Schermresolutie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Gunneweg

Verenigingslid
Lid geworden
22 okt 2002
Berichten
568
Besturingssysteem
Windows 10 22H2
Gisteren de nieuwste update van Windows 10 geïnstalleerd.
Nu blijkt het beeldscherm niet meer scherm vullend te zijn, doch
aan alle zijden is een zware balk van ongeveer 1 1/2 cm.
De schermresoluties geprobeerd, geen resultaat.
In de update geschiedenis staat:
2017-05 Beveiligingsupdate voor Adobe Flash Player voor op Windows 10 Version 1703 voor x86 gebaseerde systemen (KB4020821)
Mijn beeldscherm is een Ilyama Pro Lite B2409HDS

Zie ik een instelling over het hoofd.
 
Wat is niet meer beeldvullend? Indien je na het bureaublad kijkt, is dat dan wel scherm vullend? Hoe is de scherm met de computer verbonden, is dat VGA, DVI of HDMI, om maar de gebruikelijkstte interfaces te noemen.
 
Ligt het aan de monitor driver of kan het beeld nog gemakkelijk vergroot worden met de knopjes op de monitor? Even de stroom er af, de knop daarbij even ingedrukt houden en Fabrieksinstellingen selecteren kan een monitor helpen. Misschien heeft Windows een monitor driver geïnstalleerd, dit omdat Microsoft dat voor de gebruiker bepaalt bij standaard instellingen. Controleer dat eens bij Apparaatbeheer. Probeer met een weggehaalde monitor driver en met driver van de website van de fabrikant. Noteer welke versie en datum van uitgifte als je nu hebt. Als dit nu ook geïnstalleerd werd dan zal dat het probleem wel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Native resolutie van deze monitor is: 1920 x 1080 (60Hz).
Wat bijv. kan zijn is dat je overscan hebt aanstaan in (de instellingen van) je driver (die waarschijnlijk door de update van Windows is vervangen/geupgraded). Informatie over overscan: link.
Kijk of je overscan op 0% kunt zetten (zodra 1920x1080 resolutie gekozen. Vind je niets, dan kun je ook alle Windows (driver-)aanpassingen daaromtrent ongedaan maken in de registry (maak wel eerst een backup in een .reg bestand van de relevante registersleutel voordat je gaat aanpassen. Ik heb 2 instructies voor je (gebaseerd op AMD Radeon 4000 series, maar ook toepasbaar (met wat aanpassingen) op andere videochips:
Youtube video (aanbevolen)
link

Wat je kunt proberen (als overscan niet de oplossing is/was) is in het Stuurprogramma tabblad in Apparaatbeheer de driver deïnstalleren om de oude weer terug te krijgen of kijken naar een driver op de website van de videokaart(-chip) fabrikant, zoals Alfred 2 al aangaf.

[Uiteraard :)rolleyes:) moesten we nu weer informeren naar welke videokaart(-chip) er in de computer zit. Graag (de volgende keer) bij vragen over (video-) resolutie niet alleen vermelden welke monitor maar ook welke videokaart(-chip) er gebruikt wordt. Per slot van rekening zijn bij resoluties je videokaart, je videokaartdriver en monitor factoren.]

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen bedankt voor alle hulp. Ik kon niet eerder antwoorden want...
Op een gegeven moment kon ik niet meer in mijn PC komen.
Het bleek de videokaart te zijn. Ander PC aangesloten en alles weer in orde.
 
Pittig... :shocked:

Fijn dat je een oplossing gevonden hebt, graag nog even de vraag als opgelost aangeven, ajb.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan