• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

.PRN-bestand openen of importeren in Excel

Status
Niet open voor verdere reacties.

jmv

Gebruiker
Lid geworden
19 jun 2010
Berichten
64
Beste,
Bij het printen van een bestand heb je de mogelijkheid het bestand te printen naar bestand.
Op schijf komt dan een bestandje te staan met extensie .prn
Is het mogelijk dit bestand te importeren of te openen met Excel?
Of moet het bestand eerst met een andere tool bewerkt worden?
Graag een antwoord of oplossing.
Groetjes, Jos,
 

Bijlagen

  • Pieter.zip
    150,5 KB · Weergaven: 31
  • Pieter.rar
    124 KB · Weergaven: 22
Dat zal niet lukken. Een .prn bestand staat vol met stuurcodes voor de betreffende printer.
 
Waar zou dit goed voor moeten zijn ?
 
Dit kun je toch gewoon doen middels externe gegevens ophalen van tekstbestand, (onder Menu gegevens)

edit, ziet er dus niet uit, hoewel je wel de mogelijkheid hebt om een .prn bestand te importeren
 
Laatst bewerkt:
Het zijn tabellen met gegevens uit een ander data bestand , als je normaal afdruk staan die mooi op papier.
Wanneer deze gegevens in een elektronisch bestand komen te staan kunnen die vergeleken worden met een ander Excel bestand (bijvoorbeeld om betalingen na te zien met een .CSV-bestand van een bank)
Nu moeten alle gegevens handmatig opgezocht worden en ingetypt worden.
Dat is één van de redenen waarom ik het wil doen.
M.v.g., Jos,
 
Kun je dat vergelijken niet een stap eerder doen? maw dat data bestand opslaan als csv? of..?
 
Het zijn tabellen met gegevens uit een ander data bestand , als je normaal afdruk staan die mooi op papier.

Precies. En dat komt door die stuurcodes waarvan alleen de betreffende printer weet wat hij er mee moet doen.
 
Het zijn tabellen met gegevens uit een ander data bestand , als je normaal afdrukt staan die mooi op papier.
Afdrukken vanuit welk programma ?
 
Beste helpers,
Ik ga die optie eens bekijken de volgende keer als ik op kantoor ben, maar dat program is niet in Excel geschreven.
M.v.g., Jos,
 
maar dat program is niet in Excel geschreven.

Maar de vraag was uit welk programma de "print" komt. Vaak kun je n.l. op één of andere manier wel een export maken naar b.v. een .csv of .txt bestand, en dat is prima in ye lezen in Excel.
 
Haije, zodra ik op kantoor kom , zal ik de door U gevraagde gegevens opzoeken en laat het u weten.
En tevens ga ik nazien of er andere export mogelijkheden zijn buiten het printen naar bestand.
M.v.g., Jos,
 
Zoals Edmoor al zegt: Een .PRN bestand is alleen geschikt om rechtstreeks naar de printer te kopieren/sturen.
Sterker nog: Dat zul je vanuit CMD.EXE moeten doen (met de printer gedeeld ook nog), zoals prima uitgelegd in deze tutorial, maar het schijnt ook te kunnen door het .PRN bestand vanuit Verkenner te slepen op de betreffende printer (het eerste weet ik zeker dat het werkt, van het slepen is o.b.v. wat anderen aangeven).

Het PRN bestand is absoluut printer-afhankelijk, dus losgelaten op een ander type printer zal het leiden tot het omkappen van een bos vanwege de vele pagina's 'rommel' die uit die printer komt, dan.

Gebruik voor 'vergelijking' lijkt me nooit goed te kunnen werken:
a. Printerdriver en de gebruikte printer-afdrukinstellingen moeten precies hetzelfde zijn op beide computers
b. Als (bijv.) op de afgedrukte pagina's een timestamp staat dan zijn de 2 te vergelijken PRN bestanden al verschillend, ook al is de (verdere) inhoud gelijk.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan