• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Tekst uit 1 kolom verdelen over verschillende kolommen obv categorieën

Status
Niet open voor verdere reacties.

Monn1k

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 jun 2010
Berichten
4
Beste Excel guru's!

Ik heb met mijn beperkte Excel kennis vandaag geprobeerd een probleem op te lossen. Ik kom er echter maar niet uit.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen:
Ik krijg in 1 kolom een tekst aangeleverd, dit is gebaseerd op 2 verschillende categorieën. Deze wil ik uitsplitsen over verschillende kolommen.
Hieronder een screenshot van het vraagstuk:
Schermafbeelding 2017-05-17 om 19.35.26.png

In dit fictieve voorbeeld heb ik de ene categorie een Sport genoemd (Voetbal/Tennis/Basketbal) en daarnaast nog een Type (1. Outdoor, 2. Kleding, 3. Accessoires, 4. Schoenen).

Zelf heb ik met de functie ZOEKEN en VIND.SPEC al een manier gevonden om het type sport te kunnen onderscheiden. Het probleem zit hem er echter in om de andere categorie uit te verdelen over 1, 2, 3 of 4 kolommen (afhankelijk van hoeveel categorieën er zijn). Volgens mij moet hier een oplossing voor te bedenken zijn!

In de bijlage zit het Excel bestand. Ik hoop dat het zo duidelijk is, mochten er nog vragen zijn dan zal ik deze zo snel mogelijk beantwoorden.Bekijk bijlage Voorbeeld 1.xlsx

Alvast dank voor jullie hulp!
 
Gebruik de functie 'tekst naar kolommen'.
 
Helemaal super, niet aan gedacht. Dank!
Kan dit niet ook met een formule?
In werkelijkheid bevat het bestand namelijk nog meer kolommen waar ik een bewerking op moet doen die ik middels formules mooi kan converteren. Wanneer ik alles op basis van formules kan converteren dan scheelt mij dit weer een handeling! Ik moet namelijk iedere dag deze gegevens in gaan laden.
 
Mij lijkt een macro wat handiger maar dan moet je wel een representatief voorbeeld plaatsen. Nog meer kolommen waar je een bewerking op moet doen is nogal nietszeggend.
 
Het gaat in die andere kolommen bijvoorbeeld om een ordertijd die weergegeven staat in het volgende format: 2h 7m 36s of 12m 36s.
Dit heb ik op basis van een formule omgezet naar minuten. Daarnaast zijn er nog wat andere kolommen die hetzelfde vragen. Hier kom ik met mijn Excel kennis nog net wel uit.

Daarom lijkt het mij mooi dat ik ook dit probleem middels een formule zou kunnen omzetten naar een gewenst format.

Vooralsnog ben ik overigens ook al blij met de geboden oplossing van HSV. Ik vraag me alleen af of dit niet ook met een formule kan :).
 
Ik denk dat we elkaar verkeerd begrijpen. Die formule heb ik al. Ik heb eigenlijk alle formules die ik nodig heb, met uitzondering van een formule die de categorieën aangeeft. Daarom wil ik ook dit gedeelte op basis van een formule kunnen tackelen. (Mijn eerste post)

Daarvoor heb ik nu de oplossing text naar kolommen gekregen. Ik ben echter op zoek of dit niet middels een formule kan. Ook omdat text naar kolommen niet automatisch het aan mijn referentietabel (vanaf J3) checkt.
 
Matrixformule (afsluiten met Ctrl+Shift+Enter):
Code:
=ALS.FOUT(INDEX($K$4:$K$7;KLEINSTE(ALS(ISGETAL(VIND.SPEC($K$4:$K$7;$A3));RIJ(A$1:A$4));KOLOM(A1)));"")
 
Hallo Monn1k,

jou formules werken nu niet omdat je in vind.spec een reeks opgeeft terwijl je maar naar 1 waarde kan zoeken. in vind.spec K4:k7 gaat niet werken.
toevallig kiest de de functie "zoeken" ervoor om bij een foute in de formule de laatste waarde van de resultaatvector weer te geven. Maar als je alleen de vind.spec formule in een cel zet zal deze een fout weergeven

waarom heb je die validatie ingebouwd?
Het verdelen van 1 kolom over meerdere kolommen is wel te doen, die validatie of de waarde bestaat maakt het wat complex.

als je wat meer kunt uitleggen waarom je bepaalde stappen zet helpt dat vast ook bij het vinden van de oplossing.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan