• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

jan feb mrt gerelateerd aan cel c2 (2017) voor basis voorwaardelijke opmaak

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropw

Gebruiker
Lid geworden
12 apr 2017
Berichten
192
Bekijk bijlage testvoorwaardelijke opmaak.xlsm

goedemorgen guru's,
in bijgaand bestand in cel C2 het getal 2017 wat staat voor het jaartal.
Ik wil graag dat de maanden van het jaar afgebeeld blijven worden als JAN FEB MRT etc., maar wel zo dat ze
onderdeel zijn van dit lopende jaar 2017.

Dan heb ik voorwaardelijke opmaakformules toegepast om aan te geven of iemand een betalingsachterstand heeft. JAN is afwijkend, omdat ik geen referentie aan het vorige jaar heb en DEC wijkt af omdat er geen referentie is met een volgend jaar.
(In eerste instantie alles netjes van regel 6 t/m regel 331 in 1 kolomopgegeven, maar excel zelf, voor mij onbegrijpelijk, gaat dit zelf uitbreiden)
Betalingen dienen met vooruitbetaling te geschieden. 1 juni moet er een betaling zijn gedaan voor de maand juni. Indien er dan geen betaling binnen is dan GEEL, is de vorige maand ook niet betaald dan ROOD. Als op 1 juni betaald is, dan ervan uitgaand dat ook de vorige maand is voldaan.
maar nu zijn ook de maanden die nog moeten komen gekleurd en dat is ongewenst.

Kan dit aangevuld worden dan met een formule die kijkt naar =NU() en de maand boven de kolom?
ofwel de voorwaardelijke opmaak moet zien dat JUN nog niet is aangevangen en daarom geen kleur nodig heeft.
mvrgr rop
 
Laatst bewerkt:
Voor wat de eerste vraag betreft:
Code:
=TEKST(DATUM($C$2;1;1);"mmm")
Dit heeft altijd een link met C2 voor het jaartal. de eerste 1 in de formule staat voor de maand. In dit geval dus januari.
 
In de VO voor rood

Code:
=AND(L6="";O6="";(COLUMN()-12)/3+1<=MONTH(TODAY()))
 
gijsbert1 en VenA bedankt.
Ik ben nog volop bezig om het te laten werken. dus morgen laat ik nog horen of het gelukt is.
 
VenA, kan je de formule voor me ondertitelen?
moet ik hier nog wat op aanpassen voor waar het in welke kolom staat? Ging je hier uit van kolom L? En wordt dit de onderste regel in VO? Maakt dit de toepassing van Gijsbert1 overbodig? Ben laat in de middag pas weer thuis.
 
Ik heb het in het bestandje gezet.
 

Bijlagen

  • testvoorwaardelijke opmaak.xlsb
    125,8 KB · Weergaven: 31
Dit werkt perfect en het ziet er nu meteen een stuk rustiger uit. Je bent een genie VenA. bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan