Kan geen USB met autorun creëren

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolkejan

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Berichten
168
Hallo,

De herinstallatie van Windows 10 op de laptop van mijn broer was voortijdig afgebroken, hierdoor kan de laptop niet in Windows opgestart worden. Ik heb nu al meerdere malen geprobeerd om Windows opnieuw te installeren maar tot op heden geen succes.

Dit komt namelijk doordat de installatie van Windows niet automatisch gestart wordt. Heb 3 verschillende USB-sticks geprobeerd, 2x de Media Creation Tool opnieuw gedownload en Windows 10 opnieuw gedownload. Heb het met Rufus op een USB gezet, ook met een andere tool. Echter leidt dit allemaal niet tot een USB waarop autorun werkt.

Heb de USB's ook op andere laptop's geprobeerd en daar start windows install ook niet op.

(zit geen DVD/CD in de laptop)
 
Ik had al ingesteld dat de USB bij het opstarten opgepakt wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
???? Autorun heeft geen enkele functie hier, want je probeert op te starten vanaf die stick!
Bovendien start Autorun.inf in geen enkele nieuwe Windows versie meer automatisch wat er in staat, vanwege virusgevaar.

Wat je mogelijk eigenlijk bedoelt is dat je idee is dat de USB stick niet bootable (NL: opstartbaar) is. Gebruik dan niet termen als Autorun, want die zijn Windows-specifiek.

Geen enkele informatie in je posting over de manier waarop je de stick in Rufus hebt gemaakt.
Ook over de manier van starten vanaf de stick is 0 informatie te zien: Selecteer je bij het opstarten welk boot-device er vanaf geboot moet worden? En wat geef je dan aan? Uefi USB device, USB HDD, ...?

Overigens (als je wel het juiste (type) boot device had aangegeven tijdens het opstarten) vermoed ik dat het probleem er in zit dat die laptop (momenteel of gewoon vanwege ouderdom) geen ondersteuning biedt voor UEFI, terwijl de Media Creation Tool en (afhankelijk van hoe je Rufus had ingesteld) ook Rufus daar vanuit gaan.

2 opties, dan, indien geen UEFI beschikbaar (of uitgeschakeld op de laptop) [niet zelf uitgeprobeerd, dus kijk of het werkt]:
Gebruik Rufus opnieuw, maar nu met de MBR partitie-indeling voor BIOS of UEFI
Verwijder de efi map op de USB stick die je met Media Creation Tool hebt gemaakt.

Succes,

Tijs.
 
Ik bedenk nog wat (maar dan zou de laptop wél UEFI zijn en had eigenlijk de stick die gemaakt is met de Media Creation Tool moeten werken):
In Rufus aangegeven:
MBR partitie-indeling voor UEFI
in combinatie met formatteren als NTFS. En dat moet niet, want formatteren als FAT32.

Tijs.
 
Formatteren als MBR-partitie met UEFI heeft geholpen. Start dan de laptop op, druk F9 in en boot vanaf EFI-file. Installatie is echter niet gelukt, tijdens het downloaden van de bestanden gaat het scherm op zwart (rond 40%.
 
Laatst bewerkt:
Als ik nu de laptop opstart met de usb ingeplugd komt er gelijk een flikkerend zwart scherm, en daarna volledig op zwart.
 
De notificatie-mails van het forum komen tegenwoordig zelden meer aan, dus ik zie nu pas je laatste 2 postings.

Over posting #6: Wat bedoel je met: "tijdens het downloaden van de bestanden gaat het scherm op zwart"? Heb je ergens een optie aangezet dat updates automatisch in het installatie-proces meegenomen moeten worden? Indien ja, zet dat dan af (vertraagt alleen maar de boel en kans op problemen/fouten).
Over posting #7: Daar kan ik verder helemaal niets mee. Is dat dezelfde laptop als waar je het over had in posting #6? Oftewel: Start je dezelfde laptop op in (U)EFI modus?

Begrijp heel goed dat wij hier op het forum niet op je schouder zitten, en dus niet kunnen zien wat je doet en waar(op) je dat doet etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ik had geen optie om updates uit te zetten. Ja is zelfde laptop

Ik heb nu via cmd de hd clear disk gedaan. Wilde Windows helemaal opnieuw installeren maar kom nu niet meer bij het windows installatiemenu. Als ik de laptop opstart met de usb erin dan flikkert het scherm een paar keer en doet dan niets. Als ik zonder usb opstart krijg ik de melding boot device not found. Als ik f9 intoets komt er geen actie, als ik de usb er vervolgens in doe wederom flikkerend scherm.
 
Raar/vaag verhaal.
Mogelijk dan maar beter de USB stick opnieuw maken, want ik heb geen verklaring voor je laatstgenoemde probleem.
Ik ga er dan wel vanuit dat de laptop niet ondertussen slecht behandeld is. Denk daarbij bijv. aan oververhitting vanwege geblokkeerde ventilatie, verstoffing etc. dat er toe kan leiden dat chip(set) van hun soldering loslaten en dan tot (grafische) problemen kunnen leiden.

Tijs.
 
Vraag mij af om welk merk en type notebook het hier betreft.

Indien met een UEFI dan dient ook het bootmedium UEFI te zijn en die F9 is het bootmenu van HP of Compaq maar geen enkel ander merk gebruikt die daarvoor.

En je dient te bootmedium er al in te hebben, erna werk het niet meer.
 
Raar/vaag verhaal.
Mogelijk dan maar beter de USB stick opnieuw maken, want ik heb geen verklaring voor je laatstgenoemde probleem.
Ik ga er dan wel vanuit dat de laptop niet ondertussen slecht behandeld is. Denk daarbij bijv. aan oververhitting vanwege geblokkeerde ventilatie, verstoffing etc. dat er toe kan leiden dat chip(set) van hun soldering loslaten en dan tot (grafische) problemen kunnen leiden.

Tijs.

Ik zou dan denken dat ik helemaal geen beeld meer krijg, maar dat is wel het geval.

Ik zit er nu over na te denken om een HP recovery set te bestellen voor 48 euro, denken jullie dat dit zou helpen?
 
Laatst bewerkt:
https://support.hp.com/nl-nl/produc...b000/5296234/model/5316470/document/c04753073
Handleiding van HP zelf.

Dien je op te starten via een USB stick waar UEFI bij vermeld staat.

Volgende keer de andere opties gebruiken.
https://support.microsoft.com/nl-nl/help/12415/windows-10-recovery-options
Je kunt vanuit W10 zelf een complete verse install plegen.

Ik wilde nu om zeker van compatibility te zijn Windows 8 installeren. USB gemaakt, erin en laptop aangezet. Scherm flikkert tussen zwart scherm en donker scherm(beeld als laptop uit staat). F9 indrukken werkt niet.
 
(beeld als laptop uit staat)
Knap....
Scherm flikkert tussen zwart scherm en donker scherm
Spanningsloos geweest? want als snel starten aanstaat kom je niet in de UEFI of op de USB stick.

Maare, waarom die W8 ontgaat mij, tis gewoon dezelfde procedure als met W10 en de compatibiliteit is ook hetzelfde.

Zou er of iemand bijhalen met verstand van zaken of dat ding wegbrengen.
 
Ja, heb batterij eruitgehaald, stroom eraf. 15 seconden aan/uitknop aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan