• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Calorieën tabellen -> dropdown menu met waardes vermenigvuldigen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Schaap007

Gebruiker
Lid geworden
12 nov 2008
Berichten
20
Ik wist geen gepaste topictitel dus noem het maar even zo.

Ik wil in een Excel bestand mijn voeding gaan bijhouden. Op de eerste sheet alle ingrediënten en recepten en op de tweede sheet per dag bijhouden wat ik binnenkrijg. Bijvoorbeeld met een dropdown menu waarmee ik kan aangeven hoevaak dat item gegeten is en dat erachter de waardes van de ingrediënten of recepten staan maal het aantal keren gegeten. (Dus stel voedsel A is eiwit:10 vet:5 koolhydraten:30 dat je in het dropdown menu kunt kiezen voor voedsel A en erachter het aantal, bijvoorbeeld 3x. En dat je dan erachter krijgt te staan: eiwit:30 vet:15 koolhydraten:90)

Dus een voorbeeld van de lijst van ingrediënten en recepten:
f6tp9gd.png


En dat ik dan op de volgende pagina dit kan doen:
Ne57FrO.png

Het dropdown menu is me wel gelukt via deze methode:
https://www.ablebits.com/office-addins-blog/2014/09/24/excel-drop-down-list/
Maar niet dat de waardes erachter erbij komen te staan en dat ik ook het aantal kan invullen dat alles meteen vermenigvuldigd wordt. Ik heb die nu gewoon met de hand ingevuld.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik wil doen.

(ik zie dat ik ook een foutje heb gemaakt op H2 bij de 2e foto haha, 0*5)
 
plaats eens een voorbeeld bestand ipv schermafbeeldingen.

waarschijnlijk kun je het oplossen met een vert.zoeken formule die op basis van je dropdown keuze de juiste waarde kan opzoeken in je tabel met voedingsmiddelen.
maar zonder bestand is het niet mogelijk dat te laten zien.
 
Bekijk bijlage test.xlsx

Ik heb een voorbeeld bestand toegevoegd. Dit is de eerste keer dat ik met Excel werk, dus ik moet nog een hoop uitzoeken. Ik was verticaal zoeken wel al tegengekomen maar ik maak gebruik van een Engelstalige Excel en bij het voorbeeld gebruikte ze Nederlandstalige commandos. En verder wist ik ook niet hoe ik dan kan zeggen dat ik bijvoorbeeld bij het test.xlsx bestand op sheet2 ik de waardes onder energie/vet/etc. wil opvragen behorende bij het gekozen item in kolom A vermenigvuldigd met het getal bij aantal in kolom B.
Ik weet niet of het helemaal duidelijk is, misschien dat dit het iets duidelijker maakt:
1. Ik wil een item kiezen wat ik gegeten heb en dat hij automatisch de waardes invult onder energie/vet/etc.
2. Ik wil dan dat deze waardes worden vermenigvuldigd met het getal dat ik bij aantal invul
 
Dat is inderdaad niet zo ingewikkeld, met een vert.zoeken formule (vlookup) ben je al een heel eind.

Bekijk bijlage Kopie van test-1.xlsx

Kijk maar op sheet2. naar de formule.

en verder andere talen kan lastig zijn. maar sites als onderstaande link helpen bij het vertalen van de formules naar jou taal.
https://nl.excel-translator.de/functies/

(Maar excel vertaald ook een hoop automatisch. Ik werk bijvoorbeeld met een NL versie van excel maar als jij de sheet opent zal deze gewoon de engelstalige formules tonen. )
 
Bekijk bijlage test2.xlsx
Dankjewel! Het werkt. Alleen één ding wat niet werkt, ik heb een aantal "recepten" gemaakt, zie test2.xls Alleen ik kan deze in sheet 2 niet toevoegen via: data>data validation>allow: list
Het geeft dan de melding: The list source must be a delimited list, or a reference to single row or column.

Is er een andere manier hoe ik toch dit kan gebruiken?

En een ander probleem wat er is, bij recepten is een totaal rij met alle waardes. Ik vermoed dat dit niet eenvoudig in te stellen is dat je de naam kunt kiezen (bijvoorbeeld: voorbeeld recept3) en dat hij vervolgens de waardes pakt achter totaal:
Dan kan ik het zeker beter kunnen verwijzen zoals het rode "voorbeeld recept5" waarbij de naam en de totaal aantal waardes in dezelfde rij staan?
 

Bijlagen

  • test2.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 31
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan