Oude Laptop besturingssysteem XP installeren, lukt niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henke

Verenigingslid
Lid geworden
7 dec 2004
Berichten
383
Op een oude laptop HP550, heeft windows 7 op gestaan.

Ik wil er i.v.m. oude software wat alleen goed werkt op een XP pc, het is voor het aansturen en wijzigen van de tekst op een lichtkrant.
Ik heb de schijf geformatteerd en ik probeer XP te installeren en dat geeft telkens een BSO.
Eindeloos bezig ook een nieuwe schijf er in dat geeft weer die BSO. Teneinde raad weer geprobeerd er weer Windows 7 op te zetten weer dat gedonder met een BSO.

Wat is er fout gegaan, normaal lukt dit mij altijd op andere laptops of PC.
BIOS instellingen?
Wie kan mij helpen a.u.b.

(ben nu bijna zover om dan maar een oude laptop te kopen met XP er op)
 
Zou kunnen zijn dat er geen SATA drivers geladen kunnen worden. Alhoewel dat bij Win 7 niet heel veel voorkomt.

Welke melding staat er in de BSOD?
 
Welke naam heeft die software en in compatibiliteitsmodus is vrijwel alles draaien te krijgen.

Voor XP heb je een flop met de sata driver nodig of geslipstreamd in de installatie cd.
 
BSO melding is Stop: 0x0000007E
pci.sys-Address F748E0BF base at F7487000 Datestamp 3b7d855c

De installatie is XP Prof
De HP 550 heeft geen floppy drive
en slipstreamen in de installatie schijf, hoe gaat dat? Misschien beetje dom maar dat weet ik echt niet.

Overigens bedankt voor de snelle reactie
 
Ik weet niet wat er is gebeurt.
De volgende handelingen heb ik uit gevoerd:

De laptop kreeg ik met Windows 7 er op. Dat werkte prima.
Ik wilde er echter graag XP op hebben i.v.m. oude software wat alleen goed op XP draait. (Software voor het benaderen en wijzigen van de tekst van een lichtkrant)

De harde schijf heb ik er uit gehaald en geformatteerd, daarna weer geplaatst en getracht er Windows XP op te zetten, dat lukte niet. BSO
Nieuwe schijf gekocht en weer geprobeerd XP te installeren. Met andere org. nieuwe versie XP (had ik nog) geprobeerd, weer BSO.

Daarna dacht ik O.K. dan maar weer Windows 7 er op, lukt ook niet meer, weer BSO.
Om moedeloos van te worden.
Ik heb wel in het BIOS de opstart volgorde aangepast, zou ik wat verkeerd gedaan hebben.........:eek:
 
Ik ga dit proberen en laat het weten of het lukt.

nogmaals bedankt voor de snelle reactie.
 
Slipstreamen van drivers kan (o.a.) m.b.v. nLite
Is overigens alleen nodig als het niet mogelijk is om in de BIOS instellingen van het moederbord de Sata controller op "IDE mode" of "Compatible" te zetten, want als je dat wel instelt gedraagt de Sata controller zich als IDE controller en met IDE controllers heeft XP installatie geen problemen.

Tijs.
 
Het lukt mij allemaal niet.:eek:
Ik stop met deze laptop, weg ermee!
Support bij HP is er ook niet meer of weinig.
Afgeschreven dit ding.

Bedankt voor de genomen moeite.:thumb:
 
SATA harddiskcontroller van HP 550 via BIOS instelling zich laten voordoen als IDE harddiskcontroller (zie mijn vorige posting): Youtube filmpje
Navigatie door de BIOS instellingen, toegang tot de BIOS instellingen etc.: artikel van HP, dus (als ik het goed gezien heb) de F10 functietoets op het HP Invents scherm indrukken (staat ook linksonder tijdens dat scherm).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Lange Pier en dnties, bedankt voor jullie inspanningen om mij te helpen.
Echter het lukt mij voor geen meter. Ik heb het idee dat er een oude bios versie op de laptop zit wand ik kan niets wijzigen in de Sata instellingen.

Ik heb nu al zoveel geprobeerd te doen en ik ben hem helemaal zat.
Het is een oud ding en hij gaat de kast in voor eventueel onderdelen.:rolleyes:
 
Het is niet mijn gewoonte om (zomaar) op te geven, maar de keuze blijft bij jou. Ik begrijp dat je de optie waar het filmpje over gaat wel kunt vinden, maar niet kunt aanpassen. Ik denk dat je een verkeerde manier van aanpassen gebruikt: Je moet + en - gebruiken bij opties die je moet "omzetten" (bijv. van Enable naar Disable), maar dat is op een notebook zónder apart numeriek toetsenbordgedeelte minder evident dan op een pc.

Te allen tijde geeft de F1 functietoets aan welke opties je op elk moment in de BIOS beschikbaar hebt / gebruiken kunt.

Even uit de maintenance guide, "5 Computer Setup" (pagina genummerd 81, rechts onderaan die pagina):
F10 om in de BIOS te geraken.
Gebruik pijltjestoetsen en Enter om in het juiste Bios submenu te geraken en bij de juiste Bios optie.
Druk op Enter (in jouw geval dus eerst met pijltjestoetsen naar 'tabblad' System, dan Enter, dan bij submenu "Device configuration" weer Enter, dan bij optie "SATA Native mode" drukken op de "+" (dus Shift combineren met = , die naast de Backspace) danwel op de "-" (die 2 toetsen naast de Backspace) drukken, zolang het resultaat maar is dat die optie op Disable komt te staan. Dan via F10 etc. en daarna de pijltjestoetsen naar tabblad File -> "Save changes and exit" selecteren, op Enter drukken en opslaan bevestigen met F10

Als je er (alsnog) definitief klaar mee bent dan kan ik dat 100% begrijpen, maar enige vaardigheid in het navigeren in een HP bios (zeker op een laptop) kan geen kwaad. ;)

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Beste Tijs,

ook ik wil niet zo graag opgeven maar na het uitvoeren van de door jou zeer precies opgegeven handelingen kreeg ik toch weer een BSO tijdens de installatie van XP.

Nu stop ik er definitief mee.:eek:
Groeten uit Hoogeveen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan