware ook Web-DAV ondersteuning heeft. En wat er niet is, kan altijd nog komen. Dus blijf alles goed backuppen.

Ik maak elke maand een backup van mijn belangrijke bestanden die mij lief zijn. En die backup gaat direct weer offline!
 
Laatst bewerkt:
Of ik moet bv wekelijks manueel via sync software de Stack server(Trans Ip Stack) synchroniseren met de Nas. Dat is natuurlijk ook snel gedaan. Daarnaast kan ik zoals ik vroeger al deed maandelijks alles naar losse harde schijven back-uppen.
 
Standaard regel: alles wat je via je PC kunt bereiken kan een virus ook bereiken. Dus ook de cloud (als je dacht dat daar de gegevens veilig staan)
 
Laatst bewerkt:
Kan je die Stack niet telkens ontkoppelen of uitloggen dan?
Ik veronderstel wanneer ik op mijn pc een wachtwoord moet ingeven om op Stack te kunnen inloggen de Ransomware ook geen toegang tot Stack heeft zonder dat paswoord of zie ik dat verkeerd?
 
Ik denk dat als er een wachtwoord nodig is om de daar opgeslagen gegevens te kunnen benaderen dat het dan wel veilig is.
Maar als dat wachtwoord eenmaal ingegeven is dan staat de toegang dus weer open.........

Zelfde probleem doet zich voor met een backup op een losgekoppelde externe HD. Op het moment dat ie aangekoppeld wordt is ie bereikbaar voor een virus.
Dus i.g.v. besmetting eerst het virus verwijderen en daarna pas de backup aankoppelen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, ik ga eens bekijken of ik syncloud niet manueel kan ontkoppelen na een back-up.
 
Ikzelf werk ook met Stack en heb deze gesynchroniseerd op een tweede HD in mijn pc.
Dit heb ik gedaan om mijn pc een SSD heeft van 120 GB. en als ik alles zou syncen dan loopt mijn schijf vol.
Dus een 1 TB. tweede HD in mijn pc gezet en daar dus Stack op gezet.
Werkt echt perfect.

Moet gezegd dat ik werk met Linux en dus veiliger ben dan de meeste hier.
 
Ik had stack gesynchroniseerd met mijn nas en kon deze rechtstreeks bereiken via mijn pc maar dat is dus niet goed.
Ik heb het nu zo gemaakt dat deze alleen via syncloud van de nas bereikbaar is en dit kan ik aan en uitzetten.
Daarnaast heb ik alles nog op externe harde schijven staan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan