• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Draaitabellen onder elkaar: celbreedte individueel aanpassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan93

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2016
Berichten
57
Hallo,

Ik heb in mijn excel verschillende draaitabellen onder elkaar staan. Nou wil het zou zijn dat ik de kolombreedte individueel wil aanpassen per draaitabel, omdat het optisch gewoon mooier is en daardoor de informatie beter leesbaar is.

Is dit mogelijk?

Schermafbeelding 2017-05-19 om 20.39.41.png
In de afbeelding zie je dat de tabellen rechts buiten beeld vallen en de breedte van de kolommen van de tabel linksboven sterk wisselen. Graag zou ik dit aangepast hebben, zonder dat ik een extra werkblad moet toevoegen.
 
Volgens mij kun je de breedte van een hele kolom instellen, en niet van een gedeelte van een kolom een afwijkende breedte geven.

Kees
 
Hoe staat het met al je andere vragen? Plaats een excelbestand ipv een plaatje. Als het alleen om de presentatie gaat dan is er waarschijnlijk wel een mogelijkheid.
 
Ik vrees dat je hiervoor je draaitabellen niet onder mekaar maar naast mekaar zal moeten plaatsen.
 
Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.8b.xlsx

Bij deze. Dit is een uitgeklede versie van het excel. Het echte is te groot om te uploaden.

De vraag in dit topic gaat dus over het werkblad 'voorblad', waar nu vijf draaitabellen in staan. Ik wil tabellen 3, 4 en 5 boven de twee grote tabellen hebben staan, maar wel zo dat het er fatsoenlijk uitziet. Dat houdt in dat tabel 3 even grote kolommen heeft. Tabellen 1 en 2 hebben dat echter niet. Vandaar dus de vraag ik in mijn openingsbericht.
Ik zat zelf te denken aan de volgende opties:
- Is het mogelijk om het werkblad in een onderste en bovenste helft te splitsen, zodat daar meerdere draaitabellen afzonderlijk van elkaar kunnen worden uitgelijnd?
- Is het mogelijk de draaitabellen als afbeelding te plaatsen?
 
Hoe staat het met al je andere vragen? Plaats een excelbestand ipv een plaatje. Als het alleen om de presentatie gaat dan is er waarschijnlijk wel een mogelijkheid.

Het gaat niet om een presentatie. Volgens mij is de enige vraag die ik nog open heb staan, de vraag hoe het mogelijk is om een artikelcode slechts één keer te kunnen invoeren. Dat is me nog niet gelukt. Het invoeren en aanpassen van de draaitabellen heeft mijn prioriteit gehad.
 
Laatst bewerkt:
De camerafunctie is ook beschikbaar in Excel 2007, en volgens mij al vanaf '97.
 
Weet jij of die fotofunctie de foto zich ook laat vernieuwen als ik de draaitabel vernieuw?
 
Probeer het eens, dan weet je het.
Met data in de cameraobject werkt het prima als je een cel wijzigt.
 
ja als je de goede pakt wel (gekoppelde afbeelding), je kunt ook een statische foto maken die dus niet wijzigt..

zie bijlage voor een uitwerking, want al die formules zijn ook overbodig, je kunt je hele beschikbaar en onbeschikbaar overzichten baseren op draaitabellen.

Bekijk bijlage Kopie van Materieeloverzicht V1.8b.xlsx

enige waar je mee zult moeten experimenteren is hoeveel regels je opneemt buiten het huidige bereik van tabel 3 tm 5 om te zorgen dat ze volledig weer gegeven worden want die camera functie is niks meer dan een weergave van de geselecteerde reeks cellen.

als je wilt weten hoe de draaitabel heb opgemaakt moet je even gaan vergelijken tussen jou draaitabel en de mijn via veldinstellingen en dan tabblad Indeling en afdrukken.
door te spelen met de opties voor "itemlabels als overzicht weergeven" ; "itemlabels in tabelvorm weegeven" en nog een paar instellingen op dat opties tabblad zorgt dat je alles als 1 tabel kan weergeven.
 
Hardstikke bedankt. Ik ben de tabel aan het overzetten in het grote bestand. Jij hebt het voor elkaar gekregen om na elk merk een witregel in te voegen. Hoe heb je dat gedaan? Ik dacht door op "regel invoegen naar elk item", maar bij mij doet hij dat letterlijk na elk item. Dus ik krijg item-witregel-item-witregel-enz. Ik wil echter alleen na een merk een witregel hebben.
 
Laatst bewerkt:
je hebt de goede optie. MAar ik denk dat je hebt toegepast op de verkeerde kolom. bijv van art.nr of artcode, dan krijg je na elke regel een witte regel.
als je op de kolom merk en ook echt op de naam "märklin" gaat staan dan doet hij het na elk merk.
 
Ja dat dacht ik ook. Heb dat dus ook geprobeerd, maar geen succes. Ik heb daarom ook in jouw excel "ontwerpen" > "Lege regel toevoegen na elke item gedaan", maar ook dan voegt hij tussen elke item een lege toe en niet alleen na een merk.

Het is me gelukt het originele bestand te verkleinen door foto's weg te halen. Misschien dat je er naar kunt kijken :love:. Het werkblad heet "blad 1".
Bekijk bijlage Materieeloverzicht V1.9.xlsx
 
met welke excelversie werk je? het viel me nu pas op dat er bij opslaan waarschuwingen komen van verlies van functionaliteit.
 
Aha, ik heb daar totaal geen ervaring mee, geen idee of er op draaitabellen comptabiliteitsissues zijn.

maar als ik jou sheet open in mijn "normale" windows excel 2016 versie dan kan ik de draaitabel op blad 1 gewoon aanpassen en wordt de merken kolom netjes gegroepeerd
 
Ik heb het microsoft office pakket via surfspot. Zojuist heb ik weer een update uitgevoerd. Als het goed is heb ik dus de nieuwste versie.

Ik zat net in de trein aan m'n excel te werken en kreeg toen ik de draaitabel aanklikte naast de extra kopjes "draaitabel analyseren" en "ontwerp" ook het kopje "tabel". Nu is dat weer weg. Zou het daar in kunnen zitten?
 
Ik heb vanochtend office een update gegeven. Ik zou dus weer de nieuwste versie moeten hebben, maar het lukt me nog steeds niet. Het excel-pakket wat ik heb, werkt exact hetzelfde als op een windows. Alle knoppen staan precies op dezelfde plek.
 
Enige wat ik nog kan doen is de laatste versie van jou alsnog uploaden met de groepeerde merken.

Enige wat ik heb gedaan is op blad 1 in de draaitabelkolom met de merken het vinkje voor lege regel na ieder item aangezet.
 

Bijlagen

  • Kopie van Materieeloverzicht V1.9-1.xlsx
    1,5 MB · Weergaven: 81
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan