gmail instellen in outlook 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lewi

Gebruiker
Lid geworden
5 jan 2017
Berichten
33
Goedenavond of morgen/middag,

Ik heb een, voor mij, vreemd probleem dat ik graag voor wil leggen.
Ik heb hier 2 pc's met Win10 draaien, beiden met Office/Outlook 2016, als ik me goed uitdruk.
Eerst in gmail IMAP enabled en uitgelogd.
Op de ene pc had ik gmail in no time werkend in outlook 2016 met de instelling imap/SSL/993 en SMPT/TLS/587
Op de andere pc waar ik gisteren Office op installeerde (alles werkt prima, behalve Outlook 2016), zelfde acties ondernomen, zelfde instellingen en ik krijg het domweg niet voor elkaar!

Ik kreeg het volgende steeds als foutmelding:

Outlook says: " Your IMAP server wants to alert you to the following: please log in via your web browser: https://support.google.com/mail/accounts/answer/78754 (Failure)

Heb zelfs gerobeerd om eventjes in settings van gmail de zgn UNSAFE apps knop op ON te zetten ipv OFF (waar die altijd op staat) maar ook dat maakt de instelling van gmail in Outlook niet werkend.
Ik weet het niet meer nu. Hoe kan het toch zijn dat op de ene win10 met dezelfde Office/Outlook 2016 de boel lekker draait en op de andere niet?
Heeft iemand van jullie een idee?
Alvast bedankt voor een eventueel antwoord/tip en groetjes van Lewi....
 
Kijk even hier
Doorloop voor het bewuste Gmail account zowel de "Beveiligingscheck" als "Gekoppelde apps en sites". Hopelijk maakt dat wat duidelijk.
De melding die je noemt is overigens te wijten aan de versterkte beveiligingsmaatregelen/-eisen die Google/Gmail heeft ingesteld, zoals hier wordt uitgelegd.

Kom je met genoemde 'web wizards' er niet uit: Ik heb het volgende begrepen om de authenticatie-eisen van Gmail te versoepelen zodat het wel gaat werken:
[...]Outlook users, this issue occurs when you try to sync to a Gmail account after July 15, 2014 and Basic Authentication has not been enabled for your Gmail account.
Oftewel: Zet via de webinterface van Gmail Basisauthenticatie / 'Basic authentication' aan, wat (als ik het goed begrijp) betekent dat je "Authenticatie in twee stappen" op Uit moet zetten. En inderdaad die Unsafe apps op On/Aan zetten (had je al gedaan, begrijp ik).

Alternatief laat je een wachtwoord specifiek voor Outlook genereren als je 2 weg authenticatie wilt handhaven. Zie deze link, vanaf "Step 2: Get an App-specific password for Outlook" waarbij je een password laat genereren (en moet opschrijven) voor Outlook en dan díe instellen in je Outlook (je 'normale' Gmail wachtwoord houd je dan voor toegang via web etc.)

Werkt het dan nóg niet, dan is mogelijk je account (gedeeltelijk) geblokkeerd. Kijk dan of je iets kunt bereiken via https://www.google.com/accounts/DisplayUnlockCaptcha

Algemene werkwijze omtrent het instellen van Gmail in Outlook (ter referentie): hier, in het genummerde stappenplan in de voorlaatste posting aldaar.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,
Ik heb net mijn luiken open ;) maar wil je toch even bedanken voor je snelle reactie. Als eerste handeling van vandaag dus een "dankjewel"...nu eerst koffie. Ik zal proberen mij vandaag bezig te houden met het oplossen van dit probleem via de tips die je mij gaf en zal verslag uitbrengen zodra er licht in deze duisternis te zien is. Ik ben geen kuikentje meer, de boel gaat tegenwoordig langzaam bij mij, gelukkig beschik ik wel over een aardig, nog steeds scherp, brein en die ga ik dus straks gebruiken :D
Lewi
 
Beste Tijs,

Het is mij gelukt! :D Ik had eerder gekozen voor manual pop/imap settings invullen...dit keer voor gewoon automatisch en hoppa.
Vraag is nog wel of ik die unsafe apps nu op ON moet laten staan? Zou me kunnen voorstellen dat OFF dan problemen gaat geven met OUTLOOK?

Zou het op prijs stellen indien je me daar nog eventjes duidelijkheid over geeft.
In iedergeval ben ik blij met je uitleg en je links, heeft geholpen.

Lewi
 
Ik begrijp van je dat je Basic Authentication al aan had staan (anders gesteld: Ik begrijp van je dat je "Authenticatie in 2 stappen" al uit had staan).
Ik heb even nagekeken hoe het op mijn Gmail account staat, en ik zie het volgende:
a. Ik heb zelf "Authenticatie in 2 stappen" ook uit staan.
b. Ik heb "Apps met lagere beveiliging toestaan:" op UIT staan. Blijkbaar heb ik het niet nodig (gehad) om die op AAN te zetten, en wijkt af van wat jij momenteel ingesteld hebt staan.
c. Bij klikken op "Apps gekoppeld aan uw account" -> "APPS BEHEREN" staat bij mij (nog) geen app genoteerd die ik gekoppeld zou hebben aan mijn Gmail account. Ik kan echter zonder problemen mijn mail synchroniseren via de e-mail app op mijn Android smartphone. [Ik heb even voor je gekeken, en dat gebeurt daar via IMAP en SMTP.]
Mogelijk moet je even checken wat er bij jou staat (in https://myaccount.google.com/security) als je daar zelf op "APPS BEHEREN" klikt, maar ik verwacht geen problemen als "Apps met lagere beveiliging toestaan:" op UIT staat.

Garanties geef ik niet, maar ik verwacht geen problemen als je "Apps met lagere beveiliging toestaan:" op UIT zet, net zoals bij je andere (eerder al succesvoll in Outlook werkend gekregen) Gmail account.

Verder fijn dat de algemene "Gmail in Outlook" instel-instructie je geholpen heeft. :thumb:

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Probleem opgelost! Geen idee waar ik dit op een andere manier moet aangeven dan deze, ik hoop dat dit voldoet!
Lewi
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan