Eén PC bedienen vanop meerdere plaatsen

Status
Niet open voor verdere reacties.

elssp

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2014
Berichten
23
In ons nieuw huis komt de PC in een bureau te staan.
Kunnen we beneden ook een scherm en toetsenbord zetten dat op één of andere manier verbonden is met dezelfde PC zodat we niet altijd naar boven moeten?

Momenteel hebben we windows 7.
 
Laatst bewerkt:
Dat kan mijn insziens niet zinvol, want dan moeten video en toetsenbord/muis kabels naar boven getrokken worden.
Wat je wel kunt doen is een remote beheerprogramma, zoals (bijv.) TeamViewer, installeren op de pc boven en die bedienen vanaf een smartphone, laptop of pc beneden waar ook TeamViewer op staat.
Als de pc boven een zakelijke versie van Windows bevat (Professional, Ultimate, Enterprise) zou je ook evt. RDP (= Extern Bureaublad) aan kunnen zetten, zodat je de pc kunt bezoeken met de RDP client vanaf smartphone, laptop of pc. Dan moet het gebruikersaccount waar je op inlogt op de remote pc wel een wachtwoord hebben, zonder wachtwoord is niet toegestaan.

Tijs.
 
dnties,
Bedankt voor je reactie.
Aangezien we de hele woning toch her-bekabelen, zien we er niet tegen op om wat kabels extra te voorzien.
Het klavier en de muis kunnen in de vrije USB gaten, en het scherm in de aansluiting voor het tweede scherm op de videokaart.
De vraag is of dit zo wel gaat werken.
Ik heb er geen idee van wat windows gaat doen als al dat moois is aangeloten.
 
Lijkt me dat dit wel gaat lukken, dan, vooropgesteld dat je in Windows instelt dat de 2 schermen gekloond moeten worden ("Dupliceren" optie dus), zodat op beide monitoren hetzelfde te zien is. HDMI videokabels mogen (heb ik begrepen) max. 10 meter lang zijn, dus als je weet dat dat lang genoeg zou zijn dan zou ik geen problemen verwachten, eigenlijk.

Natuurlijk moet je ook USB kabels hebben van voldoende lengte, voor muis en toetsenbord. Daar zijn overigens ook oplossingen voor over netwerkkabels, zoals van König, om USB "over netwerkkabel" te verlengen, zoals deze set, waarbij het dan natuurlijk zinvol is om "beneden" er een USB hubje er aan te hangen, zodat je maar 1 netwerkkabel nodig hebt om zowel muis als toetsenbord overheen te leiden.

Zoiets bestaat misschien ook voor video, maar hopelijk helpen anderen daarbij. Ik vermoed in ieder geval dat het niet zo'n mooi beeld zal opleveren dan bij het gebruik/trekken van een echte HDMI kabel

Tijs.
 
Met een beetje fatsoenlijk Bluetooth spul kom je best een eind. Misschien ver genoeg om de muis en toetsenbord draadloos te kunnen gebruiken.

En vooral voor het videosignaal is de afstand tot de computer van belang.


Waarom geen RaspBerry PI 3 achter de tv hangen. Kost bijna niks en de PI is krachtig genoeg om met het PIXEL besturingssysteem een prima gebruikerservaring neer te zetten. Briefje tikken in Writer, Spreadsheet bijwerken en een beetje internetten. Ding kan daarnaast ook nog eens dienst doen als mediaspeler.
 
Zijn er ook manieren om met 2 op één PC te werken? Ik heb dat een 20-tal jaren geleden gezien in een PC-winkel die dat aanprees voor scholen.

Bedankt
Els
 
Dat kan, m.b.v. die RDP/Extern bureaublad verbinding, maar puur op Windows Server besturingssystemen, zoals Windows Server 2012 R2, niet op Windows 7/8/10 Prof/Ultimate/Enterprise, want daar wordt de interactieve sessie 'geparkeerd' als iemand anders zich aanmeldt via RDP.

Stel Windows Server, dan kan iemand interactief ingelogd zijn als gebruiker1 en iemand anders via RDP ingelogd als gebruiker2. Ook gebruiker1 via RDP en gebruiker2 via RDP is mogelijk en ook Gebruiker1 interactief en gebruiker2 en gebruiker3 via RDP. Indien ingericht als Terminal Server kunnen (als de hardware het toelaat) zelfs nog veel meer gebruikers tegelijk via RDP ingelogd zijn op zo'n server.
Nogmaals: Alleen op Windows Server systemen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Even nog wat: Stel dat je TeamViewer hebt geïnstalleerd (of je hebt kabels getrokken) dan kunnen 2 personen op 1 pc werken, maar dan wel met 1 gebruiker ingelogd, dus beiden krijgen hetzelfde: Muis- etc. acties hebben direct invloed op wat de ander ziet, als ik de muis of toetsenbord bedien dan krijg ik een conflict met de ander als die (ook) op precies datzelfde moment de muis of toetsenbord bedient etc.

Normaal gesproken bedient/gebruikt, uit praktische overwegingen, maar 1 persoon tegelijk de pc. Moeten toch 2 mensen tegelijk met de pc werken, dan moeten muis- en toetsenbordacties onderling worden afgestemd, bijv. als er support wordt geboden op afstand, waarbij wisselend de helpdeskmedewerker en de normale gebruiker de muis of toetsenbord bedient [normaal gesproken wordt dat afgestemd via een live gesprek via de telefoon tussen beiden.]
Je begrijpt nu waarom TeamViewer veel wordt gebruikt om hulp-op-afstand te bieden, maar het kan (bijv.) ook gebruikt worden door personen die niet thuis zijn (in het buitenland, bijv.) maar wel de pc thuis (tijdelijk) willen bedienen.

Zowel RDP als TeamViewer zijn niet geschikt voor zwaar grafische toepassingen, zoals (zware) games. Als je een HDMI videokabel etc. doortrekt naar de pc dan geldt die beperking uiteraard niet, want wordt dan (puur) afhankelijk van de kwaliteit/snelheid van de monitoren die 'boven' en 'beneden' staan en andere zaken van de pc (de grafische kaart, bijv.)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie hulp; Ik ga me wat inlezen in Raspberry PI.
 
Ik zou denken van wel maar dan gelden de volgende voorwaarden:
A. De remote computer moet zijn grafische uitvoer via VGA kabel doen, dus niet HDMI of DVI (wat tegenwoordig veel gebruikelijker is). Uiteraard moeten beide monitoren dan (ook) VGA ingangen hebben.
B. Je hebt een VGA splitter nodig 'boven', tenzij de zender al zelf al een VGA splitter aan boord heeft.
C. Je hebt voldoende netwerkoutlets nodig beneden en boven en die outlets moeten op 1 plek bij elkaar komen (bijv. de meterkast).
D. Er is geen voorziening voor audio in deze extender, dus audio heb je alleen 'boven'
E. Mogelijk moet je een usb kabel kopen voor het verbinden van de extender met de pc 'boven'.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Voor de prijs van die kastjes heb je ook een Raspberry en geen gedoe. VGA over UTP is namelijk een drama over afstanden langer dan een paar meter. Zit je verder weg dan heb je VGA over IP nodig en voor de prijzen van die apparatuur kun je beter een tweede pc kopen.
 
@RogerS: Ik persoonlijk vind het een raar verhaal dat VGA over UTP (extender) een drama zou zijn bij afstanden over meer dan een paar meter. Ik zou graag hiervan wat artikelen/bewijs willen zien.
Bedenk hierbij ook dat de netwerkoutlet tot verzamelpunt, en dat 2 maal bij gebruik extender, ook al meerdere meters per stuk zijn...

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De PC heeft een HDMI (of is dit DVI?) uitgang én een VGA.
Het bestaande scherm is op de eerste aangesloten en ik gebruik de tweede (de VGA) uitgang voor de extender.
USB en VGA kabels zijn bijgeleverd.

We gaan zeker kwistig omspringen met UTP kabels dus doorlussen van bureau naar living is absoluut geen probleem.
Inderdaad jammer van het geluid. We zullen wel zelf zingen.

Als het toestel voorzien is om 1920x1200 30m ver te krijgen over UTP dan is dit voor ons dé oplossing-in-een-doos.
Van Raspberry kan je dit niet zeggen. Al wat neigt naar programmeren is voor mij "gedoe".
Ik bestel dit eerdaags en zal het eerst al eens "lokaal" testen en de bevindingen posten.
 
@dnties. Ik deel wat ervaringen uit de praktijk. UTP is een niet afgeschermde kabel en dan ook nog heel dun. Per definitie dus niet geschikt om analoog (VGA) signaal over te versturen. Een van onze klanten had dit ook voor de veiligheidscamera's en het kwam er op neer dat bij kabellengtes van 20m en meer de huidskleur van een overvaller niet eens meer te herkennen was. En dat is dus uitgaande van bewegend beeld. Als je bijv. Word documenten wil lezen dan zal de ruis in het signaal nog veel storender gaan zijn.
 
@RogerS: Bedankt voor je toelichting.

Als ik ervan uit mag gaan dat de aan te leggen 'backbone' UTP bekabeling in het huis shielded is dan is er maar een klein stukje dat niet shielded is, namelijk van de 'pc boven' naar de wall outlet en van de 'pc beneden' naar de wall outlet. Evt. tel je de doorlus van de 2 te gebruiken UTP aansluitingen ook als niet shielded (kan m.b.v. een netwerk koppelstuk, een shielded variant heeft de voorkeur, zoals deze)

Tsja, nu wordt het voor de vragensteller een uitprobeeractie of een andere oplossing kiezen dan zo'n UTP extender.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan