• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel 2013 minimum als (voorwaarden in andere kolom/tabblad)

Status
Niet open voor verdere reacties.

tjiepke

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2016
Berichten
10
Hey,

Ik heb onlangs een enquête uitgestuurd waar (onder andere) gevraagd wordt een score te geven op 10 over bepaalde lessen (in het voorbeeld 5 lessen in totaal).
Nu zou ik graag per les een overzicht hebben van de gemiddelde tevredenheid, de minimum- en maximumscore en de standaarddeviatie.

Voor het gemiddelde kan ik eenvoudig de GEMIDDELDE.ALS-functie gebruiken. Maar in Excel 2013 bestaat de .ALS-functie niet voor min, max en standaarddeviatie.

In bijlage vinden jullie het (vereenvoudigd) Excel-bestand waarover het gaat. Tabblad 'database' is een letterlijke weergave van de antwoorden. In tabblad 'tevredenheid' zouden de formules moeten komen.

Indien jullie mij voor één formule kunnen helpen, zal ik (hopelijk) wel verder kunnen.

Alvast bedankt voor de hulp!

Vriendelijke groet



Bekijk bijlage Excel 2013 minimum als.xlsx
 
voor de minimale score :

Code:
=MIN(ALS(database!A:A=A2;(database!B:B)))
D
Voor de maximale score :

Code:
=MAX(ALS(database!A:A=A2;(database!B:B)))

zijn matrixformules dus invoeren met Ctrl Shift + Enter!!!

standaarddeviatie heb ik geen ervaring mee, maar zou volgens mij deze moeten zijn:

Code:
=STDEV(ALS(database!A:A=A2;(database!B:B)))

Gr.

Sjon
 
Laatst bewerkt:
Dag SjonR,

Bedankt voor de formules!

Ze werkt inderdaad voor maximum en standaarddeviatie, maar vreemd genoeg niet voor minimum. Daar wordt altijd 0,00 als uitkomst gegeven, ook wanneer dit niet de minimumscore is.
Kan het zijn dat Excel lege cellen als 0 beschouwt?

Vriendelijke groet!
 
Die nulwaarden neemt ie inderdaad mee, maar probeer deze eens:

Code:
=MIN(ALS((database!A:A=A2)*(database!B:B>0);(database!B:B)))

CTRL SHFT ENTER :)
 
Of met een draaitabelletje...
 

Bijlagen

  • Excel 2013 minimum als JKP.xlsx
    42,8 KB · Weergaven: 76
Dag SjonR,

Ik heb je formule proberen toepassen, maar het lukt niet. Hij geeft #WAARDE?. Ik heb wel >0 vervangen door <>"", omdat 0 wel degelijk als score kan gegevens worden en dus moet meegenomen worden in de berekening. Het gaat over lege cellen die niet mogen meegenomen worden.

Dag JKPieterse,

Een draaitabel is inderdaad ook een optie. Maar ik heb die min en max nog nodig in latere berekeningen, dus is een draaitabel niet zo handig in dit geval. Toch bedankt voor de tip!

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet
 
Maar je kunt dat resultaat toch simpel uit de draaitabel plukken?
 
Bij mij doet de MIN formule het prima, maar geeft op elke les toch weer 0, omdat dat ook voor elke les het geval is.
Code:
=MIN(ALS((database!A:A=A2)*(database!B:B<>"");(database!B:B)))

CTRL SHFT ENTER niet vergeten!
 

Bijlagen

  • matrix voor MIN-MAX-STDEV.xlsx
    30,5 KB · Weergaven: 92
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan