Harde schijf vraagt om te fomateren terwijl ik hem al jaren heb en vele programma's

Status
Niet open voor verdere reacties.

jan zwijnenberg

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2004
Berichten
77
Goede avond,
Sinds een paar dagen geeft mijn externe harde schijf aan dat ik hem moet formateren terwijl ik hem al jaren heb en er veel programma's
op staan en ook goed kan gebruiken.
Is dit een sijsteemfout?
Kunt U mij helpen?-
 
Voer het volgende uit met de externe schijf aangesloten:

Open kladblok en kopieer er de volgende code naar toe.
list volume
Sla dit bestand op met als type Alle bestanden (*.*) en met de bestandsnaam scriptname.txt op het bureaublad.

Open een opdrachtregel met administratorrechten.
Typ: diskpart /s "%userprofile%\desktop\scriptname.txt">"%userprofile%\desktop\volumes.txt" & start notepad "%userprofile%\desktop\volumes.txt"

Post het log in je reactie.
 
Helaas is er met Uw oplossing geen resultaat verkregen.
Nog hartelijk bedankt voor Uw tijd.
 
Ik zou het volgende eens proberen:
Rechter muisknop op de drive in de verkenner.
Kies eigenschappen
kies extra
kies (bestandssysteem) controleren.
 
Het bestandssysteem is corrupt waarschijnlijk. Schijf beheer geeft mogelijk aan een RAW bestandssysteem aan. Soms is dit te repareren, maar meestal niet aan te raden tenzij je heel goed weet wat je doet. Start in elk geval geen schijfcontrole!

Je moet op zoek naar file recovery software waarmee je de bestanden van de corrupte disk naar een andere disk kopieert.

In dit geval is recuva helaas een slechte keus. Ook 'free' versies van commerciële software (Data Recovery Wizard etc.) zijn waarschijnlijk te beperkt omdat ze je doorgaans maar 1 tot 2 GB gratis laten terughalen.

Joep -

Ik ben al 20+ jaar actief in data recovery / gegevensherstel; ontwikkelen software en ondersteuning in het terughalen van data.
 
Sinds een paar dagen geeft mijn externe harde schijf aan dat ik hem moet formateren terwijl ik hem al jaren heb en er veel programma's
op staan en ook goed kan gebruiken.
Vreemde zin, hij is wel te gebruiken? maar je krijgt wel deze melding?
Al in de CMD als admin een chkdsk /r laten lopen?

http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_NL
Of laat TestDisk eens een analyse maken, als het reserve partitietabel nog in orde is dan kan die worden teruggezet, het bestandssyteem zal waarschijnlijk NTFS zijn maar heeft er weinig mee te maken, bij een corrupt partitietabel wordt de schijf altijd als "raw" weergegeven.
Staan op die site ook voorbeelden voor hoe of wat, alleen in het Engels.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step
Je kunt er zelfs raw de bestanden naar een andere locatie mee kopiëren.
 
Sinds een paar dagen geeft mijn externe harde schijf aan dat ik hem moet formateren terwijl ik hem al jaren heb en er veel programma's
op staan en ook goed kan gebruiken.

Misschien een nieuwe schijf aanschaffen. Zo duur zijn ze nier meer, een kopieer alles wat je kunt kopiëren alvast naar die nieuwe schijf toe.
Daarna kun je klungelen met die schijf wat je wilt zonder het verlies groter de maken.

Getdataback NTSF is een programma wat ik wel eens voor dergelijke problemen gebruik. Staat o.a. of Hiren's boot cd 10.6
 
Ik voel me toch geroepen even te reageren ...

Aan hen die reparaties voorstellen, zoals Testdisk en ook chkdsk /whatever:

Als je niet bij je data kunt is het een slecht idee dingen op de corrupte disk te veranderen, tenzij:

- je heel goed weet wat je doet
- of je een backup hebt (een sector-by-sector kopie) van de corrupte disk.

Ik heb te vaak meegemaakt dat mensen maar wat zitten doen met reparatie software. Naderhand is het onmogelijk om alle acties te reconstrueren en terug te draaien. Dat gezegd hebbende, Testdisk is een prachtige tool. Maar met zoals zovele tools is het net zo belangrijk wie er gebruik van maakt.

Chkdsk, schijfcontrole is in eerste instantie een tool die de consistentie van het bestandssysteem bewaakt/repareert. Het zal niet opzettelijk en lukraak bestanden wissen. Maar ik heb het wel vaak zien fout gaan.

Reserve partitie tabellen:

Bestaan niet op een conventionele, legacy partitie tabel hard disk tenzij je ze zelf maakt. Een GPT disk (Guid partition table) houdt wel een kopie achter de hand aan het einde van de disk (LBA grootte - 33).

Ook bewaren NTFS en FAT32 een kopie van de boot sector of boot record. Op een NTFS volume aan het eind van de partitie maar bij FAT32 staat hij een paar sectoren achter de originele boot sector (vaak zijn ze dan ook allebei 'stuk').

Ook m.b.t. NTFS doet het fabeltje de rondte van er een kopie van de gehele Master File Table (MFT) bestaat, dit is echter niet het geval. Slechts de eerst paar records worden bewaard in de mftmirror.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan