Windows 10 herstel inclusief software

Status
Niet open voor verdere reacties.

nossie

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2008
Berichten
672
Hallo allemaal,

Ik heb een goed draaiende Windows 10 pc (meerdere pc's en laptops).

Kan ik per pc/laptop een recovery DVD/DVD's maken zodat bij het om wat voor reden dan ook vastlopen van het systeem in 1x terug kan naar mijn huidige Windows 10 inclusief alle geïnstalleerde software?

Ik heb alleen een maar: een aantal machines hebben een SSD (station C:) als opstart voor Windows en de meeste geïnstalleerde software staat op een gewone harddisk (station D:) en als laatste, alle data zoals m'n Office bestanden, foto's enz. staan op nog een andere schijf (station E:). Er zitten dus echt 3 fysieke schijven in 1x SSD en 2x HDD.

Mijn vraag is dus nu kan ik een set van opstartbare DVD's maken om mijn volledige installatie terug te zetten?

Ik hoor graag van jullie.

Mvrgr.

Nossie
 
Op DVD's ? Nee, dan heb je er teveel nodig en daarbij geldt ook nog eens dat DVD's te onbetrouwbaar zijn. Gebruik daarom een externe harddisk voor de kopie.

Configuratiescherm, backup maken en terugzetten. Dan links boven systeemkopie kiezen. Als je een externe hdd hebt aangesloten dan kies je vervolgens die als doelbestemming.
Als het proces start dan maakt Windows een kopie van alle schijven / partities die je aangeklikt hebt. Bijna aan het eind van het proces wordt gevraagd of je een opstartdisk wil maken. Kies voor ja en vervolgens plaats je een lege DVD in een interne of externe CD/DVD speler.

Als je systeem ooit niet meer naar links of naar rechts wil (dus 'dood' is) dan start je de machine op met de systeemdisk en vervolgens zet je de systeemkopie terug. Het terugzetten bevat ALLES wat er op de harddisks stond, m.a.w. de computer is na het terugzetten weer net zo als op het moment dat je de systeemkopie maakte. Je kunt het ook een 'mirror' noemen. Van belang is wel dat in het bios van je machine opstarten van DVD/CD als 1e optie staat vermeld, anders gaat het niet lukken. Als je dan die DVD hebt geplaatst en bij het aanzetten wordt er vanaf gestart, dan krijg je gedurende enkele seconden een zwart scherm te zien met 1 regeltje witte tekst : "Druk op een toets om vanaf CD te starten". Druk dan idd. op een willekeurige toets.

Aanbeveling : Google eens wat over het maken van een Mirror en / of het maken van een systeemkopie van je systeem met het Windows systeemkopie tooltje.

Enne, die DVD die je maakt op de eerste machine is afdoende voor al je andere machines. Je hoeft dus niet voor alle machines een afzonderlijke opstart DVD te maken.

WAARSCHUWING : aan het eind van het proces staat er 1 map op de externe hdd genaamd WindowsImageBackup. Hernoem dit bestand naar de machine waarvoor de kopie is gemaakt. Als je namelijk op diezelfde externe hdd meerdere systeemkopietjes wil maken van al je machines, dan gaat dit helemaal fout, want elke kopie krijgt de naam WindowsImageBackup. Je snapt het al? Als je van je 2e machine een systeemkopie op diezelfde externe hdd maakt, dan wordt de kopie van je eerste machine overschreven en da's niet wat je wilt. Daarom MOET je elke gemaakte systeemkopie een eigen naam geven, m.a.w. de naam WindowsImageBackup veranderen naar een unieke naam.

Als je ooit in de situatie komt dat je een systeemkopie terug moet zetten, dan moet je vooraf even de unieke naam van die betreffende kopie terugveranderen naar WindowsImageBackup. Da's nodig omdat Windows bij het begin van het terugzet proces 'zoekt' naar een bestand met de naam WindowsImageBackup. Als dat niet wordt gevonden kan het terugzetten niet beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Beste gast0225,

Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg.
Kan ik ook een back-up maken naar een NAS? Of met andere woorden: kun je met opstart DVD ook een netwerk locatie benaderen?

Ik hoor graag je.

Mvrgr.

Nossie
 
Geen flauw idee, ik heb nooit een NAS gehad, maar het lijkt mij van wel.
 
Laatst bewerkt:
Dat is afhankelijk van zoveel factoren.

Nuttige info hierrrrr

https://nl.hardware.info/reviews/6296/workshop-os-installeren-via-het-netwerk

Allereerst, met welke tool maak je de back-up? Is dat dan een 1 op 1 kopie, of maakt deze software (zoals de Microsoft Media Creation tool) er een volledig bijgewerkte versie van Windows van.
Dit is voornamelijk van toepassing op je C:\ bootdisks. Dat je een 1 op 1 kopie maakt van de D:\ en eventuele E:\ is niet bijster spannend. C:\ is het belangrijkst.
Daar staat natuurlijk het OS met het register.
Voor het uitrollen van een Windows op basis van een ISO Image via het netwerk heb je een NAS nodig die ook het PXE protocol ondersteunt.
Zelf niet in het bezit van een NAS dus weet niet of Synology of QNAP dit bijvoorbeeld ondersteunen. Dit zou je na moeten gaan in de documentatie van de NAS of moeten zoeken in de mogelijk te installeren tools.

Aanvulling:

Synology kan dit.
https://www.synology.com/nl-nl/know...eneral/How_to_implement_PXE_with_Synology_NAS

QNAP ook
https://www.qnap.com/static/nl/fw_v35/tfptserver.html
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan